۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۶۴
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

سفر بی نتیجه بایدن به رژیم صهیونیستی

با توجه به موضع جانبدارانه واشنگتن نسبت به اسرائیل و لغو سفر بایدن به اردن و نشست با سران اردن، مصر و خودگردان فلسطین؛ می توان پیش بینی کرد سفر بایدن به رژیم صهیونیستی یک سفر ناکام و بی نتیجه بوده و جز اعلام حمایت و تسکین خاطر به طرف اسرائیل نتیجه دیگری در بر نداشته است.
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

در حالی که بحران و جنگ غزه وارد مرحله بسیار حساسی شده؛ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه 26 مهرماه 1402 به رژیم صهیونیستی سفر کرد. بعد از به زمین نشستن هواپیمای حامل رئیس‌جمهور آمریکا در فلسطین اشغالی، نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی با حضور در فرودگاه به استقبال او رفت و بایدن و نتانیاهو همدیگر را در آغوش گرفتند.

سفر بایدن که به ادعای کاخ سفید با هدف مهار بحران در غرب آسیا انجام شد؛ تحت ‌الشعاع حمله مرگبار اسرائیل در بیمارستانی در غزه قرار گرفته که موجب شهادت صدها غیرنظامی فلسطینی شد.

بایدن قرار بود پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تل‌آویو برای گفتگو با رهبران سه کشور منطقه ‌ای راهی امان پایتخت اردن شود؛ اما حمله هولناک اسرائیل به بیمارستان المعمدانی در غزه  و موج اعتراضات علیه این جنایت آشکار، موجب لغو نشست چهار جانبه رهبران اردن، مصر و تشکیلات فلسطینی با رئیس جمهوری ایالات متحده شد رسانه‌های صهیونیستی پیشتر اعلام کردند که سفر جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا به اراضی اشغالی ۵ ساعته خواهد بود.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، درباره لغو سفر بایدن به اردن گفت که تصمیم در این باره به صورت دوجانبه انجام شد و افزود که علت اصلی بازگشت محمود عباس به رام الله اعلام سه روز عزای عمومی در کرانه باختری بوده است. به گفته کربی بایدن در مسیر بازگشت به واشنگتن با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و رئیس جمهور مصر گفت‌وگوی تلفنی خواهد داشت. این در حالی است که به گفته ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، نشست چهارجانبه را لغو کردیم، زیرا واشنگتن قادر به تصمیم‌ گیری در خصوص توقف جنگ نیست.

سفر بایدن در شرایط دشوار جنگ غزه حاکی از حمایت واشنگتن از اسرائیل و متضمن این پیام مهم است که کاخ سفید در کنار دولت متزلزل بنیامین نتانیاهو ایستاده و تاکید می کند که به سرکوب حماس ادامه دهید. بایدن در عین حال موافق گسترش جنگ زمینی و سرایت آن به سایر نقاط منطقه نیست. همچنین رئیس جمهور آمریکا سعی کرد تعهد خود را به راه حل «دو دولت»، یعنی ایجاد یک کشور فلسطینی نشان دهد. بایدن در مصاحبه خود جزئیات زیادی از چشم انداز خود برای آینده منطقه ارائه نکرد و تنها به تکرار خطوط کلی سیاست های واشنگتن در منطقه پرداخت.

در این حال، جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اروپا، سفر جو بایدن به اسرائیل را ضروری ارزیابی کرد و گفت مطمئن است که او در این سفر، پیامی مشابه پیام اتحادیه اروپا در مورد احترام به مقررات بین‌المللی را منتقل خواهد کرد.

از آغاز عملیات بزرگ وغافلگیرانه «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی علاوه بر وزیر دفاع و فرمانده سنتکام، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم برای دیدار و دل‌گرمی دادن به مقامات رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی سفر کردند؛ بلینکن تاکنون دوبار به تل‌آویو سفر کرده است.

جو بایدن در پرخطرترین سفر دوران ریاست جمهوری خود به اسرائیل رفت تا حمایت خود را از رژیم غاصب نشان دهد. در واقع، این نخستین باری است که یک رئیس جمهور از ایالات متحده در زمانی که اسرائیل فعالانه در یک جنگ شرکت دارد، به این رژیم سفر می‌کند. به همین دلیل دولت اسرائیل اعلام آماده باش کامل امنیتی داده و حداقل 1500 نیروی امنیتی را برای محافظت از بایدن به کار گرفته است. بایدن سال گذشته نیز یک سفر فوق محرمانه به اوکراین انجام داد تا حمایت آمریکا را از نبرد کی‌یف علیه تهاجم روسیه نشان دهد.

با وجود هشدارهای مکرر حملات هوایی، مقامات آمریکایی معتقدند که تهدید امنیتی سفر به اسرائیل کمتر از میزان خطرات سفر سال گذشته به اوکراین است. اما مخاطرات سیاسی در این دیدار مسلماً بسیار بیشتر است.

از این منظر، بایدن سفر پرمخاطره خود به اسرائیل را برای جلب افکار عمومی و به ویژه لابی صهیونیسم در داخل آمریکا انجام داد تا بلکه موقعیت خود را برای انتخابات آتی تحکیم نماید. کشته شدن حداقل 30 آمریکایی در عملیات 15 مهرماه حماس نیز از دیگر عللی است که بر اهمیت سفر بایدن و حمایت او از دولت اسرائیل در شرایط کنونی افزوده است.

از طرفی، سفر بایدن زمانی انجام شد که نخست وزیر اسرائیل دستور آماده سازی نیروهای ارتش برای حمله زمینی خونین علیه حماس در غزه را صادر کرده و قطعا رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا قبل از پذیرفتن دعوت نتانیاهو برای این دیدار، باید به دقت جوانب سفر به منطقه را بررسی کرده باشد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن انتظار دارد که اسرائیل برای انجام حمله زمینی به غزه تا پایان سفر بایدن به منطقه دست نگه دارد، گفت: ما شرایط یا دستورالعمل‌های عملیاتی را به اسرائیلی‌ها دیکته نمی ‌کنیم. این اظهارات بدان معناست که کاخ سفید به رغم نگراین از تبعات حمله زمینی، پیشاپیش چراغ سبز هر گونه واکنش نظامی به تل آویو را صادر کرده است.

جو بایدن در روزهای اخیر فشار بر اسرائیل را برای محافظت از جان غیرنظامیان در برابر حملات هوایی و محاصره فاجعه‌بار غزه افزایش داده، اما در عمل مانع خوی دشمنانه اسرائیل و تداوم جنایات ضدانسانی این رژیم نشده است. به همین دلیل، ناظران بر این باورند که حمایت بایدن از اسرائیل می‌تواند در نقطه مقابل تلاش‌های واشنگتن و تلاش‌های بین‌المللی که هم اکنون برای کاهش تأثیر مخرب جنگ بر غیرنظامیان فلسطینی در جریان است، عمل کند.

جهان و رقبای آمریکا مانند چین و روسیه، نتایج سفر بایدن را از نزدیک نظاره‌ خواهند کرد. در حالی که جو بایدن برای دیدار با بنیامین نتانیاهو به اسرائیل سفر کرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز سفر خود به پکن را آغاز کرده است.

با توجه به موضع جانبدارانه واشنگتن نسبت به اسرائیل؛ می توان پیش بینی کرد سفر بایدن به رژیم صهیونیستی یک سفر ناکام و بی نتیجه بوده و جز اعلام حمایت و تسکین خاطر به طرف اسرائیل نتیجه دیگری در بر نداشته است.

اگر آمریکا مدعی ابرقدرتی و تعهد به مبانی حقوق بشر است؛ طبیعتا باید در جنگ غزه نقش بی طرف و میانجی را ایفا کند؛ حال آن که بدون توجه به جنایات فجیع و آشکار متحد خود علیه فلسطینی ها، از اعلام حمایت نسبت به رژیم کودک کش ابایی ندارد؛ اقدامی که نزد افکار عمومی، مشارکت واشنگتن در جنایات رژیم غاصب محسوب می شود. از طرفی، لغو سفر بایدن به اردن و نشست با سران اردن، مصر و خودگردان فلسطین نیز سفر او را ناکام نمود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها