۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۱۷
۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸

جنجال جدید ترامپ در میان حزب جمهوری‌خواه آمریکا

جان بولتون، مشاور ارشد سابق امنیت ملی آمریکا به همراه مایک پنس، معاون ترامپ جز این دسته بودند که هر دو به عنوان مقامات سیاسی نزدیک ترامپ، ضمن زیر سوال بردن نامزدی‌ مجددش، مدام از خطرات گسترده ای که تحت تاثیر بازگشت وی به قدرت متوجه دموکراسی آمریکایی است، صحبت می‌کنند.
۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

دونالد ترامپ در حالی هفته‌های آخر منتهی به رقابت‌های ریاست‌جمهوری در آمریکا را پشت سر می‌گذارد که بسیاری از هم‌حزبی‌هایش در اقدامی نادر، حمایت خود را از وی سلب کرده اند. برخی از مخالفان ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، پا را فراتر از ابراز مخالفت ساده و علنی علیه وی گذاشته اند و در اقدامی نادر حمایت گسترده خود را از نامزد حزب رقیب، یعنی کامالا هریس اعلام کرده اند. موضوعی که می‌تواند در آستانه ماه‌های آخر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای ترامپ خطرناک باشد.
ماجرای انتقاد از نامزدی مجدد ترامپ برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در میان قانون‌گذاران و سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه به همان دوران ابتدایی نهایی شدن نامزدی‌اش باز می‌گردد. بسیاری از مقامات سیاسی ارشد دولت پیشین ترامپ در اقدامی عجیب شروع به انتقاد گسترده از عملکرد وی در دوران ریاست‌جمهوری اش کرده و رسما اعلام کردند که به هیچ عنوان از وی در جریان رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ حمایت نمی‌کنند.
جان بولتون، مشاور ارشد سابق امنیت ملی آمریکا به همراه مایک پنس، معاون ترامپ جز این دسته بودند که هر دو به عنوان مقامات سیاسی نزدیک ترامپ، ضمن زیر سوال بردن نامزدی مجددش، مدام از خطرات گسترده‌ای که تحت تاثیر بازگشت وی به قدرت متوجه دموکراسی آمریکایی است، صحبت می‌کنند.
جدا از بحث مخالفت هم‌حزبی‌های ترامپ با وی بحث دیگری که می‌تواند جایگاه انتخاباتی اش را به خطر بیاندازد، حمایت مقامات جمهوری خواه از نامزد پیشنهادی دموکرات هاست. در همین راستا، ماه گذشته نیز ۲۰۰ نفر از مقامات حزب جمهوری خواه در جریان ارسال نامه‌ای به کاملا هریس، معاون کنونی دولت جو بایدن، رسما حمایت خود را از وی در جریان رقابت‌های ریاست جمهوری اعلام کرده و مخالفت خود را برای بازگشت دوباره ترامپ به کاخ سفید علنی کردند. این اقدام چندین مرتبه دیگر هم به تازگی تکرار شده است. طوری که به تازگی بیش از ۱۰۰ مقام سابق حزب جمهوری‌خواه و فعال در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا، رسما نسبت به بازگشت ترامپ ابراز نگرانی کرده و هریس را نامزد منتخب خود برای حمایت در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کردند.
اینکه ترامپ در شرایط کنونی، تحت فشار‌های گسترده از جانب هم حزبی هایش قرار گرفته است، می‌تواند تا حدی شانس وی برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را زیر سوال ببرد. در چنین شرایطی موضوع افزایش حمایت جمهوری خواهان ضد ترامپ از هریس، نوع نگاه‌ها به این نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر داده و شانس پیروزی اش را برای ورود به کاخ سفید تا حد زیادی افزایش داده است.
نتایج مناظره ریاست جمهوری میان هریس و ترامپ نیز تا حد زیادی بر روند کاهش حمایت حزب جمهوری خواه آمریکا از ترامپ اثر گذار بوده است. طوری که پس از مناظره انجام گرفته شده، حدود نیمی از جمهوری‌خواهان عملکرد وی در مقابل هریس را نقد کرده و حتی نحوه حضورش در این مناظره را ناامید کننده توصیف کرده اند. بر همین اساس، پس از انجام مناظره برگزار شده بسیاری از جمهوری خواهان متوجه این موضوع شدند که ترامپ حرف جدیدی برای گفتن نداشته و بیشتر از آنکه بخواد بر مبنای منافع سیاسی کشورش رفتار کند، بر مواضع کینه توزانه و همچنین سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه و نادرستش در باب موضوعات مختلف اصرار ورزیده است.
در چنین موقعیتی که میزان اعتماد هم‌حزبی‌های ترامپ نسبت به وی در حال کاهش است، ستاد انتخاباتی وی دو گزینه پیش روی خود دارد:
اول، تمرکز بر طرح موضوعات سیاسی مهم و مورد اهمیت کشور در گردهمایی‌های انتخاباتی و پیشنهاد ارائه راه حل برای حل آنها به جای تمرکز بر سیاست تخریب کامالا هریس است. وقت آن رسیده که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ به جای طرح ادعا‌های بدون پشتوانه و بی ارزش برای تخریب حریف دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال محکم کردن جای پای ترامپ در میان حامیانش در حزب جمهوری خواه باشند. به خصوص آنکه اکنون برای بسیاری از هم‌حزبی‌های ترامپ، بازگشت وی به قدرت به مثابه از بین رفتن تدریجی اصول دموکراسی در این کشور و نابود شدن امنیت آمریکا تلقی می‌شود.
قدم دوم، اجتناب از طرح شعار‌های انتخاباتی بدون پشتوانه و فکری است که اظهار نظرات غیرکارشناسانه ترامپ در مورد آنها می‌تواند حمایت جمعیت بسیاری را در آمریکا از وی دور سازد. طرح شعار‌ها و ادعا‌های اغراق‌آمیز در مورد موضوع مهاجرت و حقوق زنان و مسائل مهم سیاست خارجی کشور فقط و فقط این باور را در ذهن ایجاد کرده است که ترامپ قصد فریب افکار عمومی آمریکا را دارد و می‌داند بسیاری از شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی‌اش به آسانی امکان تحقق ندارد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها