۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۵۳
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰

پالس های معنادار جدید از انزوای بین المللی صهیونیست‌ها

«به تازگی دولت های ایرلند و نامیبیا، در موضع گیری های رسمی، هرگونه عبور تسلیحات از قلمرو خود در قالب محموله های مختلف به سمت اراضی اشغالی را ممنوع کرده و آن را اقدامی در راستای حمایت از ملت فلسطین ارزیابی کرده اند. موضوعی که خشم مقام‌های ارشد اسرائیلی را برانگیخته است.»
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-بیش از ۱۰ ماه از کارزار جنایت و نسل کشی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه و البته ایجاد ناامنی در دیگر بخش‌های منطقه می‌گذرد. کارزاری که تاکنون موجب به شهادت رسیدن بیش از ۴۰ هزار فلسطینی بیگناه و البته مجروح و مفقود شدن ده‌ها هزار تن دیگر شده است. در این راستا، ارتش اسرائیل از سوی نهاد‌های وابسته به سازمان ملل متحد در فهرست سیاه ارتش‌های جنایتکار و مجرم جهان قرار گرفته و البته که این رژیم، در فهرست رژیم‌های کودک کش و زن ستیز نیز قرار گرفته و دیوان لاهه هم در حال رسیدگی به پرونده ارتکاب به جنایت و نسل کشی از سوی اسرائیل در نوار غزه است.
بگذریم که رژیم اشغالگر قدس در ماه‌های اخیر با سیل قابل توجهی از اعتراضات افکار عمومی بین المللی به ویژه در کشور‌های غربی علیه خود به دلیل ارتکاب به جنابت علیه ملت فلسطین رو به رو شده است. موضوعی که اسرائیل را در منزوی‌ترین و بدترین حالت این رژیم از زمان تشکیل نامشروعش در دهه ۱۹۴۰ میلادی قرار داده است. مسئله‌ای که مورد تأیید برخی از سیاستمداران و دولتمردان شناخته شده صهیونیست نظیر بنی گانتس وزیر جنگ اسبق صهیونیست‌ها نیز بوده است. با این همه، به تازگی شاهد آشکار شدن ۲ نشانه جدید از تشدید انزوای بین المللی رژیم اشغالگر قدس بوده ایم.
از این رو، از یک سو، دولت نامیبیا به تازگی از توقیف یک کشتی در سواحل و بنادر این کشور به اتهام حمل مواد انفجاری به اراضی اشغالی خبر داده و تأکید کرده که این اقدام نامیبیا در راستای سیاست رسمی این کشور در حمایت از ملت فلسطین و مقابله با نسل‌کشی و جنایات اسرائیل علیه مردم غزه است. در سوی دیگر، دولت ایرلند نیز اعلام کرده که به صورت جدی و تمام و کمال از هرگونه حمل و نقل و تحرکات ارتباطی که به دنبال ارسال تسلیحات به اراضی اشغالی از طریق حریم قلمرو ایرلند باشند، جلوگیری می‌کند.
البته که پیبشتر دولت ایرلند به همراه چند دولت دیگر اروپایی از به رسمیت شناختن دولت فلسطین نیز خبر داده بودند. موضوعی که خشم مقام‌های ارشد اسرائیلی را به دنبال داشته است. با این همه، وقوع رویداد‌هایی از این دست در نوع خود حامل ۲ پیام مهم و محوری است.
اولاً، به نظر می‌رسد که روند محدود شدن فضای کنش و مانور رژیم اشغالگر قدس در محیط بین المللی روز به روز در حال تنگ‌تر شدن است و بیراه نیست که می‌بینیم شمار زیادی از مقام‌های ارشد دولت بایدن و حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به نتانیاهو توصیه می‌کنند که بهتر است هر چه سریعتر جنگ غزه را خاتمه دهد. در واقع، هزینه‌های این جنگ چه برای اسرائیل و چه برای حامیان غربی آن به شدت در حال افزایش است و آن‌ها توان مدیریت این وضعیت را ندارند. موضوعی که در ادامه راه می‌تواند نوید دهنده سناریو‌های تکان دهنده تری علیه اشغالگران اسرائیلی باشد. 
نکته دوم اینکه سیل جنایت و رویه‌های مجرمانه رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه سبب شده تا برخلاف تصورات صهیونیست‌ها، ایده تشکیل دولت فلسطین و حمایت از آرمان قدس شریف، بیش از همیشه در میان افکار عمومی و برخی دولت‌های جهان برجسته شود و خود به یک اهرم فشار جدی علیه رژیم اشغالگر قدس تبدیل شود.
موضوعی که هضم آن برای اسرائیل به شدت سخت است و عملا آن را در نقطه‌ای قرار داده که هر اقدامش علیه ملت فلسطین نتایج معکوس می‌دهند و آن را با بحران‌های جدی‌تر و بیشتری مواجه می‌سازند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها