۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰
۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
حمله به طلاب در راستای کدام پازل دشمن است؟

فتنه ترکیبی دشمن در کشور با حمله به طلاب

۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

فتنه ترکیبی دشمن در کشور با حمله به طلاب

طی چند روز گذشته اخبار مختلفی از مشهد مخابره شد. اولین خبر بحث ورود زنان به ورزشگاه مطرح شد که رسانه های زرد و معاند تا تعلیق فوتبال ایران پیش رفتند. دومین اتفاق مهم چند روز اخیر در مشهد، توهین به امام جمعه مشهد و تجمع اعتراضی مردم این استان نسبت به آن بود. سومین اتفاق نیز حمله یک فرد با سلاح سرد به سه طلبه در حرم رضوی بود. این اتفاقات در کنار حمله به دو روحانی اهل سنت در گنبد کاووس نشان از جنگ ترکیبی دشمن دارد که رهبر معظم انقلاب در ۱۹ بهمن ماه به آن اشاره کردند و فرمودند جنگ امروز دشمن، جنگ ترکیبی است. به همین منظور ابتدا نگاهی به مختصات جنگ ترکیبی دشمن خواهیم انداخت و سپس اهداف راه اندازی این جنگ‌توسط دشمن و در مرزهای شرقی را بررسی خواهیم کرد.

مختصات جنگ ترکیبی

جنگ ترکیبی یا هیبریدی عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی را در بر می گیرد. این جنگ را باید تلفیقی از جنگ نرم و سخت دانست که تاکید بیشتر آن بر گزاره های نرم همچون تحریم و تفرقه اندازی است. آمریکا بر جنگ ترکیبی علیه ایران تمرکز ویژه ای کرده است و یک بخش مهم در وزارت خارجه این کشور با عنوان" کارگروه اقدام علیه ایران" است  که براساس دستورکار رسانه ای دولت آمریکا، این کارگروه در چهار زمینه علیه ایران اقدام انجام  می دهد:

الف) احیای شبکه های فارسی زبان بیگانه؛

ب) تفرقه اندازی؛

ج) افزایش بحران های اجتماعی همچون فساد و فحشا؛

د) تمرکز بر فساد مالی و ارتباط آنها با سپاه پاسداران.

یکی از زمینه های مهم فعالیت این کارگروه، تفرقه افکنی است. این مساله آنچنان برای واشنگتن مهم است که یکی از دستورالعمل های مهم آن را ایجاد تفرقه در کشور قرار داده است. تفرقه افکنی دشمن از طریق دو روش و یا دو کاتالیزور انجام می گیرد: اول؛ قومی و فرقه ای و دوم؛ مذهبی.

ابزارهای جنگ ترکیبی نیز، رسانه ها و فضای مجازی هستند. دلایل تاکید دشمن بر رسانه به سه امر بر می گردد:

  • گستردگی و در دسترس بودن این شبکه ها؛
  • بی ضابطه بودن فعالیت این شبکه ها و دشواربودن نظارت بر آنها؛
  • ضعف سواد رسانه ای در کشور و برنامه ریزی گسترده دشمن برای استفاده از این شبکه ها جهت تهاجم به روح و روان مردم.

اهداف راه اندازی جنگ ترکیبی

رویکرد آمریکا در برابر بسیاری از کشورهای غیر هم سو با سیاست های واشنگتن استفاده از ابزار نظامی و اقتصادی است. ابزار نظامی در مواردی کاربرد دارد که طرف مقابل توان پاسخ گویی را ندارد و واشنگتن به راحتی می تواند حکومت غیر هم سو را جایگزین کند. در موارد دیگر بازیگر هدف آمریکا دارای توان نظامی بالایی است و راهبرد نظامی برای آن راهگشا نیست و هزینه های زیادی را بر آمریکا تحمیل می کند. در این موارد تصمیم گیران آمریکا از یک رویکرد تلفیقی از مسائل امنیتی، اقتصادی و فرهنگی استفاده می کنند.

ایجاد مشکلات امنیتی و القای گزاره ناامنی در کشور در کنار فشار اقتصادی موجود، دو گزاره ای است که آمریکا بر روی آن تمرکز ویژه کرده است. حوادث چند وقت اخیر نیز نشات گرفته از این مسائل است و دشمن به دنبال چند هدف ذیل است:

  • از بین بردن آرمان وحدت با اختلاف افکنی بین شیعه وسنی؛
  • ارتباط دادن موضوع قتل و شهادت روحانیت به موضوعات اخیر در مشهد و تجمعات ضد مهاجران در چند نقطه از کشور؛
  • القای نارضایتی گسترده از روحانیت و نظام و ربط دادن آن به سایر مسائل همچون مسائل اقتصادی؛
  • ترویج روحیه افغانستانی هراسی در کشور که از اوایل سال توسط رسانه ها به شدت گسترش یافته است؛
  • اختلاف افکنی بین ایران و افغانستان با القای مسائل و شبهاتی همچون قضیه اخیر در جهت تضعیف روابط اقتصادی که طی چندماه گذشته به بالاترین حد رسیده است؛
  • بهره برداری از شرایط موجود به نفع وهابیت منطقه ای؛

درحاشیه قرار گرفتن کشتار صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی؛

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها