۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۳۷
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

چشم انداز تقابل احتمالی رژیم صهیونیستی و حزب الله

نگرانی اصلی اسرائیل این است که جنگ با حزب الله محدود به جبهه شمالی نشود و این رژیم در دیگر جبهه ها هم مجبور به درگیری با محور مقاومت شود. موضوعی که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، در سخنرانی اخیر خود درباره آن به صهیونیست ها هشدار داده و تأکید کرد که درگیر شدن این رژیم با تمام محور مقاومت، بازی با مرگ است.
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

طی هفته‌ها و روزهای گذشته رهبران و فرماندهان امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در رسانه های خود صحبت های زیادی در مورد تهدیدهایی مطرح کرده اند که ممکن است امنیت این رژیم را در شمال مناطق اشغالی به خطر بیندازد. هشدار درباره این تهدیدها به حدی بوده است که یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم، را برآن داشت تا فراتر از همتایان سابق خود دست به تهدید لبنان زده و مدعی شود که چنانچه جنگی بین این رژیم و حزب الله لبنان رخ داد، لبنان را به عصر حجر بازمی‌گرداند. تهدیدی که از زمان پایان جنگ 33 روزه، سابقه نداشته است. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز به مناسبت هفدهمین سالگرد پیروزی در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ و در پاسخ به این یاوه گویی‌ها بیان کرد: "دشمن تا امروز نتوانسته است پیامد‌های جنگ ژوئیه برای خودش را حل کند. به لرزه در آمدن جبهه داخلی اسرائیل از نتایج جنگ ژوئیه بود. تهدیدات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره بازگرداندن لبنان به عصر حجر چیز تازه‌ای نیست و ارزشی ندارد. امروز با سند و مدرک می‌توانم به دشمن بگویم که می‌توانیم شما را به عصر حجر برگردانیم. می‌توانیم با موشک‌های نقطه زن، فرودگاه‌های رژیم اشغالگر و پایگاه‌های نیروی هوایی و نیروگاه‌های برق و مراکز مخابراتی و پالایشگاه‌ها و همچنین رآکتور دیمونا را هدف قرار دهیم. اگر درگیری‌ها به خارج از مرز‌های لبنان کشیده شود، در آن صورت دیگر جایی به نام اسرائیل وجود نخواهد داشت."

بیان اینگونه اظهار نظر های تهدیدآمیز از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و تهدید لبنان به ویرانی کامل درحالی است که از نگاه برخی رسانه های رژیم احتمال وقوع جنگی دیگر با حزب الله همچنان بالاست و این توجیه دلایل متعددی می تواند داشته باشد؛ از یک سو در ماه های اخیر مرز بین لبنان و سرزمین های اشغالی تنش های متعددی را شاهد بوده است و از سوی دیگر در داخل رژیم صهیونیستی موضوع تصویب قانون موسوم به «اصلاحات قضایی» به یک بحران تمام عیار برای این رژیم و کابینه بنیامین نتانیاهو در هشت ماه گذشته تبدیل شده است و انتقال بحران به خارج می تواند راهی برای گریز از آن باشد.

براساس برآوردهایی که از سوی خود صهیونیست ها صورت گرفته است، چنانچه تقابل و جنگی بین رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان درگیرد، حزب الله این توانایی را دارد که در روزهای اول جنگ به طور متوسط 6 هزار موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند. هرچند که نگرانی اصلی اسرائیل این است که جنگ با حزب الله محدود به جبهه شمالی نشود و این رژیم در دیگر جبهه ها هم مجبور به درگیری با محور مقاومت شود. موضوعی که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، در سخنرانی اخیر خود درباره آن به صهیونیست ها هشدار داده و تأکید کرد که درگیر شدن این رژیم با تمام محور مقاومت، بازی با مرگ است.

به نظر می رسد طرح و برجسته سازی موضوع جنگ با حزب الله و تهدید لبنان در رسانه های رژیم صهیونیستی با این هدف دنبال می شود که قبل از وقوع هرگونه جنگ احتمالی، نوعی بازدارندگی برای این رژیم حاصل شود؛ بازدارندگی که در سال های اخیر به طور کامل از دست رفته است و مراکز مطالعاتی این رژیم هم در پژوهش هایی که انجام داده اند، بر ضرورت احیای این بازدارندگی تأکید می کنند. به ویژه پس از تحولاتی که این رژیم در ماه های اخیر جبهه های شمالی و جنوبی شاهد آن بوده است.

از سوی دیگر، ناتوانی رژیم صهیونیستی در حفاظت از مراکز حساس خود، نگرانی های بسیاری را برای سران آن به وجود آورده است و مقامات امنیتی رژیم اعتراف می کنند که در یک تقابل احتمالی، نیروگاه های برق، کارخانه ها و دیگر مراکز مهم و اقتصادی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. ضمن اینکه صهیونیست ها به خوبی می دانند که توان نظامی حزب الله لبنان به شکل مضاعفی در سال های اخیر تقویت شده و می شود و آخرین مورد آن هم رونمایی از سامانه موشکی هدفمند ثارالله بوده است.

اما به راستی آیا رژیم صهیونیستی این توان را دارد که با ویران کردن لبنان، این کشور را به عصر حجر بازگرداند؟ واقعیت این است که این رژیم زرادخانه تسلیحاتی بزرگی را در اختیار دارد، اما به واسطه مجموعه ای از ملاحظات توان استفاده از آن را ندارد. مهم ترین این ملاحظات قدرتی است که حزب الله دارد و می تواند این رژیم را با غافلگیری های جدی مواجه کند؛ چه در حوزه سامانه های موشکی هدفمند و دقیق، چه در حوزه پهپادهای انتحاری و چه تسلیحات و تجهیزاتی که درباره آن خبری منتشر نشده است. از سوی دیگر شرایط بین المللی هم به صهیونیست ها این اجازه را نمی دهد که بخواهند سناریوی ویرانی کامل لبنان را دنبال کنند. 

با این حال آنچه که بیش از هر چیزی باعث نگرانی صهیونیست ها در جنگی احتمالی با حزب الله است، درگیر شدن مجموعه محور مقاومت با این رژیم و فعال شدن جبهه های دیگر است. امری که قطعاً رژیم صهیونیستی آمادگی و توان مقابله با آن را ندارد و فرماندهان نظامی و مسئولان امنیتی رژیم آن هم به این موضوع معترف هستند.

پایان سخن اینکه، اگرچه با توجه به بحران هایی که رژیم صهیونیستی در داخل با آن مواجه است، توصیه هایی برای ایجاد یک درگیری محدود با حزب الله از سوی مقامات امنیتی وجود داشته باشد، اما ترس و نگرانی اصلی این است که تضمینی برای محدود ماندن این درگیری وجود ندارد و احتمال از کنترل خارج شدن آن بسیار بالا است. بنابراین می توان گفت که با وضعیت کنونی، نشانه‌هایی از یک درگیری نظامی در کوتاه مدت دیده نمی شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها