۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۸۲
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
رصد (973)

رسانه های داخلی

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

اخبار انتخابات

  • با اعلام مسئولین وزارت کشور، در تهران نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳۵۰۱ شعبه از مجموع ۵ هزار شعبه شمارش شده که بر این اساس نتایج به شرح زیر است:

1.سید محمود نبویان (صبح ایران- امناء- ائتلاف) 2. حمید رسایی(صبح ایران- امناء) 3. امیرحسین ثابتی (صبح ایران- امناء) 4.محمدباقر قالیباف( ائتلاف) 5. رضا تقی‌پور(ائتلاف) 6. روح‌الله ایزدخواه(صبح ایران- امناء)  7. منوچهر متکی(صبح ایران- شورای وحدت) 8. مرتضی آقاتهرانی(ائتلاف) 9. اسماعیل کوثری(ائتلاف) 10. مهدی کوچک‌زاده(صبح ایران- امناء) 11. سید علی یزدی‌خواه(صبح ایران- امناء) 12. مالک شریعتی(ائتلاف) 13. علی خضریان(ائتلاف) 14. کامران غضنفری(صبح ایران- امناء) 15. احمد نادری(صبح ایران- امناء) 16. ابراهیم عزیزی(صبح ایران- امناء) 17. پیمان فلسفی(صبح ایران- امناء) 18. سمیه رفیعی(امناء) 19. محمد سراج(امناء) 20. ابوالقاسم جراره(صبح ایران امناء) 21. ابوالفضل ظهره‌وند(صبح ایران امناء) 22. حسین نجابت(ائتلاف) 23. زینب قیصری(صبح ایران امناء) 24. عبدالحسین روح‌الامینی(ائتلاف) 25. ریحانه اخلاقی(صبح ایران امناء) 26. زهره‌سادات لاجوردی(ائتلاف) 27. علیرضا سلیمی(ائتلاف) 28.صالح اسکندری(صبح ایران امناء)  29. زهره طبیب‌زاده(ائتلاف) 30.سید مرتضی محمودی(صبح ایران).

  • سخنگوی شورای نگهبان: شکایات مردم و نامزدها از روند برگزاری انتخابات را دریافت می‌کنیم. نامزدها تا ۱۷ اسفند از طریق سامانه داوطلب و مردم از طریق سامانه مردم ناظر می‌توانند شکایات خود را اعلام کنند.
  • بر اساس اعلام وزارت کشور از میان آراء ماخوذه در حوزه انتخابیه خراسان جنوبی، آیت‌الله رئیسی با کسب ۸۲.۵۷ درصد آرا، نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری شد. با وجود گمانه‌زنی‌های قبلی درباره رأی بالای رئیسی، کسب این میزان از آراء که نشان‌دهنده رشد ۸ درصدی آرای وی در مقایسه با انتخابات دور قبلی مجلس خبرگان رهبری است، از موارد قابل توجه در این انتخابات است.
  • در انتخابات مجلس خبرگان رهبری مازندران از بین ۵ نامزد به ترتیب آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی، آیت‌الله علی معلمی، آیت‌الله سیدرحیم توکل و آیت‌الله سید صادق پیشنمازی را به‌عنوان نمایندگان خود در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب کردند.
  • محمدرضا عارف، رئیس سابق جبهه اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با سایت اصلاح‌طلب جماران درباره کاسته شدن اعتماد به اصلاح‌طلبان گفته که «باید نخبگان سیاسی ریشه‌یابی کنند که چرا سرمایه اجتماعی جذب شده در سال‌های ۹۲ و ۹۴ به خصوص در بین جریان اصلاحات از دست رفت؛ این مسئله جدی است که بخشی از آن به درون جبهه بر می‌گردد و باید در وهله اول جبهه اصلاحات عملکرد خود را ارزیابی کند مبنی بر اینکه چه اتفاقی افتاد این سرمایه اجتماعی بی‌نظیر در انتخابات مجلس دهم در تهران به طور کامل به لیست امید رأی دادند و بعد در انتخابات ۹۸ اتفاق دیگری رخ داد.»
  • اسحاق جهانگیری نوشت: با رای به افراد معترض به شرایط موجود شاید بتوان جریان مهندسی کننده انتخابات را از کرده خود پشیمان کرد و امکان تشکیل فراکسیونی ولو کوچک را از منتخبانی اصلاح‌طلب، میانه‌رو و توسعه‌گرا به وجود آورد.
  • اخیراً مرعشی در اظهاراتی پیرامون انتخابات گفته بود: " با دلی پرخون به انتخابات وارد می‌شویم. کسی تصور نکند که شادمانیم زیرا حتی یک کرسی را برای کشور و مردم مفید می‌دانیم." در همین حال لاریجانی هم طی سخنانی که اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، درباره انتخابات بیان داشت:"انتخابات یک جشن ملی است و نباید در آن افسردگی وجود داشته باشد. انتخابات یک جایی است که ملت سرنوشت خود را در آن رقم می‌زنند.
  • رئيس ستاد انتخابات استان تهران: احتمال این وجود دارد که تعدادی از نمایندگان تهران به دور دوم رقابت بروند و در این صورت اردیبهشت‌ماه با تایید شورای نگهبان و تعیین وقت از سوی وزارت کشور دور دوم انتخابات را خواهیم داشت.
  • روزنامه فرهیختگان درباره انتخابات اخیر نوشت: «آمارهای میزان مشارکت نشان می‌دهد وضعیت مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم چیزی شبیه انتخابات دوره قبل مجلس است و این یعنی شکاف‌های اجتماعی طی 4 سال اخیر نه ترمیم شده است و نه تشدید. این اتفاق از یک جنبه تهدید است و از جنبه دیگر فرصت، فرصت از این جهت که کمپین‌های سلبی شکل‌گرفته علیه حکمرانی کشور نتوانست موثر باشد و تهدید از این جهت که سیستم حکمرانی هم نتوانسته است ایده رو به جلویی برای ترمیم شکاف‌های اجتماعی اتخاذ کند
  • فارس نوشت: «نتایج اولیه انتخابات در تهران نشان می‌دهد که اقبال به ترکیبی از چهره‌های مشهور و افرادی که در فهرست‌های مختلف نام شان بیشتر تکرار شده و همچنین ترکیبی از لیست های مشهور و البته با اقبال کمی بیشتر به لیست‌های با گفتمان سیاسی که صراحت بیشتری در بیان موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی و فر هنگی داشته و همچنین تمرکز بیشتری بر نفی لیست‌های داخل گفتمانی داشتند، مجموع سی نفر اول پایتخت را شکل می‌دهند. در اقبال به چهره‌ها، نباید از این نکته غفلت کرد که مردم به افراد انقلابی‌تر رای دادند و فردی مثل علی مطهری که چهره معروفی محسوب می‌شود در لیست سی نفر اول تهران نیست. ضمن اینکه ترکیب آرا نشان می‌دهد که اکثریت مردم ترجیح دادند که به ترکیبی از لیست‌ها رای بدهند و معنی مثبت این اقدام این است که مردم دغدغه انتخاب اصلح را داشتند.
  • برخی از چهره‌های شناخته شده ادوار قبل ازجمله محمدباقر نوبخت، محمد رضا باهنر، محمدرضا پور ابراهیمی و علی اصغر عنابستانی راهیابی به مجلس آینده بازماندند و از دور رقابت خارج شدند. علاوه بر این «حسن نوروزی» که سابقه حضور در دوره‌های هشتم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد، از راهیابی به مجلس دوازدهم بازماند و حسن قشقاوی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، از حوزه رباط‎‌کریم و بهارستان راهی مجلس شد. «فریدون حسنوند» نماینده مردم اندیمشک در مجالس ششم، هفتم، هشتم و دهم و یازدهم که تقریبا در همه این دوره ها ریاست کمیسیون انرژی مجلس را برعهده داشت نیز از ورود به مجلس بازماند. «محمدحسین رنجبران» مجری اسبق صداوسیما هم که کاندیدای مجلس از ساوجبلاغ شده بود، نتوانست آرای لازم را برای رسیدن به بهارستان کسب کند.
  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها