۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۹۰
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱

وحشتِ فراگیر صهیونیست‌ها از انتقام جویی ایران

«سیل وحشت کنونی حاکم بر اراضی اشغالی، در نوع خود نشان می دهد که ایران به خوبی توانسته قبل از اجرای عملیات انتقام جویانه خود، معادلات مطلوبش را به صهیونیست ها تحمیل کند و در حقیقت، بخشی از انتقام جویی اش را عملیاتی کند.»
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

تنها اندکی پس از اقدام تروریستی اخیر صهیونیست‌ها در ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، مقام‌های ارشد کشورمان به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، در موضع گیری هایی، از اراده جدی و قاطع ایران در انتقام جویی از این اقدام مذبوحانه رژیم اشغالگر قدس خبر دادند.
موضوعی که بازتاب‌های گسترده بین المللی پیدا کرده و بیراه نیست اگر بگوییم تیتر و محور اصلی کنش‌های رسانه‌ای و تحلیلی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به خود اختصاص داده است. در این راستا، گمانه زنی‌های مختلفی از سوی صاحب نظران در مورد شکل و زمان عملیات انتقام جویانه ایران مطرح می‌شود.
با این حال، یکی از نکاتی که تقریبا اغلب تحلیلگران و البته رسانه‌های مطرح در سطح منطقه نظیر شبکه الجزیره و طیفی از رسانه‌های صهیونیست نظیر هارتض، اسرائیل هیوم و معاریو به آن اشاره داشته اند این بوده که وحشت قابل توجهی در اراضی اشغالی از ترس عملیات انتقام جویانه ایران شکل گرفته است. به طور خاص شبکه الجزیره در گزارشی اختصاصی به اضطراب شدید ساکنان شهر‌های بزرگ در اراضی اشغالی اشاره داشته و رسانه‌های اسرائیلی نیز هجوم گسترده ساکنان فلسطین اشغالی به فروشگاه‌ها برای خرید آب و غذا و ذخیره کردن آن‌ها را مورد اشاره قرار داده اند. رادیو رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که بعد از ترور اسماعیل هنیه نوعی انتظار همراه با ترس و وحشت صهیونیست‌ها را در بر گرفته است و آنها هر لحظه منتظر پاسخ به این عملیات ترور هستند. رادیوی رژیم صهیونیستی با اشاره به خلوتی خیابان‌ها و نگرانی‌هایی که در چهره تک تک صهیونیست‌ها موج می‌زند، آن را شبیه به شرایط دوره کرونا توصیف کرده است.
البته که صدا‌ها و شخصیت‌های مختلف در اراضی اشغالی نیز در قالب موضع گیری‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی، بر این وحشت صحه گذاشته اند. جالب اینکه این وحشت در سطح افکار عمومی ساکن در فلسطین اشغالی محدود نمانده و حتی گزارش‌های قابل توجهی از وحشت فراگیر میان مقام‌های ارشد اسرائیلی نیز منتشر شده است. به طور خاص به این نکته اشاره شده که برای نتانیاهو و دیگر مقام‌های ارشد اسرائیلی پناهگاه‌هایی در اعماق زمین ایجاد شده تا در صورت ضرورت به آن‌ها پناه ببرند.
منابع اسرائیلی اعلام کرده اند که میان اعضای کابینه رژیم اشغالگر قدس تلفن‌های ماهواره‌ای نیز توزیع شده تا در صورت قطع ارتباطات عادی بتوانند همچنان با یکدیگر ارتباط داشته باشند. از این رو وحشتی فراگیر در اراضی اشغالی حاکم شده و نه صهیونیست‌ها و نه متحدان غربی آن‌ها و نه رسانه‌های منطقه‌ای هیچکدام آن را نفی و رد نمی‌کنند. با این حال، در این رابطه توجه به ۲ نکته ضروری به نظر می‌رسد.
اولاً، حاکم شدن سیلی از وحشت در اراضی اشغالی از ترس عملیات انتقام جویانه ایران نشان می‌دهد که تا چه اندازه ادعا‌های دور و دراز اسرائیل و دیگر متحدان غربی آن در مورد قدرتشان، پوشالی و خیالی است. این دسته از بازیگران همواره مدعی بوده اند که بازیگرانی یکه تاز در عرصه قدرت نظامی و امنیتی هستند با این حال، کار به جایی رسیده که جمهوری اسلامی ایران هنوز انتقام جویی خود را انجام نداده، به شدت دچار وحشت شده اند و نمی‌توانند مانع از فراگیر شدن جو وحشت در میان افکار عمومی خود شوند. معادله‌ای که نشان می‌دهد در رابطه با این دسته از بازیگران به هیچ عنوان نباید فریب ظاهرسازی‌های آن‌ها را خورد.
نکته دوم اینکه سیل وحشت کنونی حاکم بر اراضی اشغالی، در نوع خود نشان می‌دهد که ایران به خوبی توانسته قبل از اجرای عملیات انتقام جویانه خود، معادلات مطلوبش را به صهیونیست‌ها تحمیل کند و در حقیقت بخشی از انتقام جویی اش را عملیاتی کند.
همانطور که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفته است، انتظار صهیونیست‌ها در مورد ضربه‌ای که قرار است از ایران و جریان مقاومت در منطقه دریافت کنند، بخشی از تاکتیک و هدف تنبیه متجاوزان اسرائیلی است. تاکتیکی که البته موثر واقع شده و موجی از آشفتگی را برای دشمن صهیونیست به وجود آورده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها