۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۵۹
۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

رمزگشایی از پشت پرده ناآرامی های اخیر در سوریه

دولت نتانیاهو که عملا با تشدید بحران های امنیتی در عمق اراضی اشغالی علیه خود رو به رو است و در محیط منطقه ای و بین المللی هم وضعیتی منزوی پیدا کرده، برای رهایی از چالش های عدیده ای که با آن ها رو به رو است، راهی جز صدور بحرانهای داخلی خود به خارج از اراضی اشغالی پیدا نمی کند و درست به همین دلیل سعی دارد با ایجاد فضای تنش و درگیری در سوریه و متعاقبا سرایت دادن این وضعیت به دیگر بخش های منطقه غرب آسیا، نوعی فضای تنفس را برای خود ایجاد کند.
۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

به گزارش طنین سنتر؛ در روزهای گذشته، بخش‌هایی از سوریه از جمله مناطقی در دیرالزور، درعا و السویدا، شاهد وقوع برخی ناآرامی ها بوده اند. در این راستا، گزارش های میدانی حاکی از آن هستند که گروه هایی در لوای اعتراضات مردمی، به انسداد جاده ها و خیابان ها و البته تحریک افکار عمومی جهت اعتراض علیه دولت سوریه و حتی تاکید بر این مساله که بشار اسد رئیس جمهور قانونی این کشور باید از قدرت کنار رود، دست می‌زنند.

این طیف ها در جریان اعتراضات و تحرکات میدانی خود، پرچم هایی که جریان های اپوزیسیون و مخالف سوریه برای این کشور طراحی کرده اند را در دست داشته اند و عملا سیگنال ها و پیام های روشنی را با این اقدام خود صادر می کنند. با این همه، اینطور به نظر می رسد که طرح مسائل و مشکلات معیشتی به عنوان محرک اصلی آنچه اعتراضات در بخش هایی از سوریه عنوان می شود، چندان واقع بینانه نیست و در پسِ تحولات اخیر، سناریوهای گسترده تری نهفته است که توجه به آن ها کاملا ضروری است.

در این زمینه به طور خاص توجه به 2 سناریو از کنشگران پشت پرده ناامنی های اخیر در سوریه ضروری به نظر می رسد.

1: تجدید اراده آمریکا جهت احیای داعش در منطقه

یکی از سناریوهای عمده و محوری که در پسِ تحرکات جدید جریان اپوزیسیون علیه دولت سوریه در بخش هایی از این کشور با هدف ایجاد ناآرمی نهفته، معطوف به اراده آمریکا برای احیای گروه تروریستی داعش است.

در واقع، آمریکا که کلیت روندهای راهبردی و ژئوپلیتیکی جاری در منطقه را به ضرر خود می بیند و در جبهه مقابل، شاهد اوج گیری قدرت رقبای خود نظیر ایران، چین و روسیه است، سعی دارد به هر نحو ممکن در منطقه غرب آسیا ایجاد تنش آفرینی کند تا از این طریق راه برای مداخلات و تشدید اقدامات میدانی آمریکا و نیروهای نیابتی آن در منتطقه هموار شود و واشینگتن بتواند اهرم های موثری را علیه رقبای خود و به ویژه آن دسته از کنشگران منطقه ای که سعی دارند از مدار آمریکا در غرب آسیا خارج شوند، کسب کند و آن ها را عملیاتی سازد.

در این چهارچوب، دولت آمریکا همواره نشان داده که استفاده از اهرم گروه های تروریستی که ساخته دستِ خود آن هستند را به مثابه سناریوی اصلی جهت ایجاد هرج و منطقه ای در نظر می گیرد و سپس با استفاده از فضای جدید ایجاد شده، دستورکارهای خود را به طرق مختلف دنبال می کند.

از این منظر، سناریوی احیاد داعش و البته تقویت تحرکات دیگر گروه‌های تروریستیِ مورد حمایت آمریکا در منطقه، نه از روی قدرت واشینگتن بلکه جلوه هایی عینی از ضعف این کشور و سیاست منطقه ای آن در غرب آسیا را به نمایش می گذارد و ناآرامی های اخیر در بخش هایی از سوریه نیز صرفا مقدماتی جهت پیاده سازی این سناریو هستند.

توجه داشته باشیم که اخیرا نیز سید حسن‌نصرالله در سخنرانی، از موضع و قصد جدید آمریکا جهت احیای داعش در منطقه خبر داده و نسبت به این مساله اعلام هشدار کرده است.

2: کنشگری پشت پرده صهیونیست ها

یکی دیگر از محرک های اصلی در پشت پرده ناآرامی های اخیر در سوریه، کنشگری فعال رژیم صهیونیستی است. البته که رژیم صهیونیستی در این زمینه از انگیزه های زیادی نیز برخوردار است که در این رابطه، مهمترین انگیزه صهیونیست ها از کنشگری منفی و پشت پرده در قالب تحولات جاری در سوریه، هراس جدی آن ها از به اوج‌رسیدن بحران های داخلی و خارجی علیه رژیم اشغالگر قدس است.

در این چهارچوب، دولت نتانیاهو که عملا با تشدید بحران های امنیتی در عمق اراضی اشغالی علیه خود رو به رو است و در محیط منطقه ای و بین المللی هم وضعیتی امنیتی و منزوی پیدا کرده، برای رهایی از چالش های عدیده ای که با آن ها رو به رو است، راهی جز صدور بحرانهای داخلی خود به خارج از اراضی اشغالی پیدا نمی‌کند و درست به همین دلیل سعی دارد با ایجاد فضای تنش و درگیری در سوریه و متعاقبا سرایت دادن این وضعیت به دیگر بخش های منطقه غرب آسیا، نوعی فضای تنفس را برای خود ایجاد کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها