۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۰۳
۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶

دور جدید اتهام‌زنی‌ها به ایران

طرح اتهام علیه ایران یک بازی نخنمای گذشته است که آمریکایی‌ها با همکاری غربی‌ها هر چند مدت یک بار آن را مطرح می‌کنند تا به برخی اهداف خود برسند.
۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

چند روز گذشته ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین سفری به آمریکا داشت و در سخنرانی خود در کنگره آمریکا دوباره به ایران اتهاماتی را وارد کرد. وی گفت: پهپادهای ایرانی به کار گرفته شده توسط ارتش روسیه، به تهدیدی بزرگ علیه زیرساخت‌های کشورش تبدیل شده‌اند. روسیه با کمک پهپادهای ایرانی، اهداف مهمی در اوکراین را هدف قرار می‌دهد. این سخنان زلینسکی منجر به واکنش‌های همزمان توسط برخی مقامات اوکراینی و آمریکایی علیه ایران شد:

1- ژنرال کریلو بودانوف فرمانده اطلاعات ارتش اوکراین در ادعایی فاقد سند مدعی شد روسیه تا کنون ۱۷۰۰ پهپاد انتحاری شاهد (گران۲) دریافت کرده است که ۵۴۰ فروند آنها را به سمت اوکراین پرتاب کرده است.

2-  دیوید بارنئا، رئیس موساد هم بدون اینکه اسنادی ارائه کند مدعی شد که اسرائیل اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به‌زودی ارسال محموله‌های تسلیحات پیچیده به روسیه را بیش‌ از پیش گسترش دهد.در این راستا ذکر نکات ذیل حائز اهمیت است:
1- دور جدید اتهامات علیه ایران با ادعای دروغ ارسال تسلیحات به روسیه در راستای سناریوی فشار همه‌جانبه علیه ایران بعد از اغتشاشات کنونی است که غربی‌ها به دنبال تکمیل پروژه تحریمی خود هستند که مهم‌ترین گزاره آنها بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران است.
2- در طول چند وقت اخیر وضعیت میدانی در جنگ به نفع روسیه در حال چرخش است و این روند برای غربی‌ها نگران‌کننده است و به دنبال مقصرنمایی از عامل موجود و سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خودشان هستند و در این راستا، ایران دوباره در مرکز اتهام‌زنی کشورهای غربی قرار گرفته شده است.
3- آمریکایی‌ها در سفر اخیر زلیسنکی حمایت‌های نظامی گسترده‌ای از اوکراین انجام دادند و حتی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کردند که به موجب آن ۴۵ میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک کنند. این علاوه بر کمک‌های ده ماه اخیر آمریکا به اوکراین است. از منظر غربی‌ها این حجم از حمایت‌های مالی و نظامی از اوکراین نه تنها هیچ اشکالی ندارد! بلکه به دنبال حمایت‌های نظامی گسترده‌تر و تسلیحات راهبردی‌تر هستند. این تناقض‌ها و رفتارهای متضاد نشان از سوگیری کامل نسبت به این قضایا و متهم کردن سایر کشورها به دخالت در این جنگ‌ را دارند. این در حالی است که آمریکایی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین تاکنون منافع زیادی کسب کرده‌اند و نمونه بارز آن فروش نفت به چهار برابر قیمت به کشورهای اروپایی بوده است.
4- آمريکايی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین به دنبال یک تیر و دو نشان هستند؛ یعنی از یک‌سو همچنان جنگ ادامه‌دار باشد که برخی خبرها نیز از فشار آمریکا به اوکراین برای عدم‌ مذاکره با روسیه خبر داده‌اند و از سوی دیگر به دنبال اتهام‌زنی و فشار بر برای کشورها همچون ایران هستند. یعنی یک اجماع بین‌المللی علیه ایران در سطح جهانی ایجاد کنند.
در مجموع می‌توان گفت که طرح اتهام علیه ایران یک بازی نخنمای گذشته است که آمریکایی‌ها با همکاری غربی‌ها هر چند مدت یک بار آن را مطرح می‌کنند تا به برخی اهداف خود برسند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها