۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۷۹
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

چرا تونل‌های حماس کابوسِ بزرگ صهیونیست‌ها هستند؟

«تونل های زیرزمینی حماس در میدان های جنگ غزه، به یک کابوس تمام عیار برای ارتش اسرائیل تبدیل شده اند و همچنانکه برخی تحلیلگران غربی و منطقه ای می گویند، به نیروهای این گروه فلسطینی کمک می کنند تا شبیه به ارتش اشباح عملا کنند و پس از وارد آوردن ضربات سنگین به ارتش رژیم اشغالگر قدس، خیلی زود ناپدید شوند.»
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

قریب به دو ماه از اجرای موفقیت آمیز عملیات "طوفان الاقصی" و متعاقبا آغاز حملات همه جانبه رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه و اوج گیری جنگ میان ارتش اسرائیل و گروه های مقاومت فلسطینی می گذرد. جنگی که تاکنون با به شهادت رسیدن قریب به 16 هزار غیرنظامی فلسطینی و زخمی شدن هزاران تن دیگر همراه بوده و البته که صهیونیست ها به نحو گسترده ای اقدام به هدف قرار دادن زیرساخت های غیرنظامی نوار غزه نظیر مساجد و کلیساها، بیمارستان ها و مراکز درمانی، مدارس و غیره نیز کرده و می کنند.

در نقطه مقابل، رزمندگان گروه های مقاومت فلسطینی نیز به نحوی گسترده به تقابل با ارتش رژیم اشغالگر قدس می پردازند و توانسته اند ضربات سنگین و مهلکی را به آن وارد کنند. بر اسایس آنچه منابع رسمی اعلام کرده‌اند، نیروهای گروه های مقاومت فلسطینی توانسته اند بیش از 500 تانک و خودروی زرهی ارتش اسرائیل را منهدم کنند و البته که ده ها نظامی صهیونیست نیز در حمله به نوار غزه به هلاکت رسیده و یا مجروح شده اند. مساله‌ای که صهیونیستها آمارهای دقیقی را از آن ارائه نمی کنند.

با این همه، یکی از اصلی ترین چالش های رژیم اشغالگر قدس در حمله به نوار غزه، تونل های زیرزمینی جنبش حماس است که پیچیدگی این تونل ها تا حد زیادی موجب حیرت و سردرگمی صهیونیست ها شده است. تونل‌هایی که نقشی مهم و محوری در راهبردهای دفاعی و نظامی جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی دارند و نه تنها از حملات هوایی گسترده ارتش اسائیل به نوار غزه مصون هستند، بلکه مقاومت اسلامی فلسطین با استفاده از آن ها تاکنون بارها و بارها نظامیان صهیونیست را در نبردهای میدانی غافلگیر کرده و ضربات سنگینی را به آن ها وارد کرده است.

در این راستا، می توان گفت که از دو منظر، تونل های زیرزمینی حماس به معنای واقعی کلمه به بلای جان صهیونیست ها تبدیل شده اند و رژیم اشغالگر قدس از ضعف های قابل توجهی جهت تقابل با آن ها رنج می برد.

اولا، ارتش اسرائیل از نظر اطلاعاتی، تحلیل های جامع و کاملی را در مورد تونل های زیرزمینی حماس ندارد. کما اینکه اگر می داشت، نیروهای آن در میدان های جنگ غزه به کرات از سوی رزمندگان مقاومت که به نحو گسترده‌ای از تونل های زیرزمینی استفاده می کنند، غافلگیر نمی شدند. البته که در مدت اخیر، شماری از نشریات معتبر غربی نظیر نیویورک تایمز نیز به صراحت به این مساله اشاره داشته اند که تحلیل و اطلاعات ارتش اسرائیل و مقام های ارشد این رژیم قبل از حمله زمینی به نوار غزه در رابطه با تونل های زیرزمینی حماس، به شدت سطحی بوده و اکنون که آن ها در میدان های جنگ با گروه های مقاومت فلسطینی حاضر شده اند می فهمند که با چه ساختارهای پیچیده ای رو به رو هستند.

از این رو، این معادله عملا سبب شده تا در عرصه نبرد میدانی جنگ غزه، حماس دستِ برتر را داشته باشد و با اتکا به همین موقعیت بتواند ضربات راهبردی را به صهیونیست ها وارد کند.

نکته دوم هم اینکه باید توجه داشت که ورود ارتش اسرائیل به نوار غزه، نوعی ورود به زمین بازی است که جنبش حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی تعریف کرده اند. در واقع، در قالب این معادله، جریان مقاومت فلسطین است که از ابتکار عملِ نبرد علیه ارتش اسرائیل برخوردار است.

از این رو، این جریان، کارت های معتبر فراوانی را جهت رو کردن علیه دشمن صهیونیست در اختیار دارد که ازجمله آن ها می توان به تونل های زیرزمینی این گروه اشاره کرد. توجه داشته باشیم که عنصرِ غافلگیر کردن دشمن، همواره یکی از بنیان های راهبردهای نظامی ارتش اسرائیل را تشکیل داده است این در حالی است که اکنون در میدان های جنگ غزه، این ارتش در موقعیتی نیست که بتواند گروه های مقاومت فلسطینی را غافلگیر کند زیرا وارد میدانی شده که برای آن طراحی شده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها