۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۴
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
تحولات پاکستان؛

پاکستان درگیر خیانت داخلی و دخالت خارجی

۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره عمران خان از نخست وزیری پاکستان برکنار شد. پارلمان پاکستان با رأی گیری درباره فعالیت عمران خان مخالفت کرد و وی بعد از یک دوره نزدیک به چهارسال از سمت نخست وزیری برکنار شد. عوامل مختلفی اعم از دخالت های خارجی و داخلی در برکناری عمران خان نقش داشتند که به مهمترین آنها اشاره می شود.

  • عدم تاسیس پایگاه نظامی خارجی در پاکستان: آمریکا بارها تلاش کرد که عمران خان را متقاعد سازد که در این کشور پایگاه های نظامی تاسیس کند که هربار با مخالفت وی مواجه شد. این اصرار آمریکا بعد از خروج از افغانستان بیشتر شد و آمریکا مترصد این بود که خلا امنیتی که با خروج از افغانستان برایش ایجاد شده بود، پُر کند. زیرا تنها راه حفظ موقعیت واشنگتن در عرصه نظامی در مقابل بازیگرانی همچون ایران، هند و چین، پاکستان بود. مخالفت عمران خان با تاسیس چنین پایگاه هایی یک نوع شکست نظامی- اطلاعاتی برای آمریکا در برابر رقبای خود بود.
  • سفر عمران خان به روسیه: عمران خان اوایل جنگ روسیه و اوکراین به مسکو سفر کرد و این سفر با مخالفت های داخلی از سمت ارتش و خارجی همچون آمریکا مواجه شد. این مخالفت ها به قدری شدید بود که قمرجاوید فرمانده ارتش حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و این امرکاملاً متناقض با راهبردهای عمران خان بود. البته ارتش در پاکستان قدرت زیادی دارد و برهمین مبنا در مقاطع مختلف در امور سیاسی دخالت می کند.
  • نارضایتی‌های داخلی: مساله اقتصادی همواره یکی از پاشنه آشیل‌های مهم برای هر دولت در پاکستان بوده است. نارضایتی‌های اقتصادی در بین مردم در خصوص عملکرد اقتصادی دولت این مساله را برای بازیگران خارجی فراهم کرد که اکنون زمان مناسبی برای زمین زدن دولت عمران خان است.

این موارد در کنار دخالت های خارجی به ویژه آمریکا و همراهی برخی احزاب داخلی در سرنگونی عمران خان نقش بسزایی داشت. اکنون این سوال نیز مطرح می شود که آینده پاکستان در عرصه سیاسی به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

درپاسخ به این سوال باید گفت که باتوجه به نقش پررنگ کشورهای خارجی در عرصه سیاسی پاکستان و همراهی برخی جریان های داخلی همچون ارتش به عنوان قدرتمندترین جریان موجود پیش بینی می شود که دولتی با گرایش های غرب گرایانه و متمایل به ارتش روی کار آید تا شرایط جدیدی در عرصه سیاسی برای این بازیگران فراهم کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها