۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۵۱
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳

2 نکته در مورد طرح آتش‌بس بایدن برای جنگ غزه

«وضعیت صهیونیست‌ها و آمریکایی ها در جریان جنگ غزه به قدری اسفناک است که جان میرشایمر اندیشمند شناخته شده آمریکایی عرصه علوم سیاسی معتقد است که این دو کنشگر هیچ راه خروجی از جنگ غزه ندارند و باید به سناریوهایی تن بدهند که به هیچ عنوان مطلوب آن ها نیست.»
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-"جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به تازگی طرحی را برای برقراری آتش بس در قالب جنگ غزه مطرح کرده است. طرحی که بنا به گفته تیم امنیت ملی و سیاست خارجی دولت بایدن، تا حد زیادی مورد موافقت مقام‌های رژیم اشغالگر قدس بوده و اکنون دولت آمریکا منتظر پاسخ حماس به این پیشنهاد است.
در این چهارچوب، جنبش حماس نیز اعلام کرده که با دید مثبت به پیشنهاد بایدن مبنی بر مبادله اسرا و برقراری آتش بس دائمی در جنگ غزه نگاه می‌کند. پیشنهاد بایدن طرحی سه مرحله‌ای است که در قالب آن تبادل اسرا و آتش بس و پایان جنگ محقق می‌شود. در این چهارچوب، اینطور به نظر می‌رسد که در رابطه با این طرح، توجه به ۲ نکته ضروری است.
اولا، باید توجه داشته باشیم که جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین به کرات تاکید کرده اند که در زمینه پایان جنگ غزه کاملا از آمادگی برخوردار هستند با این حال، مشکل آن‌ها این است که صهیونیست‌ها به دنبال آتش بس موقت و آزادی اسرای خود هستند. موضوعی که به هیچ عنوان به نفع ملت فلسطین نیست و صرفا فضای تنفس قابل توجهی را در اختیار رژیم اشغالگر قدس و به طور خاص دولت نتانیاهو قرار می‌دهد تا از سطح فشار‌های داخلی علیه خود در قالب جنگ غزه بکاهند و با قدرت بیشتری به نسل کشی و کشتار مردم فلسطین ادامه دهند.
از این رو، مقاومت اسلامی فلسطین تاکید دارد که هرگونه پینهاد آتش بس باید دائمی و نَه موقت باشد. در این چهارچوب، شاهد بوده ایم که به تازگی نیز برخی محافل صهیونیست و البته نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال گفته اند که نتانیاهو از طرح پیشنهاد آتش بس بایدن عقب نشینی کرده و نقطه تاکید او این است که گزاره پایان جنگ را نباید در قالب توافق گنجاند. باید بدانیم که نتانیاهو در تداوم جنگ غزه منفعت دارد و خوب می‌داند که پایان جنگ در وضعیت کنونی یعنی مرگ سیاسی او و این مساله‌ای نیست که وی به آن تن دهد.
حتی اگر خود وی نیز پایان جنگ را بخواهد، متحدان افراطی اش تهدید کرده اند که در صورت برقراری آتش بس در جنگ غزه، از ائتلاف دولتش خارج خواهند شد و موجب سقوط این دولت می‌شوند.
دوم اینکه به نظر می‌رسد که تشدید تحرکات دولت آمریکا در قالب معادله برقراری آتش بس در جنگ غزه و البته مواضع نه چندان روشن صهیونیست‌ها در این رابطه نشان می‌دهد که تا چه اندازه گروه‌های مقاومت فلسطینی توانسته اند در چهارچوب جنگ غزه آسیب‌ها و خسارات و فشار‌های قابل توجهی را به رژیم اشغالگر قدس تحمیل کنند.
معا له‌ای که در کلیت خود حاکی از این مساله است که سیلی از جوسازی‌ها و جنجالی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با محوریت ضرورت پایان یافتن جنگ غزه، تا حد زیادی بی اساس است و این قدرت مقاومت است که آن‌ها را به عقب نشینی از موضاع خود واداشته است. به بیان ساده تر، اصلِ ماجرا این است که تحولات میدانی چندان هم به نفع رژیم صهیونیستی و متحدن غربی آن نیستند که اگر بود، اینطور آمریکایی‌ها پیگیر برقراری آتش بس در جنگ غزه نبودند.
وضعیت صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در جریان جنگ غزه به قدری اسفناک است که جان میرشایمر اندیشمند شناخته شدن آمریکایی عرصه علوم سیاسی معتقد است که این دو کنشگر هیچ راه خروجی از جنگ غزه ندارند و باید به سناریو‌هایی تن بدهند که به هیچ عنوان مطلوب آن‌ها نیست.

  • ارسال نظرات