۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۴۲
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

رمزگشایی از 2 نکته مهم در مورد پاسخ حماس به ابتکار صلح پاریس

«در مدت اخیر شمار قابل توجهی از نشریات صهیونیستی به صراحت اشاره کرده اند که این "یحیی سنوار" و "محمد ضیف" فرماندهان حماس در نوار غزه هستند که مدیریت آتی جنگ غزه را در دست دارند و اسرائیل در این زمینه صرفاً یک بازیگر منفعل است.»
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-تنها اندکی پس از برگزاری "نشست پاریس" با حضور نمایندگان دولت های قطر، آمریکا، مصر، فرانسه و رژیم اشغالگر قدس، این نکته مطرح شد که برونداد نشست مذکور، ارائه یک چهارچوب کلی برای برقراری آتش‌بس در قالب جنگ غزه بوده است. ابتکار آتش بس و صلحی که به جنبش حماس ارائه شده و حماس به عنوان نماینده کلیه گروه های مقاومت فلسطینی در غزه، اعلام کرد که آن را بررسی می کند و پس از انجام رایزنی و مشورت های لازم، دیدگاه خود را نسبت به آن ارائه خواهد کرد.

آنچه از ظواهر امر پیداست ظاهر صهیونیست ها در قالب ابتکار صلاح پاریس، به دنبال برقراری یک آتش‌بس موقت هستند که بر اساس آن تبادل اسرای فلسطینی و صهیونیست انجام می گیرد و در عین حال، سیلی از کمک های بشردوستانه(آنطور که ادعا شده) نیز روانه نوار غزه خواهد شد. با این حال، حماس به تازگی پاسخ خود را به پیشنهاد آتش بسِ ارائه شده به آن داده که در نوع خود، نکات جالبی را دارد.

جنبش حماس اعلام داشته که فرآیند آتش بس دائم و نه موقت بایستی در طی سه مرحله که هر کدام 45 روز طول می کشد و در قالب آن ها زمینه های لازم برای خروج اشغالگران صهیونیست از نوار غزه، امدادرسانی به مردم این منطقه و ورود کمک های بشردوستانه به غزه و همچنین تبادل اسرا فراهم می شود، انجام گیرد. تنها اندکی پس از موضع گیری حماس و ارائه پاسخ آن به طرف های بین المللی، تحلیل و تفسیرهای زیادی در مورد نوعِ واکنش حماس مطرح شد. با این حال، پاسخ حماس حداقل حامل 2 نکته و پیام محوری بوده است.

اولاً، حماس از موضع بالا و قدرت، جواب رژیم اشغالگر قدس و پیشنهاد اتش بسِ مطرح شده به این جنبش را داد. موضوعی که نشان می دهد تا چه اندازه جوسازی های تبلیغاتی صهیونیست ها مبنی بر دستِ برتر آن ها در میدان های جنگ غزه دروغ و متوهمانه است. جالب اینکه در مدت اخیر شمار قابل توجهی از نشریات صهیونیستی به صراحت اشاره کرده اند که این "یحیی سنوار" و "محمد ضیف" در نوار غزه هستند که مدیریت آتی جنگ غزه را در دست دارند و اسرائیل در این زمینه صرفا یک بازیگر منفعل است.

البته که این موضع گیری حماس نشان داد که این جنبش هنوز از ظرفیت های عملیاتی و نظامی قابل توجهی برخوردار است و حاضر نیست وارد میدانی شود که مطلوبِ صهیونیست ها است. چهره های برجسته محور مقاومت در ماه های اخیر بارها تاکید کرده اند که اسرائیل قادر به خاتمه دادن به جنگ غزه به شیوه ای که مطلوبش باشد نیست و این رهبران مقاومت فلسطین هستند که معادلات آتی را تعیین خواهند کرد.

دوم اینکه حماس در قالب طرح ابتکار سه مرحله ای خود برای برقراری آتش بس در نوار غزه که یک فرآیند زمانی 135 روزه را در بر می گیرد، عملا راه را برای هرگونه خلف وعده صهیونیست ها در چهارچوب برقرای هرگونه آتش‌بس دائم در قالب جنگ غزه بسته است. در عین حال، حماس پاسخی را داده که نه به معنای پذیرش کامل توافق آتش بس پیشنهادی برآمده از نشست پاریس و نه ردِ کامل آن است.

در این راستا، صهیونیست ها این باور را داشتند که حماس در یک موقعیت دشوار گرفتار شده و توپ در زمین آن است. این در حالی است که اکنون حماس پاسخی را به پیشنهاد آتش بس داده که نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها هرکاری هم که بکند، در پایان بازنده است. اگر توافق مذکور را بپذیرد، این به معنای شکست قطعی اسرائلل و نابودی خودِ نتانیاهو است و اگر رد کند، خانواده های اسرای صهیونیست و جریان های لیبرال در اراضی‌اشغالی و فعالان اقتصادی اسرائیل به مخالفت با نتانیاهو می پردازند. معادلاتی که هیچکدام چشم اندازهای روشنی را برای اشغالگران صهیونیست در مورد پایان جنگ غزه نوید نمی دهند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها