۲۰۲۴ ۲۲ October - سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۹۷
۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵

چرا ماموریت دستیار ارشد بایدن در لبنان به بن‌بست خورد؟

«"آموس هوکشتاین" دستیار ارشد رئیس جمهور آمریکا به تازگی در سفری به لبنان، دستورکارهای خاصی را علیه حزب الله دنبال می کرد که در تمامی آن ها به نقطه شکست رسید.»
۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر؛ در بحبوحه اوج گیری تنش‌ها میان حزب الله لبنان و رژیم اشغالگر قدس و تداوم حملات رزمندگان حزب الله به مناطق شمالی فلسطین اشغالی در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین، مقام‌های صهیونیست در موضع گیری‌های تهاجمی از آمادگی خود برای انجام حمله‌ای گسترده و قریب الوقوع به لبنان خبر داده اند. برخی منابع حتی اعلام کرده اند که ارتش اسرائیل آرایش تهاجمی در جبهه شمالی گرفته و خیلی زود باید شاهد جنگی تازه در سطح منطقه باشیم.
جنگی که دامنه و ابعاد آن می‌تواند به مراتب گسترده‌تر از جنگ غزه باشد. در این بحبوحه، آموس هوکشتاین دستیار ارشد رئیس جمهور آمریکا اخیرا به لبنان سفر کرد و از طریق رایزنی با مقام‌های ارشد لبنانی، به ادعای خود سعی داشته تا فضای تنش و درگیری را تا حدی کاهش دهد و از وقوع جنگی گسترده جلوگیری کند. با این حال، ماموریت آموس هوکشتاین تا حد زیادی به یک شکست بزرگ برای دولت آمریکا و البیته رژیم اشغالگر قدس تبدیل شده است. در توضیح چرایی این مساله، می‌توان به ۲ نکته مهم و محوری اشاره کرد.
اولا، هوکشتاین به هیچ عنوان به عنوان یک بازیگر بی طرف وارد لبنان نشده است. آمریکا سال هاست که متحد نزدیک و راهبردی رژیم اشغالگر قدس است و اساسا بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین الملل بر این باورند که تداوم حیات نامشروع صهیونیست‌ها بدون حمایت‌های مادی و تسلیحاتی دولت آمریکا، مقدور و میسر نیست. معادله‌ای که به ویژه در بحبوحه اوج گیری جنگ غزه و تشدید تنش‌ها در سطح منطقه علیه رژیم صهیونیستی ابعاد جدی تری را نیز به خود گرفته است.
از این رو، هوکشتاین و دیگر افراد شبیه به او در دولت آمریکا، با سفر‌های خود به منطقه، در ظاهر ژست بی طرفی می‌گیرند با این حال در عمل نشان داده اند که کاملا مغرض هستند. در این رابطه، برخی تحلیلگران به این مساله اشاره داشته اند که ناتوانی صهیونیست‌ها در برقراری امنیت در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی و برخورد با حزب‌الله لبنان سبب شده تا صهیونیست‌ها در پشت پرده از دولت آمریکا بخواهند تا بر شدت کنش‌های خود بیفزاید و نوعی آرامش را در جبهه شمالی اراضی اشغالی با استفاده از مکانیسم‌های سیاسی ایجاد کند.
معادله‌ای که عدم تحقق آن تا به امروز به یک رسوایی امنیتی بزرگ برای دولت نتانیاهو تبدیل شده است. از این رو، اینکه دستیار ارشد روئیس جمهور آمریکا به نیابت از اسرئیل به دنبال تحمیل اصول مطلوب این رژیم به لبنان باشد به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و لبنان هم این مساله را به خوبی فهمیده است.
دوم اینکه ماموریت هوکشتاین تا حدی نیز ناظر بر موارد و مسائلی بوده که اساسا در صلاحیت دولت آمریکا نیست. هوکشتاین در رایزنی با مقام‌های لبنانی سعی داشته تا آن‌ها را وادار کند که به حزب الله فشار بیاورند که از مرز‌های مشترک با فلسطین اشغالی تا حد مشخصی عقب نشینی کند.
این در حالی است که این مساله هیچ ارتباطی نه به آمریکا و نه به صهیونیست‌ها ها دارد. لبنان یک کشور مستقل است و حزب الله لبنان نیز نشان داده که قرار گرفتن آن در جوار مرز‌های مشترک با فلسطین اشغالی تضمین کننده امنیت لبنان و نَه ناامنی برای آن است. معادلاتی که همه و همه یک شکست بزرگ را برای ماموریت دستیار ارشد بایدن در بیروت رقم زدند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها