۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۷۱
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
انتخابات لبنان؛

ناکامی آمریکا و مسیر روشن مقاومت

۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

انتخابات اخیر پارلمانی در لبنان که هر 4 سال یک بار و برای تعیین 128 کرسی برگزار می شود، یک انتخابات بسیار مهم  برای لبنان بود. زیرا مسئولان اجرایی و قانون گذاری این کشور از همین انتخابات برگزیده می شوند.

گزاره های خبری

  • دموکراسی در لبنان یک دموکراسی انجمنی است که باتوجه به تعدد قومیت ها و اقلیت ها در آن، به دموکراسی فرقه ای نیز شناخته می شود.
  • برای انتخابات فعلی مجلس لبنان ۷۱۸ کاندیدا در قالب ۱۰۳ لیست با هم رقابت کردند و رای‎دهندگان طبق قانون تنها می‌توانستند به یک لیست رای بدهند.
  • در این دور از انتخابات، ۱۰۴۳ نامزد کاندید شدند و این یعنی به طور متوسط برای هر کرسی پارلمان هشت نامزد وجود داشت. در این انتخابات، احزاب سنی، شیعه، علوی و دروزی، فرقه‌های مسیحی مارونی کاتولیک یونانی و ارتدوکس یونانی و کاتولیک‌های انجیلی ارمنی و ارتدوکس ارمنی حضور داشتند.
  • . پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد و برای اینکه یک فراکسیون اکثریت را به دست بگیرد باید بیش از ۶۴ کرسی داشته باشد.
  • نتایج انتخابات پارلمانی لبنان به شرح ذیل می باشد:

- حزب‌الله: ۱۳ کرسی. - جنبش امل: ۱۵ کرسی. - التیار الوطنی الحر (جریان آزاد ملی): ۱۸ کرسی. - متحدان حزب‌الله: ۳ کرسی. - حزب «الطاشناق»: ۳ کرسی. - «القوات اللبنانیه»: ۲۰ کرسی. شخصیت‌های مستقل: ۱۱ کرسی. - جامعه مدنی: ۱۵ کرسی. - «الکتائب اللبنانیه» ۵ کرسی. - جنبش «الاستقلال»: دو کرسی. - «التنظیم الشعبی الناصری»: یک کرسی.- حزب «التقدمی الاشتراکی»: ۹ کرسی.- اعضای سابق المستقبل: ۶ کرسی.- حزب الاتحاد: یک کرسی.- حزب «الوطنیین الاحرار»: یک کرسی.- جریان «المرده»: دو کرسی. - «المشاریع»: دو کرسی. - «الجماعه الاسلامیه»: یک کرسی

نتایج انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهد با وجود فشارهای کشورهای غربی و عربی و تلاش‌های صهیونیست‌ها و وابستگان آنها از داخل و خارج لبنان و با وجود همه مشکلات فراوان اقتصادی و معیشتی، مردم این کشور همچنان به آرمان مقاومت وفادار هستند.

گزاره های تحلیلی

  • تا قبل از برگزاری انتخابات، برخی کشورها همچون آمریکا به دنبال عدم برگزاری این انتخابات در تاریخ مقرر بودند. زیرا عدم برگزاری انتخابات به مثابه عدم تشکیل پارلمان و آن نیز به مثابه عدم تشکیل دولت بود و این منجر به پیچیده شدن اوضاع در لبنان می شود.
  • با عدم به نتیجه رسیدن این گزاره و تاکید مقاومت و مسئولان اجرایی لبنان بر انجام انتخابات در موعد مقرر، گام دوم تحریم انتخابات با کنارکشیدن سعدحریری بود. تحریم انتخابات برای این کشورها با دو هدف صورت گرفت: اول؛ باتوجه به مقبولیت جریان مقاومت و احتمال رأی آوری انها، نتایج انتخابات را به دلیل مشارکت کم نبپذیرند. دوم؛ مشروعیت دولت برآمده از این پارلمان را زیر سوال ببرند و همین را به عنوان دستاویزی برای عدم تشکیل و سقوط دولت در آینده قرار دهند.
  • با ناکامی تحریم انتخابات؛ درآخرین گام خود اقدام به جهت دهی افکارعمومی علیه گروه های مقاومت و به ویژه حزب الله از طریق عملیات رسانه ای و تخریبی بودند که در این مرحله نیز موفق نشدند.
  • باتوجه به ناکامی آنها در سه گام طراحی شده، اکنون به دنبال تشکیل پارلمانی همسو با غرب و در نهایت دولتی وابسته هستند. هرچند در این زمینه نیز ناکام خواهد ماند. زیرا نتایج انتخابات نشان داد که اولاً گرایش مردم به رویکرد مقاومت است و ثانیاً وضعیت جریان های وابسته به آنها به دلیل ناکارآمدی های اقتصادی و خدماتی همچون بحث سوخت و تشدد در آنها مطلوب نیست.

همه ی این موارد نشان داد که یک باردیگر طراحی غرب و هم پیمانان منطقه ای آنها برای شکست مقاومت در لبنان با ناکامی مواجه شد و مقاومت همچنان گزینه اول لبنانی ها برای آینده این کشور خواهد بود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها