۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۵۶
۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴

تأثیر جنگ غزه بر سیاست‌خارجی دولت بایدن

شکی وجود ندارد که نوع نگرش ها نسبت به سیاست خارجی دولت بایدن پس از فاجعه های انسانی بی شمار در پی جنگ غزه بسیار منفی شده و حالت انتقاد آمیزی به خود گرفته‌اند.
۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

جنگ غزه از چندین جهت تأثیرات غیرقابل انکاری بر سیاست خارجی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بر جا گذاشته است. تأثیراتی که شاید از جانب خود وی نیز رد شده و یا به کلی انکار شده اند، با این حال این یک واقعیت انکار ناشدنی است که دولت بایدن در جریان سیاست‌گذاری‌هایش در قبال جنگ غزه به یکی از ناکارآمدترین و غیرقابل دفاع‌ترین دولت‌ها در تاریخ آمریکا تبدیل شده است.
نزدیک به ده ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد و این جنگ تحت تاثیر جنایات رژیم اسرائیل جان بیش از ۴۰ هزار نفر فلسطینی را گرفته است و هزاران نفر دیگر هم مجروح و زخمی برجا گذاشته است. تبعیض گسترده دولت بایدن در قبال عملکرد غیرقابل دفاع رژیم صهیونیستی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، چالش‌های اساسی را در حوزه دکترین دولت وی در خاورمیانه در عرصه سیاست خارجی ایجاد کرده است. دکترینی که در وهله اول بر مبنای تلاش برای بیرون کردن آمریکا از جنگ‌های بی پایان در منطقه خاورمیانه بوده است و اکنون تحت تاثیر سیاست‌های وی در جریان جنگ غزه نیز به کلی نادیده گرفته شده است.
- دوران ریاست جمهوری کوتاه بایدن
از جمله تأثیرات بسیار مهمی که جنگ غزه بر سیاست خارجی دولت بایدن بر جا گذاشت، تهدیدات بی شماری بوده است که به واسطه افزایش انتقادات بین المللی علیه دولت مذکور شکل گرفته و در نهایت تداوم پیدا کردن چنین دولتی را با، اما و اگر‌های بسیاری همراه کرده است. درست است که یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب کناره گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد، موضوع کهولت سن و مسئله ناتوانی جسمی و ذهنی بایدن بود. اما برای اعضای حزب دموکرات این موضوع به خوبی روشن شده بود که اتهامات علیه سیاست‌های دولت بایدن در قبال جنگ غزه به قدری تشدید شده است که راهی برای تداوم پیدا کردن این سیاست‌ها باقی نمانده است و امیدی به توانایی بایدن برای اصلاح شرایط حاصل از این وضعیت وجود ندارد. این موضوع در نهایت زمینه ساز تضعیف اعتبار سیاست خارجی وی و استقبال گسترده برای حذف چنین سیاست‌هایی شد.
- تشدید فاصله میان دولت و ملت
شکی وجود ندارد که نوع نگرش‌ها نسبت به سیاست خارجی دولت بایدن پس از فاجعه‌های انسانی بی شمار در پی جنگ غزه بسیار منفی شده و حالت انتقاد آمیزی به خود گرفته‌اند. به موجب سیاست‌های خارجی نادرست بایدن در قبال جنگ غزه بوده است که طی ماه‌های اخیر، هزاران اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف این کشور برگزار شده و شمار زیادی از مردم در ایالت‌های مختلف به جای حمایت از وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی، در دور اول انتخابات این کشور رای خود را تحت عنوان عدم تعهد به صندوق‌های رأی انداخته و از حمایت از بایدن انصراف دادند. در اصل تحولات گسترده خاورمیانه تحت تاثیر جنگ غزه به میزان بی سابقه ای، چشم انداز تداوم دولت بایدن را برای مردم این کشور بر هم زده و از همین روست که شمار بسیاری از جوامع اعراب و مسلمانان آمریکایی را به بروز واکنش‌های منفی علیه دولت مذکور تشدید کرده است. امری که موید تشدید فاصله میان دولت و ملت در آمریکا تحت تاثیر سیاست خارجی بود که نسبت به کشته شدن جان هزاران انسانی بی‌گناه بی تفاوت بوده و همچنان بر تداوم حمایت‌های نظامی‌اش از صهیونیست‌ها ادامه می‌دهد.
- بی اعتنایی به قوانین جامعه بین المللی
شاید یکی دیگر از توصیفاتی که بتوان از سیاست خارجی دولت بایدن تحت تاثیر جنگ غزه انجام داد، مربوط به بی اعتنایی این دولت به قوانین جامعه بین المللی و نادیده گرفتن اصول اساسی و مهم حقوق بشر در عرصه نظام بین‌الملل باشد. به موجب جهت گیری‌های سیاست خارجی بایدن در جریان جنگ غزه، یک نسل کشی بسیار فاجعه بار رخ داده است و زنان و کودکان فلسطینی بسیاری جان خود را تحت تاثیر حمایت‌های بایدن از جنایات صهیونیست‌ها در جنگ غزه از دست دادند. اکنون مخالفان و منتقدان سیاست خارجی دولت بایدن، مواضع و سیاست‌های وی را مهم‌ترین و موثرترین عامل در شکل‌گیری جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین دانسته‌اند و به خوبی بر این موضوع واقف هستند که سیاست خارجی غیرمتعهد و غیرانسانی بایدن همچنان راه اشتباه خود را در قبال جنگ غزه ادامه خواهد داد، حتی اگر هشدار‌های مقامات سازمان ملل و حکم صادر شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری علیه صهیونیست‌ها بار دیگر هم تکرار شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها