۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۳۰
۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

آیا اسراییل به دنبال جنگ جدیدی در منطقه است؟

رژیم صهیونیستی در مقطع فعلی به دلیل تشکیل دولت و همچنین نامتجانس بودن آن در سطوح تصمیم گیری می توان گفت که به سمت جنگ نخواهد رفت و تهدیدات آن بیشتر به صورت رسانه ای خواهد بود. اما این رژیم همچنان به سمت افزایش تنش خواهد رفت و حملات آن به فرودگاه دمشق سوریه نشان دهنده این موضوع است. البته درکنار این موارد نباید از مسائل اخیر غافل شد و این احتمالات را باید در نظر گرفت که ممکن است در آینده اقداماتی از این رژیم سر بزند.
۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

بعد از روی کارآمدن دولت افراطی در سرزمین های اشغالی و مواضع افراد مطرح این کابینه نسبت به مسائل منطقه ای این گزاره به وجود آمده است که در آینده احتمال یک جنگ در منطقه وجود خواهد داشت. به همین منظور گزاره هایی همچون هتک حرمت مسجد الاقصی توسط بن گویر و اعلام مواضع نسبت به کشتار فلسطینیان در کنار موضع اخیر نتانیاهو در بحث سیاست خارجی نشان دهنده این موضوع باشد که اسراییل در آینده به دنبال ماجراجویی در سطح منطقه ای باشد. بر همین مبنا و براساس گزاره های موجود در دو سطح به این مساله پرداخته خواهد شد.

 1- سطح اول احتمال جنگ درآینده نزدیک

اسراییلی ها همواره بر پایه یک مظلومیت نمایی و با القای این گزاره که هدف حمله قرار می گیرند، اقدامات تهاجمی خود را آغاز کرده اند. برمبنای این گزاره، پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی می نویسد: «اسرائیل از بدوِ ایجاد شدنش، از حربه مظلوم نمایی استفاده کرده و حالتی از جنگ دائمی را خلق کرده تا بتواند از طریق آن، جاه طلبی ها و توسعه قلمرو اشغالی خود را در دستورکار قرار دهد و برای اقدامات مجرمانه اش، بهانه های کافی را در اختیار داشته باشد». این در حالی است که حملاتی که این رژیم علیه فلسطینیان انجام می دهد هیچ گاه نباید مورد سرزنش قرار گیرد. برحسب این موارد و با توجه به تهدیداتی که رژیم صهیونیستی برای خود متصور است، می توان به سه مورد اشاره کرد:

الف) ایران: رژیم صهیونیستی همواره ایران را به حمله نظامی تهدید کرده و اخیراً مقامات صهیونیستی نیز مواضعی در این رابطه اتخاذ کرده اند. اما با این اوصاف اسراییل هیچ گاه و بنابر دلایل مختلف توان حمله نظامی به ایران را ندارد و اساساً تهدیدات آن صرفاً جنبه روانی و تبلیغاتی دارد.

ب) لبنان: در آینده، اسراییل به سمت افزایش تنش با حزب الله خواهد رفت، اما این سطح تنش به سمت و سوی نظامی نخواهد رفت و بیشتر جنبه یک نوع جنگ سرد دارد. در این رابطه نیز این رژیم توان رویارویی را  با حزب الله به دلایل مختلف نظامی ندارد و خود این رژیم نیز به این موضوع آگاه است و اعلام کرده اند که در روز اول حمله،200 موشک به سمت سرزمین های اشغالی شلیک خواهد شد.

ج) کرانه باختری و غزه: از آنجایی که صهیونیست ها برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات خود و همچنین مظلوم نمایی از وضعیت خود اقدام نظامی انجام می دهند؛ این احتمال وجود دارد که در آینده نتانیاهو تصمیم به اقدام نظامی علیه نوار غزه را بگیرد. زیرا اکنون سطح تنش ها در کرانه باختری بالا است و هتک حرمت مسجدالاقصی توسط مقامات صهیونیست صورت گرفته و شاهد افزایش شهرک سازی ها بوده ایم و این اقدامات ممکن است در آینده سبب افزایش تنش ها باشد. هرچند در این میان نتانیاهو بر روی این گزاره نیز تمرکز خواهد کرد که برای ترساندن فلسطینیان و زهرچشم گرفتن از آنها دست به اقدام نظامی بزند.

2- سطح دوم عدم احتمال جنگ در آینده

بسیاری از اقدامات صهونیست ها برپایه جنگ روانی و رسانه ای است و یکی از دلایلی که این احتمال را تقویت می کند که اسراییل وارد جنگ نشود، دو عامل است: اول؛ شرایط داخلی این رژیم؛ دوم؛ شرایط گروه های مقاومت به ویژه در غزه. با نگاه به این دو مولفه باید گفت که اسراییل اکنون از نظر امنیتی در پایین ترین سطح خود بعد از سال های 1948 میلادی است و این وضعیت امنیتی بر روی مسائل سیاسی و نظامی آن نیز تاثیر گذاشته است. نمود این وضعیت را می توان در جنگ اخیر در غزه مشاهده کرد که این رژیم توان عملیات بیشتر از سه روز را نداشت و با چند کشور طی روزهای اول رایزنی کرد که به توافق آتش بس برسد. در حالت دوم نیز گروه های مقاومت اکنون به وضعیتی رسیده اند که هرنوع کنش دشمن را با واکنش سریع پاسخ خواهند داد. نمونه بارز آن تهدیداتی بود که سیدحسن نصرالله در رابطه با ترسیم مناطق مرزی دریایی انجام داد و بعد از آن دولت موقت رژیم صهیونیستی شروط مقاومت را پذیرفت.

همچنین اختلافات موجود در سطوح مختلف سیاسی و نظامی نشان دهنده این است که دولت جدید این رژیم از هم اکنون با موج روزافزونی از انتقادها روبرو است و نمونه اخیر هتک حرمت بن گویر به مسجدالاقصی است که بسیاری از مقامات صهیونیستی نسبت به آن موضع گرفتند.

ارزیابی نهایی

رژیم صهیونیستی در مقطع فعلی به دلیل تشکیل دولت و همچنین نامتجانس بودن آن در سطوح تصمیم گیری می توان گفت که به سمت جنگ نخواهد رفت و تهدیدات آن بیشتر به صورت رسانه ای خواهد بود. اما این رژیم همچنان به سمت افزایش تنش خواهد رفت و حملات آن به فرودگاه دمشق سوریه نشان دهنده این موضوع است. البته درکنار این موارد نباید از مسائل اخیر غافل شد و این احتمالات را باید در نظر گرفت که ممکن است در آینده اقداماتی از این رژیم سر بزند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها