۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۵۶
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸

اهداف سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

رئیس جمهور به دعوت روسای جمهور دو کشور پاکستان و سریلانکا عازم سفر شد؛ کشور پاکستان از جمله کشور‌های مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه دو کشور بوده است. همچنین موضوع خط لوله گاز بین ایران و پاکستان (خط لوله صلح)، مبارزه با تروریسم، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تحولات منطقه به ویژه اوضاع غزه و افغانستان از جمله مباحث مورد گفتگو در این سفر باشد.
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر ابراهیم رئیسی روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به دعوت روسای جمهور دو کشور پاکستان و سریلانکا عازم سفر شد؛ کشور پاکستان از جمله کشور‌های مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه دو کشور بوده است. همچنین موضوع خط لوله گاز بین ایران و پاکستان (خط لوله صلح)، مبارزه با تروریسم، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تحولات منطقه به ویژه اوضاع غزه و افغانستان از جمله مباحث مورد گفتگو در این سفر باشد.
همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با سریلانکا از جمله اهداف این سفر بوده که می‌توان به رشد قابل توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی ابراز امیدواری کرد و این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط میان ایران و سریلانکا باشد. این سفر موجب تقویت بیش از پیش روابط و سنگ بنای توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران و پاکستان خواهد گردید و تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم و مقابله با سایر چالش‌ها، بر روابط دیرینه دو در دستور کار آقای دکتر رئیسی است.
سفر اخیر ریاست محترم جمهوری بر اساس ابعاد زیر دارای اهمیت می‌باشد:
۱- پاکستان کشور مهمی در منطقه آسیاست، کشوری مسلمان، دارای روابط تاریخی، تمدنی و اسلامی با جمهوری اسلامی ایران. ملت‌های ایران و پاکستان روابط دیرینه‌ای تمدنی با یکدیگر دارند.
۲- روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی و همچنین روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران با پاکستان در سطح خوبی برقرار است، اما نیاز به ارتقا بیشتر دارد.
۳- ایران و پاکستان در موضوع حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین مبارزه با تروریسم دیدگاه‌های مشترکی دارند.
۴- مذاکرات با پاکستان در حوزه مسائل امنیتی، مرزی تجاری به ویژه در حوزه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی با اهمیت است.
۵- از آنجایی سطح روابط اقتصادی ایران با پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست، در این سفر برنامه‌ریزی یک ارتباط تجاری ۱۰ میلیارد دلاری در دستور کار است.
۶- موضوع امنیت مرزی ایران و پاکستان که جز منافع مشترک دو کشور است.

همانند بیشتر سفر‌های خارجی دولت سیزدهم، مسائل اقتصادی و فراهم آوردن زمینه‌های توسعه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان از اولویت‌های سفر رئیسی به اسلام آباد عنوان شده است به صورتی که گفته می‌شود برنامه‌ریزی‌ها به دنبال رساندن سطح مناسبات اقتصادی از ۲ میلیارد دلار در سال به ۵ میلیارد دلار در مدت زمانی کوتاه است. بی‌شک انرژی مهمترین بخش از پرونده اقتصادی روی میز مذاکرات میان هیئت‌های ایرانی و پاکستانی در سفر آیت الله رئیسی به اسلام آباد خواهد بود. اساساً در حال حاضر روابط اقتصادی پاکستان و ایران مبتنی بر تجارت انرژی است. پاکستان به منابع انرژی نیازمند است و در این میان نفت و گاز و بنزین ایران بهترین گزینه در دسترس برای پاکستانی‌هاست.
همکاری‌های ترانزیتی بخش دیگری از ظرفیت‌های موجود و بالقوه توسعه روابط اقتصادی است. گوادر، شهر بندری پاکستان، فاصله چندانی با چابهار ندارد. دو بندر گوادر و چابهار باید به عنوان مکمل یکدیگر می‌بایست رشد کنند. با افزایش ارتباطات از طریق راه آهن، جاده‌ها و پیوند‌های دریایی، این دو بندر راهبردی در اتصال شرق به غرب می‌توانند مکمل یکدیگر در تقویت تجارت در منطقه باشند. پیوند ژئوپلیتیکی بین چابهار و گوادر، این پتانسیل را دارد که ارتباطات و تجارت منطقه‌ای را به میزان قابل توجهی تغییر دهد. ایران و پاکستان هر دو عضو سازمان شانگهای هستند و هر دو کشور روابط نزدیک اقتصادی با چین دارند و به دنبال بهره‌گیری هرچه بیشتر از کریدور اقتصادی بزرگ چین تحت عنوان طرح کمربند و جاده چین (BRI) هستند.
در کنار موضوعات متنوع اقتصادی، بحث‌های سیاسی و امنیتی هم از اهمیت زیادی در روابط دو کشور برخوردار بوده و نقش پررنگی در مذاکرات هیئت بلندپایه ایرانی در اسلام اباد خواهد داشت. هر دو کشور منافع مشترکی در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و تلاش برای پیشبرد ثبات منطقه‌ای دارند. منطقه همواره شاهد فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب متعددی بوده است که منجر به تروریسم فرامرزی شده و تهدیداتی برای ثبات و حاکمیت هر دو کشور ایجاد کرده است. برای مبارزه با این خطرات و تضمین امنیت مرزها، پاکستان و ایران تمایل بیشتری برای همکاری در زمینه مسائل امنیتی و نظامی و اطلاعاتی نشان داده‌اند.
پاکستان و ایران نگرانی‌های مشابهی نیز از تحولات داخلی افغانستان دارند. برای رسیدگی به این مشکلات امنیتی مشترک، افزایش هماهنگی نظامی و اطلاعاتی بین دو کشور اکنون ضروری است همچنین دو کشور به دلیل نزدیکی نزدیک به دریای عرب، منافع مشترکی در حفظ امنیت دریایی و حفاظت از خطوط کشتیرانی منطقه‌ای دارند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها