۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۵۵
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷

اهداف سفر بشار اسد به تهران

۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد به ایران دومین سفر بشار اسد به ایران از زمان آغاز بحران سوریه بود که پیام های ویژه ای به همراه داشت که در ذیل به آن می پردازیم:

1- محور صحبت‌های رئیس جمهور سوریه با مقامات بلند پایه ایرانی در دیدارها و گفت‌وگوهای دو طرف بحث فلسطین و اسرائیل بود. تاکید اصلی‌ دو طرف بر  موضوع مقاومت و ادامه حمایت از فلسطین بود. درحالی که جنایت های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین افزایش یافته است، مقاومت فلسطین وارد فصل جدیدی از مبارزات علیه رژیم صهیونیستی شده است و رایزنی‌های ایران و سوریه در این برهه زمانی می‌تواند به‌عنوان پشتوانه‌های خارجی این تحول نقش مهمی در توسعه این انتفاضه‌ مسلحانه ایجاد کند. لذا سفر بشار اسد به ایران را می توان زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی دانست.

2- اشاره به موضوع عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل از دیگر محورهای کلیدی مورد بحث در این سفر بود به طوری که این سفر در زمانی انجام شد که عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی بالا گرفته است و در حالی که برخی کشورهای منطقه برای کسب خشنودی حکام تل آویو هجوم آورده اند، سفر بشاراسد به تهران نشان داد که دمشق همچنان در نپذیرفتن شروط محور عبری-عربی-غربی مصمم است.

3- با توجه به ورود روسیه به جنگ اوکراین و برخلاف پیش‌بینی‌های بسیاری از ناظران، روسیه نتوانست یک پیروزی سریع بر اوکراین به دست آورد و از طرفی نیز  تمرکز بیش از حد سیاست خارجی، نظامی و امنیتی روسیه بر موضوع اوکراین باعث شده که سوريه نیاز بیشتری را به ایران حس کند. لذا با توجه به اینکه رسانه های دولتی روسیه اعلام داشتند که روسیه فرایند کاهش نیروهای خود در سوریه را آغاز کرده است و بخشی از نیروهای این کشور از طریق پایگاههای موجود این کشور در سواحل مدیترانه ای سوریه این کشور را ترک کرده اند، طبیعتا سوریه به دنبال آن است که با کاهش تاثیر روسیه در سوریه، کنشگری ایران و حزب الله لبنان را برای تداوم وضعیت موجود و تأمین امنیت در سوریه افزایش دهد.

4- توجه به مرحله بازسازی در سوریه که هم در اظهارات رهبر معظم انقلاب به آن اشاره‌ای شد و هم در کلام بشار اسد بیان شد، نشان دهنده برنامه ای برای هماهنگی دو کشور در بازسازی سوریه است. با توجه به خیز برخی کشورها مانند امارات برای حضور در بازارهای سوریه و نفوذ ترکیه در مناطق شمالی این کشور، تهران باید بیش از گذشته به توسعه روابط اقتصادی خود با سوریه توجه کند. براساس برخی آمارها، بازسازی سوریه به سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری و صرف زمان 10 تا 15 سال نیاز دارد و سوریه دیر یا زود به صورت جدی وارد فرآیند بازسازی می‌شود و تهران به عنوان یکی از متحدان دمشق، قاعدتاً باید نقش مهمی در منافع اقتصادی آن داشته باشد.

در مجموع می توان گفت که اصل حضور اسد در تهران و دیدار گرم و صمیمانه وی با رهبر انقلاب در راستای تأکید بر روابط راهبردی ایران و سوریه در مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت ایران از جبهه مقاومت بیان کرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها