۲۰۲۴ ۲۰ September - جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۹۴
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲

چرا وعده های انتخاباتی ترامپ ارزشی ندارد؟

برخی از شعارهای انتخاباتی ترامپ از آن جهت فاقد اعتبار هستند که اکثرا دور از واقعیت بوده و تنها می‌توان آنها را در حد جملاتی زیبا و وعده‌هایی اغراق آمیز در عالم سیاست‌های آمریکا مورد توجه قرار داد. اقدام برای پایان رساندن یک شبه جنگ اوکراین، حل مسائل میان ایران و آمریکا تنها از طریق تماس تلفنی، بیرون آمدن آمریکا از ناتو، آغاز بزرگ ترین اخراج مهاجران آمریکایی در تاریخ از مهم ترین شعارهای انتخاباتی است که ترامپ بدون هیچ پشتوانه ای آنها را مطرح کرده و سعی دارد به واسطه آنها پیروز رقابت های ریاست جمهوری سال 2024 در آمریکا شود.
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد فعلی حزب جمهوری‌خواه در تلاش است تا بار دیگر با پیروزی در رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ وارد کاخ سفید شود. تلاش ترامپ در این دوره از رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا نیز بیشتر از همه بر انتخاب شعار‌های انتخاباتی عجیب و خاص متمرکز شده است. شعار‌هایی که تحقق پذیر بودنشان به این آسانی‌ها امکان ندارد و به نظر می‌رسد حتی با وجود پیروزی احتمالی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر نیز امیدی به اجرایی شدنشان وجود نداشته باشد. یا حتی اگر قرار به اجرایی شدنشان باشد، مخالفان زیادی خواهند داشت.
برخی از شعار‌های انتخاباتی ترامپ از آن جهت فاقد اعتبار هستند که اکثرا دور از واقعیت بوده و تنها می‌توان آنها را در حد جملاتی زیبا و وعده‌هایی اغراق آمیز در عالم سیاست‌های آمریکا مورد توجه قرار داد. اقدام برای پایان رساندن یک شبه جنگ اوکراین، حل مسائل میان ایران و آمریکا تنها از طریق تماس تلفنی، بیرون آمدن آمریکا از ناتو، آغاز بزرگ‌ترین اخراج مهاجران آمریکایی در تاریخ از مهم‌ترین شعار‌های انتخاباتی است که ترامپ بدون هیچ پشتوانه‌ای آنها را مطرح کرده و سعی دارد به واسطه آنها پیروز رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در آمریکا شود.
- پایان دادن به جنگ اوکراین طی ۲۴ ساعت
ترامپ تاکنون بار‌ها بر این موضوع تاکید کرده است که اگر او به جای بایدن، رئیس جمهور آمریکا بود هیچ گاه شرایط را به سمتی سوق نمی‌داد که جنگ‌های بزرگ کنونی در غزه و اوکراین اتفاق بیفتند. او اصرار دارد بر این موضوع تاکید کند که تنها طی ۲۴ ساعت جنگ اوکراین را به پایان خواهد رساند. این ادعا یکی از مهم‌ترین شعار‌های تبلیغاتی ترامپ است که تاکنون در موقعیت‌های مختلف بر آن تاکید شده است. با این حال هیچ یک از روسای جمهور درگیر در جنگ اوکراین ادعا‌های ترامپ را در این زمینه باور نکرده اند. هم پوتین و هم زلنسکی به خوبی بر این موضوع واقف هستند که به پایان رساندن جنگ کنونی اوکراین که از سال ۲۰۲۲ آغاز شده است و اکنون شدت بیشتری پیدا کرده است، به هیچ عنوان ظرف ۲۴ ساعت متوقف نخواهد شد.
- توقف جنگ غزه و نجات اسرائیل
در مورد جنگ غزه نیز ترامپ بر این باور است که تنها اوست که می‌تواند این جنگ را به پایان برساند. به اعتقاد ترامپ نه بایدن و نه هریس امکان به پایان بردن جنگ غزه را ندارند. استدلال وی نیز بر این مبناست که هر دوی آنها به خصوص هریس دشمن اسرائیل بوده و حتی با قاطعیت بر این موضوع تاکید کرده است، روی کار آمدن هریس به معنای نابودی صهیونیست‌ها ظرف مدت دو سال آینده خواهد بود. ترامپ خود را نجات دهنده اصلی اسرائیل در جریان جنگ غزه دانسته و به صراحت اعلام کرده است او تنها کسی خواهد بود که مذاکرات آتش بس و مبادله اسرای جنگی را به سرانجام خواهد رساند. با این حال باز هم هیچ ایده خاصی را در این رابطه مطرح نکرده است.
- نجات جهان از جنگ جهانی سوم
ترامپ در جریان شعار‌های انتخاباتی اش خود را نجات دهنده‌ای می‌داند که اگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نشود، قطعا جنگ جهانی سوم به راه خواهد افتاد. او بر این موضوع تاکید دارد که ضعف عملکرد بایدن، واشنگتن را به سوی یک جنگ جهانی سوق خواهد داد و تنها راهکار برای مقابله با چنین فاجعه‌ای روی کار آمدن وی برای برقراری صلح جهانی است. او حتی در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی اش وقوع جنگ جهانی سوم پیش از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اصلا بعید ندانسته و عنوان کرده است، همه این مسائل تحت تاثیر عملکرد نادرست بایدن در دوران حضورش در کاخ سفید اتفاق افتاده است.
- خروج آمریکا از ناتو
یکی دیگر از شعار‌های انتخاباتی ترامپ اقدام وی برای خروج از ناتو به محض بازگشت دوباره اش به قدرت است. تاکید وی بر چنین موضعی جدا از مخالفت‌های بسیاری که با آن وجود دارد، موجب نگرانی دیگر اعضای ناتو و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا شده است. تصمیم ترامپ برای خروج از ناتو در دوران نخست ریاست جمهوری اش نیز مطرح شد با این حال، تلاش اطرافیانش مانع از انجام چنین اقدامی شد. اکنون طرح دوباره چنین وعده انتخاباتی موجب شده است، نگرانی‌ها از سوی برخی از رهبران کشور‌های اروپایی از جانب بازگشت ترامپ بیش از پیش تشدید شوند.
- حل مشکلات با ایران با یک تماس تلفنی
ترامپ به قدری به توانایی هایش برای اداره آمریکا و سامان دادن به سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور ایمان دارد که در اظهاراتی که به تازگی مطرح کرده، مدعی شده است می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به حوزه سیاست خارجی را به واسطه یک تماس تلفنی حل و فصل نماید. حل مسائل و مشکلات میان آمریکا با ایران و کره شمالی جز همین دسته از موارد عنوان شده است. اظهارات وی در این رابطه از آنجایی غیرواقع‌بینانه و اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد که او در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش بلافاصله با خروج از توافق برجام راه را برای هر گونه برقراری تعامل و ارتباط با ایران به کلی بست.
- اخراج مهاجران از آمریکا
توهمات و ادعا‌های بزرگ و البته غیرواقعی ترامپ تمامی ندارد. او بار‌ها بر این موضوع تاکید کرده است که در صورت بازگشت به کاخ سفید مهاجرانی را که از کشور‌های مختلف وارد آمریکا شده اند، از این کشور اخراج خواهد کرد. ترامپ با طرح ادعای تبلیغاتی خود به شمار و جمعیت واقعی مهاجران در آمریکا توجهی ندارد و نمی‌داند که پروسه اخراج میلیون‌ها نفر انسان از این کشور جدا از بحث هزینه‌های بسیاری سنگینی که دارد، به این آسانی امکانپذیر نخواهد بود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها