۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۹۸
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲

نحوه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایات صهیونیست‌ها

۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
نویسنده : دکتر علی عبدی کارشناس ارشد مسائل منطقه

رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین جنایت خود، دست به ترور اسماعیل هنیه در تهران و فواد شکر در ضاحیه بیروت زد. در این راستا و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر انتقام از دشمن در راستای خونخواهی از ترور مهمان عزیزمان در ایران باید گفت که لازمه پرداختن به نحوه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی باید در ابتدا بدانیم که منطقه در چه شرایطی قرار دارد. در این راستا بر آن شدیم تا مصاحبه‌ای را با جناب آقای دکتر علی عبدی، پژوهشگر و کارشناس مسائل آمریکا صورت داده و پیرامون این موضوع برخی سوال‌ها پرسیده شود.

اهداف رژیم صهیونیستی از ترور‌های اخیر چه بود؟
رژیم صهیونیستی بعد از ۱۰ ماه در جنگ غزه نتوانسته است به اهداف خود برسد؛ بنابراین مجبور است که ۲ اقدام انجام دهد:
۱_ توجیه افکار عمومی داخل: به داخل و افکار عمومی صهیونیست‌ها نشان دهد که در حال اجرای برنامه‌های خود است با این منظور که دستاورد داشته است.
۲- تغییر عرصه نظامی به امنیتی: رژیم صهیونییستی مترصد آن است که عرصه نظامی که در آن شکست خورده است و دست بالاتر را ندارد را تغییر دهد و زمین بازی را به سمت اقدامات امنیتی سوق دهد که در آنجا دست برتر را داشته باشد. لازم به ذکر است که عرصه نظامی مزیت برتر ما نسبت به دشمنان و به ویژه رژیم صهیونیستی است و عرصه امنیتی عرصه مزیت برتری دشمن است؛ بنابراین زمانی که نتانیاهو به آمریکا سفر کرد، مطابق با توافقاتی که با آمریکایی‌ها انجام داد مقر گردید که رژیم صهیونیستی در امتداد ترور‌های گذشته (ترور شهید رضی، شهید زاهدی و یاران و...) حرکت کند تا معادله تحولات را عوض کرده و به سمتی ببرد که در همان امتداد به محور مقاومت ضربات امنیتی وارد سازد. این ضربات باید ۲ کارویژه داشته باشد:
۱- ضربه به حیثیت محور مقاومت و به ویژه ایران باشد. به طور مشخص ترور اسماعیل هنیه در تهران در این راستا تعریف می‌شود.
۲- ضربه کاری و اثرگذار به محور مقاومت که کاربردی باشد. ترور حاج محسن (فواد شکر) در بیروت (ضاحیه) در این راستا تعریف می‌شود؛ لذا نتانیاهو با این اجازه از آمریکا برگشت و این عملیات‌ها را انجام داد.
نوع پاسخ جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت چگونه است؟
جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت نمی‌توانند نسبت به این جنایات بی پاسخ بمانند به ویژه بعد از پیام خوان‌خواهی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران صادر کردند؛ لذا این امر مستلزم آن است که جمهوری اسلامی ایران باید پاسخ دهد. همچنین باید گفت که این پاسخ، متفاوت از عملیات وعده صادق است. چراکه در عملیات وعده صادق، جمهوری اسلامی ایران به دنبال قدرت نمایی بود که به دشمن نشان دهد که قدرت هوایی، قدرت پهپادی و قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران آنقدری هست که اگر اراده کند می‌تواند رژیم صهیونیستی را درهم بکوبد؛ لذا این درهم کوبیدن به نمایش گذاشته شد به نحوی که تلفاتی در پی نداشت و بیشتر روی دقت هدف گیری، توان هدف گیری و تعداد بالای موشک و پهپادی بود که همزمان شلیک شد.
نتانیاهو با این معادله جدیدی که جمهوری اسلامی ایران با عملیات وعده صادق سعی در تحمیل اراده و بازدارندگی خود به صهیونیست‌ها را داشت، به شدت مخالف بود و به ترور‌های کلیدی در تهران و بیروت روی آورد تا بازدارندگی رژیم صهیونیستی را احیا کند. از طرفی در پاسخ جدید جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت باید گفت که قرار نیست که مجدد قدرت نمایی شود چراکه قبلاً یک با این اقدام انجام شده و موثر هم بوده است؛ لذا این بار پاسخ به نحوی است که:
۱- تلفات داشته باشد؛
۲- آسیب شدید به دشمن برساند؛
۳- همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، خون بها داشته باشد.
زمان پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی را توضیح دهید؟
در پاسخ به زمان عملیات محور مقاومت به جنایت صهیونیست‌ها باید گفت که این عملیات، بسیار خاص و ویژه است و تیم طراحی باید کاملاً در وضعیت به شدت سری این عملیات را طراحی و اجرا کنند؛ لذا اگر به دنبال غافلگیری دشمن هستیم، باید اصل سری بودن رعایت شود. از طرفی ضربه احتمالی که به دشمن وارد می‌شود از آنجا که تلفات خواهد گرفت، احتمال دارد که دشمن به دنبال پاسخگویی باشد؛ لذا باید برای ضربه زدن مجدد دشمن در پاسخ به این عملیات، آمادگی داشته باشیم. به همین منظور تدارکاتی دیده شد و علاوه بر سیستم پدافندی کشور، بنا بر اخباری که منتشر شده است، سامانه‌های پدافندی اس-۴٠٠ روسیه نیز به به این سامانه‌ها اضافه و در مراکز حساس مستقر شده است تا بتواند با دشمن مقابله کند. این اقدامات همگی نشان دهنده قطعیت عملیات علیه دشمن است.
برنامه آمریکا برای مقابله با عملیات ایران چیست؟
آمریکا به نیابت از رژیم صهیونیستی، در روز‌های اخیر تمام تلاش خود را برای منصرف کردن جمهوری اسلامی ایران داشته است؛ لذا روی به اقدامات ذیل آورده است:
۱_تهدید: مثلاً آوردن اف _۲۲ها، ناو‌های جنگی، ارسال تجهیزات ویژه برای رژیم صهیونیستی و...؛
۲_تطمیع: طرح جدید آتش‌بسی که آمریکا به کمک مصر و قطر عَلَم کرده‌اند تا آتش بسی را درخصوص جنگ غزه سریع به انجام برسانند که جمهوری اسلامی ایران در مقابل عمل انجام شده قرار گیرد و نتواند اقدامی انجام دهد. البته باید گفت نتانیاهو به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که هیچ آتش بسی شکل گیرد و بهترین وضعیت برای نتانیاهو ادامه جنگ به شکل فعلی بدون گسترش آن است.
عملیات ایران و بررسی احتمال جنگ
همانطور که گفته شد، رژیم صهیونیستی و به ویژه شخص نتانیاهو به دلایل ذیل به دنبال جنگ فراگیر نیست چرا که:
۱- رژیم صهیونیستی به ویژه در مقطع فعلی توان ورود به جنگ گسترده را ندارد.
۲- هر گونه جنگی، آسیب شدید بر رژیم صهیونیستی تحمیل خواهد کرد و می‌تواند جنگ غزه را هم خاتمه دهد که مطلوب نتانیاهو نیست و خاتمه یافتن جنگ، عملاً به معنای آغاز شمارش معکوس مرگ سیاسی نتانیاهو خواهد بود.
۳- آمریکایی نیز به عنوان پشتیبان رژیم صهیونیستی، به دنبال جنگ فراگیر نیست چراکه یک جنگ فراگیر در منطقه غرب آسیا می‌تواند دنیا را وارد جنگ جهانی دیگری کند و آمریکا را اهداف خود برای مقابله با شرق دور خواهد کرد؛ بنابراین دشمنان در این خصوص مردم ما را دچار خطای ادراکی می‌کنند و برخی نیز در داخل با این شیوه دشمن در حال ایجاد رعب هستند که اگر بزنید جنگ می‌شود! در پاسخ باید گفت که اگر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی عملیاتی انجام دهد و رژیم صهیونیستی پاسخ دهد، وارد مرحله‌ای به نام چرخه درگیری خواهیم شد نه جنگ!
لازم به ذکر است که چرخه درگیری می‌تواند منجر به جنگ شود، اما لزوماً خودش جنگ نیست؛ لذا نهایتاً ما وارد چرخه درگیری خواهیم شد و در این چرخه هر چه ضرباتی که وارد می‌شود کاری‌تر و سریع‌تر باشد، طرف مقابل مجبور است خاتمه دهد.
۲ نکته:
۱- درخصوص عملیات اخیر پهپادی حزب الله باید گفت که این اقدامات در راستای تست سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی و شناسایی نقاط ضعف آن صورت گرفته است.
۲- بعید است عملیات انتقام جمهوری اسلامی ایران تا اربعین طول بکشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها