۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۴۵
۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

انحلال کنست و تحولات درونی رژیم صهیونیستی

۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

پس از آنکه «نفتالی بنت» نخست وزیر و «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بر سر ارائه لایحه انحلال پارلمان(کنست) و برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق رسیدند، پیش‌نویس قانون انحلال کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی با رأی موافق اکثریت نمایندگان به تصویب رسید و کابینه ائتلافی ناهمگن این رژیم نتوانست تا نشست تابستانی کنست دوام آورد و پس از حدود یک سال به پایان راه رسید. از آن به بعد تا روشن شدن سرنوشت سیاسی اسرائیل و برگزاری انتخابات، با جا بجایی مسؤلیت آنها در مناصب رژیم صهیونیستی؛ یائیر لاپید، نخست وزیر و نفتالی بینت وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی خواهد شد. برگزاری پنجمین انتخابات سراسری در ۴ سال گذشته حاکی از این است که صحنه داخلی رژیم صهیونیستی دچار تزلزل شده است که در ذیل به دلایل آن می پردازیم:

1- انتخابات آتی بیست‌و‌پنجمین انتخابات پارلمان اسرائیل در ۷۴ سال عمر این رژیم است که ۱۱ مورد از آن‌ها پس از سال ۱۹۹۶ برگزار شده است. این یعنی با وجود این‌که رژیم صهیونیستی هرگز ثبات سیاسی قابل‌توجهی نداشته، در حدود دو دهه و نیم و به‌خصوص سه سال و نیم اخیر، بسیار متزلزل بوده که تعمیق شکاف‌های اجتماعی و سیاسی، هم دلیل و هم پیامد آن بوده است.

2-  افزایش انتقادات جناح راست به شراکت نفتالی بنت با لیست یکپارچه عربی پس از عملیات‌های مقاومتی اخیر فلسطینی‌ها و اختلافات شدید درباره تسری قوانین رژیم به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری که بحران کارکرد کابینه به‌ویژه در امور داخلی و روابط با فلسطینی‌ها را کاملاً آشکار کرد از مهم‌ترین دلایل تصمیم به انحلال کنست بود.

3- در حالی که رژیم صهیونیستی با ادعای امنیت پایدار، بسیاری از یهودیان جهان را به فلسطین اشغالی کشانده است ولی در داخل سرزمین‌های اشغالی از چالش‌های متعددی در حوزه‌های فرهنگی، مهاجرت معکوس و اقتصادی رنج می‌برد. وقوع عملیات‌های استشهادی چند وقت اخیر بر تشدید این چالش‌ها به‌ویژه مهاجرت معکوس افزوده است.

4- پس از آنکه آمریکا استراتژی و تمرکز خود را از سمت منطقه غرب آسیا به شرق جهان تغییر داد، صهیونیست ها برای بقای خود رو به حرکات نمایشی مانند شوی ارتباط با برخی دولت‌های عربی خودفروخته روی آوردند که با استفاده از حریم هوایی و استقرار رادارهای پدافندی در سرزمین این کشورها، مانع از زوال زود هنگام خود شوند. این دست و پا زدن ها به هر سمتی نشان از زوال این رژیم در تمامی عرصه ها است که در چند سال اخیر و به ویژه در دولت بنت، مقامات صهیونیستی از جمله خود نخست وزیر و وزیر جنگ به کرات به این امر اشاره کرده اند.

4- تشتت و تفرق در رژیم صهیونیستی مانع از شکل گیری دولت نسبتاً پایدار با اتحاد احزاب می شود و این یک مسئله حل‌نشدنی و چالشی ادامه‌دار است لذا به دلیل شکننده بودن ائتلاف‌ها و قابل‌جمع نبودن منافع آن‌ها، بعد از مدت کوتاهی به سمت انتخابات زودهنگام می‌روند.

5- نبرد صیف القدس و قابلیت بازدارندگی نیروهای مقاومت فلسطین معادلات منطقه ای را تغییر داد و علاوه بر اینکه باعث شد که رژیم صهیونیستی به ضعیف خود پی ببرد، بحران‌های خفته اجتماعی و شکاف هویتی در سرزمین‌های اشغالی آشکار را آشکار ساخت.

در مجموع می توان گفت که چالش های هویتی و شکاف های سیاسی و اجتماعی، افزایش تهدیدهای امنیتی، تراکم روبه رشد شکست‌های دولت فعلی، ترس به سبب وقوع جنگ غزه، شکل‌گیری موج مردمی در قدس و مسجد الاقصی و رویارویی نظامی با حزب‌الله منجر به این شده است که دولت ها نتوانند ائتلاف خود را حفظ کرده و رژیم صهیونیستی روز به روز به سمت زوال خود نزدیکتر شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها