۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۵۸
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رصد (1013)

رسانه های داخلی

۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

سردرگمی آمریکا پس از عملیات وعده صادق
مشرق درباره اخباری مبنی بر تمایل دولت بایدن به مذاکره مستقیم با ایران نوشت: آمریکایی‌ها پس از مشاهده ضرب دست ایران در عملیات وعده صادق به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش فشار بر ایران کارکرد خود را ازدست‌داده و تنها گزینه فعال روی میز گفتگو است. این گزاره شواهد قابل‌توجهی دارد؛ باوجودآنکه طرف آمریکایی باز کردن میز مذاکره با ایران را تکذیب کرده، اما مدتی قبل متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا بایدن در حال بررسی مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران است یا خیر؟ اعلام کرد که دولت بایدن بر این باور است که یک مسیر دیپلماتیک بهترین راه روبه‌جلو است. البته آمریکایی‌ها برای باز کردن کریدور گفتگو با ایران از یک سیاست پیچیده و ترکیبی استفاده کرده و مسیر ابهام را پیش می‌برند، کاخ سفید هفته قبل معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌داد در پروژه‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی همکاری کند را تمدید نکرده، اما در اقدامی متقابل در باغ سبز مذاکره را نیز باز گذاشته است، این تاکتیک نشان می‌دهد که سیاست آمریکا در قبال ایران افزایش فشار با راهنما زدن به‌سوی مذاکره است.
واکنش ایران به مفاد بیانیه مشترک کویت و اردن در مورد میدان آرش
به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی در واکنش به بند مربوط به ادعای کویت درباره میدان آرش گفت: طرح ادعای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند. به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کرده و به جای آن به مذاکرات فنی و حقوقی برگردد که بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات مشترک، آمادگی دارد در خصوص چارچوبی که متضمن احترام به منافع مشترک باشد، گفتگو‌ها را ادامه دهد. بدون تردید دولت‌های ذیربط می‌توانند در پرتو همکاری‌های دوستانه و در راستای منافع مشترک، بدور از جنجال‌های رسانه‌ای به توافق لازم نائل شوند.
پی نوشت: در بخشی از بیانیه مشترک کویت و اردن ادعا شده است که کل میدان گازی آرش (الدره) در مناطق دریایی کشور کویت واقع شده و مالکیت منابع طبیعی آن در مجاورت منطقه تقسیم شده بین کویت و عربستان مشترک بین این دو کشور است. آن‌ها به تنهایی از حقوق کامل بهره برداری از منابع طبیعی در آن منطقه برخوردارند و هرگونه ادعای وجود حقوق طرفین دیگر در این زمینه یا منطقه مجاور منطقه تقسیم شده بین کشور کویت و عربستان را قاطعیت رد می‌کنند.
توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون مبارزه با بی‌حجابی
به گزارش فارس، سرلشکر جعفری مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله سپاه گفت: هر اقدامی که اجرا می‌شود ممکن است اشکالاتی داشته باشد و به دنبال آن عوامل اجراکننده تذکراتی هم دریافت کنند و این اتفاق هم رخ داده و طبیعی است. یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است، زیرا یا گزارشات به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند. این دو تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است، زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.
حمایت وحیدی از طرح نور در مبارزه با بی‌حجابی
به گزارش ایسنا، احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره طرح نور اظهار کرد: موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های سنتی، ملی و مذهبی ماست و غالب بانوان ما خود را متعهد به حجاب می‌دانند و درصد اندکی هم رعایت نمی‌کنند که البته بخش قابل توجه آنها با تذکرانی که داده می‌شود، رعایت می‌کنند و انگشت شمار هستند که ممکن است مقابل قانون مقاومت کنند که فراجا طبق وظایف قانونی خود آنها را به مراجع قضایی دلالت می‌کند.
برخورد با بی‌حجابی تصمیم مشترک همه قواست
روزنامه ایران نوشت: «رئیس‌جمهور در آخرین نشست هیأت دولت و حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در اظهاراتی مشابه تأکید داشتند که برخورد با بی‌حجابی و هنجارشکنی‌های سازمان‌یافته در جامعه، تصمیم مشترک قوا بوده و پلیس نیز وظایف مربوط به خود را در اجرای این تصمیم برعهده دارد، ضمن اینکه باید حقوق مردم رعایت شود. با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم، اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد. این هماهنگی‌ها نشان می‌داد که برخورد با ساختارشکنی‌ها، تصمیم مشترک است و آنچه در روز‌های اخیر اتفاق افتاده، صرفاً تأکید بر اتخاذ شیوه‌های مناسب‌تر در مواجهه میدانی به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده دشمنان امنیت روانی جامعه است.»
توصیه به سبک بانیان وضع موجود
رئیس سابق بانک مرکزی: باتوجه به قیمت فزاینده محصولات و کالا‌هایی نظیر مرغ و گوشت، اتومبیل، موبایل و عمده کالا‌های مصرفی و قطعات و مواد واسطه‌ای مصرفی مردم و بنگاه‌های تولیدی که مردم به‌عینه در بازار لمس می‌کنند، خوش‌بینانه‌ترین نظر این است که حداقل ۵۰درصد اختلاف نرخ به‌صورت رانت توزیع شده باشد. این یعنی حداقل ۶۰۰هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است، بدون تأثیر جدی در کنترل قیمت کالا‌های مرتبط و بدتر از آن موجب تأثیر منفی بر ارزش صادرات و تراز تجارت غیرنفتی و نیز زیان شرکت‌های صادرات‌محور بورسی و نهایتاً سهامداران بورس شده است. درحال حاضر اختلاف نرخ ارز بازار با نرخ ارز نیما به ۲۵هزار تومان یعنی بیش از ۶۰درصد رسیده است و اختلاف آن با ارز ۲۸۵۰۰تومانی به ۳۷هزار تومان رسیده؛ یعنی ۲.۳برابر شده است/ دنیای اقتصاد

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها