۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۲۹
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

اهمیت روز قدس

۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

مقدمه

از سال 1948 میلادی و با تشکیل رژیم نامشروع رژیم صهیوینستی، بحث فلسطین و آرمان های آن به مساله اول جهان اسلام تبدیل شد. با تشکیل اینرژیم و شعار از تیل تا فرات آن، برخی کشورهای عربی با شعار مبارزه با اسراییل و دفاع از آرمان های فلسطین جنگ هایی را با این رژیم انجام دادند که به جنگ های چهارگانه ی اعراب با اسراییل معروف شد. اما در این میان با گذشت چند دهه از تشکیل رژیم نامشروع صهیونیستی، برخی سران فلسطینی با هماهنگی برخی کشورهای عربی خیانت های را به آرمان فلسطین تحمیل کردند. این کشورها و سران با طرح موضوع سازش و مصالحه با دشمن صهیونیستی بسیاری از آرمان های فلسطین همچون حق بازگشت شهروندان فلسطینی را نادیده گرفتند و با این اقدام شان موجبات افزایش توسعه سرزمینی رژیم صهیونیستی را فراهم آوردند.به گونه ای که بعدها این رژیم شعار از نیل تا فرات را مطرح کرد و فلسطین را سرزمینی متعلق به خود دانست.

اما وقوع یک اتفاق بزرگ در سطح جهان در سال 1979 میلادی موجب شد که باردیگر بحث فلسطین و آرمان های آن به مساله اول جهان اسلام تبدیل شود و بسیاری از گروه های فلسطینی به تاسی از انقلاب اسلامی ایران هسته های مقاومت را تشکیل دادند. این گروه ها بسیاری از تفکرات مقاومت گرایانه خود را از انقلاب اسلامی ایران گرفتند و همین تفکر را سرلوحه حرکات بعدی خود قرار دادند. با مشاهده این الگو بسیاری از کشورهای سازش کار منطقه مترصد ارتباط و همکاری با اسراییل شدند و طرح هایی را با عنوان طرح های سازش مطرح کردند. مهم ترین آنها طرح صلح عربی بود که توسط عربستان سعودی مطرح شد و در آن برای اولین بار بحث تشکیل دودولتی مطرح شد. بعدها و براساس همین طرح رئیس جمهور سابق آمریکا طرح معامله قرن را مطرح کرد که خروجی آن حذف ملت فلسطینی و تشکیل دولتی کاملا صهیونیستی بود.

نیرنگ های غربی

رژیم صهیونیستی براساس طرحی غربی و با همکاری و نیرنگ برخی کشورهای غربی همچون فرانسه و انگلستان و شریف حسین بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی تشکیل شد و بعد از آن مرتکب جنایت های متعددی در فلسطین شد. در تشکیل رژیم صهیونیستی سه گزاره از همه مهم تر و نقش اساسی تر داشت:

1- نیرنگ انگلستان و آمریکا با همراهی برخی کشورها همچون فرانسه و شوروی؛

2- غفلت مسلمانان و بالاخص اعراب؛

3- تلاش یهودیان و اجماع جهانی بین آنها.

چرایی مساله فلسطین به عنوان مساله اول جهان اسلام

1- تاکید بر مساله فلسطین به معنای مقابله با سرچشمه تمام مشکلات و مصیبت های جهان اسلام یعنی اسراییل است. زیرا اکثر تهدیدهای منطقه ای و حتی جهانی نشات گرفته از طرح ها و برنامه های این رژیم است. نمونه بارز آن تشکیل داعش و حمایت از آن در منطقه است. رژیم صهیوینستی از این گروه تروریستی به عنوان ابزاری برای مصونیت خود و جنگ درون تمدنی استفاده کرد. یعنی براساس تئوری خود صهیونیست ها جنگ را از حالت جنگ تمدن ها به جنگ درون تمدنی تبدیل کردند.

2- منبع درست و واقعی مقابله با سایر مسائل جهان اسلام: یک اصل امنیتی وجود دارد که چنانچه تفسیر درستی از مسائل وجود داشته باشد، مقابله با تهدیدهای آن آسان تر است. در نتیجه هنگامی که تمرکز بر روی رژیم صهیونیستی قرار می گیرد، منشا فتنه ها نیز کشف می شود. اما چنانچه هر پدیده ای خارج از این مقوله قرار گیرد، منجر به ایجاد چالش خواهد شد.

3- غفلت از فلسطین به منزله سرآغاز مشکلات در جهان اسلام: زیرا در صورت وقوع این رخداد اسراییل یک فراغ بالی خواهد داشت و می تواند در زمینه تهدیدهای امنیتی و نظامی طبق برنامه ریزی های خود جلو رود.

تمرکز صهیونیست ها

در مقابل این رویکرد، صهیونیست ها نیز تمرکز خود را بر روی چند موضوع قرار داده اند تا مساله فلسطین را به فراموشی بسپارند:

1- تبدیل کردن مساله فلسطین به اولویت آخر: در کنفرانس هزتزلیا در تاریخ  28 خرداد1395 عنوان شد که درگیری های اسراییل- فلسطین باید به اولویت آخر جهان عرب تبدیل شود.

2- ایران هراسی به جای اسراییل هراسی: موشعه یلعون وزیر جنگ سابق اسراییل می گوید که اسراییل و عرب ها در یک کشتی قرار دارند و دشمن مشترک همه ی ماها ایران است.

3- عادی سازی روابط با کشورهای عربی: این مقوله را تحت عنوان معالمه قرن مترصد اجرای آن بودند. چون صهیونیست ها از طرح معامله قرن به دنبال دو موضوع بودند: اول؛ عادی سازی روابط با کشورهای عربی و دوم؛ تبدیل شدن به هژمون منطقه ای و نقش گالیوری در منطقه.

4- ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی: این گروه ها منجر به ایجاد حاشیه امنی برای اسراییل می شوند و این رژیم بهتر می تواند اقدامات خود را در منطقه انجام دهد. در واقع حضور و قدرت گرفتن این گروه ها منجر به برداشته شدن نگاه ها نسبت به این رژیم و تمرکز بر گروه های تروریستی می شود.

اولویت های کنونی روز قدس

در روز قدس امسال از هم اکنون باید جهت گیری های رسانه ای را بر روی دو موضوع متمرکز داد:

1- بحث عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و تاکید بر مقاومت؛

2- تاکید بر وحدت کشورهای اسلامی و حمایت دولت های مسلمان از مجاهدان فلسطینی.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها