۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۶۳
۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

پیامدهای منفی جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی

جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی روزانه نزدیک به 246 میلیون دلار هزینه دارد. در عین حال، ارزیابی های رسمی حاکی از این مساله هستند که این جنگ تاکنون بالغ بر 30 میلیارد دلار به اقتصاد اسرائیل آسیب زده است. رقمی که در صورت تداوم جنگ غزه برای یک سال تا 50 میلیارد دلار نیز افزایش می یابد.
۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

بیش از 50 روز از اجرای موفقیت آمیز عملیات طوفان الاقصی و متعاقبا آغاز حملات گسترده رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه می گذرد. حملاتی که تاکنون موجب به شهادت رسیدن بیش از 15 هزار غیرنظامی فلسطینی شده و البته که هزاران تن دیگر نیز مجروح شده اند.

بر اساس ارزیابی های رسمی، بخش اعظم شهدای حملات صهیونیستی به نوار غزه را نیز زنان و کودکان تشکیل می دهند(بیش از 8 هزار نفر). در عین حال، ارزیابی های جدید از جنگ غزه حاکی از این هستند که بیش از 50 درصد از خانه مناطق شمالی نوار غزه نیز در اثر حملات گسترده رژیم اشغالگر قدس به این مناطق، آسیب دیده اند. با این حال، این جنگ با خسارات و تبعات منفی برای صهیونیست ها نیز همراه بوده است که در ادامه به 3 مورد از آن ها اشاره می شود.

1: هزینه های سنگین جنگ غزه برای اقتصاد رژیم صهیونیستی

طبق بررسی های انجام گرفته، جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی روزانه نزدیک به 246 میلیون دلار هزینه دارد. در عین حال، ارزیابی های رسمی حاکی از این مساله هستند که  این جنگ تاکنون بالغ بر 30 میلیارد دلار به اقتصاد اسرائیل آسیب زده است. رقمی که در صورت تداوم جنگ غزه برای یک سال تا 50 میلیارد دلار نیز افزایش می یابد. در شرایط کنونی قریب به 18 درصد از کل نیروی کار اراضی اشغالی، در قالب نیروهای ذخیره ارتش رژیم اشغالگر قدس، به جبهه های جنگ علیه مقاومت اسلامی فسلطین فراخوانده شده اند که این میزان در تاریخ رژیم جعلی اسرائیل بی سابقه است.

در عین حال بیش از 200 هزار اسرائیلی نیز کسب وکارها و فعالیت های اقتصادی خود در مناطق اشغالی و جنوبی اراضی اشغالی را به دلیل حملات موشکی حزب الله لبنان و جنبش حماس ترک کرده اند و به مناطق مرکز اراضی اشغالی فرار کرده اند. موضوعی که خود بار مالی سنگینی را بر دوش صهیونیست ها قرار داده است. در کنار همه این ها، بخش گردشگری اقتصادی اسرائیل به کل تعطیل شده و زنجیره های تدارکاتی اقتصادی این رژیم نیز فلج شده اند.

از چشم اندازی کلی اقتصاد رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی با عدم قطعیت های جدی مواجه است که صهیونیست ها اکنون به هیچ عنوان توان مدیریت آن ها را ندارند. مسائلی که همه و همه از شرایط به شدت بحرانی برای رژیم اشغالگر قدس حکایت دارند.

2: شکست های مطالعاتی و امنیتی ارتش اسرائیل

عملیات طوفان الاقصی و متعاقبا گرفتار شدن صهیونیست ها در باتلاق نوار غزه، مجموعه ای از شکست های اطلاعاتی و امنیتی را به رژیم اشغالگر قدس تحمیل کرده است. صهیونیست ها برخلاف ادعاهای ابتدایی مقام‌های ارشد خود مبنی بر تصرف فوری نوار غزه، اکنون کاملاً به این درک راهبردی رسیده اند که این هدف گذاری به این راحتی محقق نخواهد شد. در عین حال جنبش حماس نیز به نحوی موثر به تقابل با نظامیان صهیونیستی در میدان های جنگ غزه می پردازند.

جالب اینکه هنوز صهیونیست ها جنگ شهری خود در نوار غزه را به نحوی جدی آغاز نکرده اند، اما بیش از 400 خودروی زرهی و تانک آن ها توسط رزمندگان حماس منهدم شده یا آسیب دیده است. البته که نظامیان رژیم اشغالگر قدس نیز در میدان های جنگ غزه در سردرگمی عجیبی به سر می برند و ناظران و تحلیلگران بر این باورند که تلفات آن ها به مراتب بیشتر از آن چیزی است که تریبون های رسمی رژیم اشغالگر قدس از آن صحبت می کنند.

از این رو، اسرائیل اکنون در وضعیتی است که نه از حیث اطلاعاتی و نه نظامی، حرفی برای گفتن در برابر جریان مقاومت اسلامی فلسطین ندارد و این مساله همان موضعی است که رژیم اشغالگر قدس به انحای مختلف سعی در لاپوشانی آن دارد.

3: رژیم اشغالگر قدس و چالش "تصویرِ" بین المللی

صهیونیست ها همواره عادت داشتند تا علیه مردم فلسطین دست به جنایت بزنند و سپس با امپراطوری رسانه‌ای و تبلیغاتی خود آن را لاپوشانی کنند. با این حال در جریان جنگ کنونی غزه تا حد زیادی ماهیت آپارتایدی و فاشیستی رژیم اشغالگر قدس پیش چشم افکار عمومی جهان قرار گرفته و جهانیان دیگر روایت های یک طرفه صهیونیست ها و یا متحدان غربی آن ها از جنگ غزه را باور نمی کنند.

رژیم صهیونیستی تاکنون موجب کشته شدن بیش از 15 هزار فلسطینی بی گناه شده است و حجم انبوهی از ویرانی را در نوار غزه از خود به جا گذاشته است. البته که این رژیم حملات گسترده‌ای را به بیمارستان ها و  مهدکودک ها و مدارس نیز انجام داده است. موضوعی که با واکنش های گسترده جهانی رو به رو شده و شاهد بوده ایم که مردم کشورهای اقصی نقاط جهان علیه رویه های غیرانسانی صهیونیست ها دست به راهپیمایی های گسترده ای زده و می زنند.

در این چهارچوب، رژیم اشغالگر قدس عملا در قالب جنگ غزه با یک شکست فاحش اخلاقی نیز رو به رو شده است. موضوعی که عملا این رژیم را در عرصه بین المللی منزوی کرده است.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها