۲۰۲۴ ۱۸ October - جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۵۴
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳

پشت پرده سفر نتانیاهو به آمریکا

«نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به تازگی با سفر به اراضی اشغالی، به دنبال تحقق دستورکارهای خاصی با محوریت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و البته پیشبرد منافع اسرائیل در آمریکا به ضرر محور مقاومت است.»
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر- بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به تازگی به آمریکا سفر کرده است. رویدادی که با بازتاب‌های گسترده‌ای همراه شده و بسیاری از ناظران و تحلیلگران، دیدگاه‌های مختلفی را در مورد محرک‌ها و نیات نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس از انجام این سفر مطرح می‌کنند.
این سفر در شرایطی انجام می‌گیرد که صهیونیست‌ها بیش از ۹ ماه است که در نوار غزه دست به نسل کشی و قتل و کشتار مردم بیگناه می‌زنند و البته که شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی در اراضی اشغالی نیز به هیچ عنوان تعریفی ندارد. مسائلی که همه و همه نخست وزیر صهیونیست‌ها را در یک بن بست حقیقی قرار داده اند. با این همه، در تحلیل رویداد سفر نتانیاهو به آمریکا، توجه به دو نکته ضروری به نظر می‌رسد.
اول اینکه این سفر تا حد زیادی با دلالی قدرت و رایزنی‌های پشت پرده سیاسی همراه خواهد بود. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، نتانیاهو پس از کناره گیری بایدن از روند رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این کشور سفر می‌کند. همگان می‌دانند که پیوند‌ها و ارتباط میان بایدن و نتانیاهو به هیچ عنوان گرم و گیرا نبود. در این چهارچوب، نتانیاهو به پشتوانه لابی‌های صهیونیست که از قدرت قابل توجهی در آمریکا برخوردار هستند، تمام سعی خود را خواهد کرد تا به واسطه رایزنی با دموکرات‌ها و جمهوریخواهان و چهره‌های برجسته آن ها، روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در همان مسیر و ریلی قرار دهد که به بهترین نحو، در راستای منافع رژیم اشغالگر قدس است.
البته که پول پاشی‌های لابی‌های صهیونیست نظیر آیپک در آمریکا نیز از این دستورکار نتانیاهو قویا حمایت می‌کنند. جالب است که نتانیاهو در جریان سفر به اراضی اششغالی درخواست ملاقات با ترامپ را هم داده است. پس از خروج ترامپ از قدرت، اخبار مختلفی دال بر عصبانی بودن ترامپ از مواضع و رویکرد‌های نتانیاهو در رابطه با وی (ترامپ و دولتش) مطرح شده بود با این حال، اینطور به نظر می‌رسد که نتانیاهو در چهارچوب دستورکار‌های خود نیاز دارد که پالس‌های معناداری را به دموکرات‌ها نیز بفرستد و نوعی بازارگرمی و دلالی سیاسی را در این کشور به منصه ظهور برساند.
دوم اینکه همانطور که بسیاری از تحلیلگران غربی اشاره داشته اند، بخش قابل ملاحظه‌ای از رایزنی‌های نتانیاهو در آمریکا نیز معطوف به جنگ غزه و به طور خاص بسیج ظرفیت‌ها در آمریکا جهت تقابل با ایران خواهد بود. رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان نه در جنگ غزه و نه در تقابل با محور مقاومت در جبهه‌های مختلف، وضعیت خوبی ندارد و درست به همین دلیل، تشدید رایزنی‌ها با آمریکا جهت افزایش حمایت‌ها از خود به ویژه در حوزه تسلیحاتی را امری مهم و راهبردی ارزیابی می‌کند.
کافی است توجه داشته باشیم که در ماه‌های گذشته دولت بایدن در چند نوبت به دلیل اوج گیری اختلافاتش با رژیم اشغالگر قدس و دولت نتانیاهو، روند ارسال برخی محموله‌های تسلیحاتی به اراضی اشغالی را متوقف کرده اسست. حال اینطور به نظر می‌رسد که نتانیاهو سعی دارد از آب گل آلود ماهی بگیرد و تا جای ممکن راه را برای ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به اراضی اشغالی هموار کند و در عین حال، نظام حکمرانی آمریکا را نیز در اتخاذ رویکرد‌های تقابلی‌تر علیه تهران تحریک کند.

  • ارسال نظرات