۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۴۲
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

پشت پرده قطع روابط آلبانی با جمهوری اسلامی ایران

سیاست های خصمانه دولت آلبانی علیه ایران، مسبوق به سابقه بوده به طوری‌که در سال 2012 با اخراج گروهک تروریستی منافقین از کشور عراق، با اعلام آمادگی آلبانی، اعضای این گروهک تروریستی در محلی خارج از پایتخت این کشور حضور یافتند تا بتوانند با ارتباط گیری راحت‌تر با دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، فعالیت های ضد ایرانی خود را ادامه و ارتقا دهند.
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

طی هفته های گذشته مقام‎های آلبانی ادعاهایی بی اساس و واهی درباره نقش داشتن ایران در حمله سایبری علیه زیرساخت‌های این کشور مطرح کردند و با تعیین مهلت برای خروج دیپلمات‌های ایرانی از این کشور، روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کردند که اهداف پشت پرده این اقدام دولت آلبانی را می توان در موارد ذیل بیان کرد:

1- سیاست های خصمانه دولت آلبانی علیه ایران، مسبوق به سابقه بوده به طوری‌که در سال 2012 با اخراج گروهک تروریستی منافقین از کشور عراق، با اعلام آمادگی آلبانی، اعضای این گروهک تروریستی در محلی خارج از پایتخت این کشور حضور یافتند تا بتوانند با ارتباط گیری راحت‌تر با دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، فعالیت های ضد ایرانی خود را ادامه و ارتقا دهند. «تیرانا» در ادامه روند خصومت آمیز خود در قبال ایران، در آذر ۱۳۹۷ خواستار خروج شماری از دیپلمات‎های ایرانی از جمله سفیر ایران در آلبانی شد. همچنین در دی ۱۳۹۸ نیز دو دیپلمات ایرانی را به اصطلاح «عنصر نامطلوب» خواند. لذا نگاهی به سیر روابط و البته تصمیم آلبانی برای نداشتن سفارت در ایران، موید این واقعیت است که آلبانی همواره خواهان رابطه سازنده با ایران نیست.

2-  با توجه به موقعیت تاریخی، مساحت و جمعیت آلبانی، این کشور در فضای سیاسی و تصمیم گیری های بین المللی کشوری کنش‌گر نیست و نقش واکنش محور دارد لذا آلبانی توانایی اینکه بتواند به عنوان کشوری با سیاست های درون زا عمل کند را ندارد و بیشتر مجری سیاست غربی‌هاست. به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده در به نتیجه رساندن تحقیقات آلبانی در حمله سایبری 15 ژوئیه کمک کرده است و مدعی شده که ایران پشت پرده این حمله بی‌پروا و سهل‌انگارانه بوده است که همگی بیانگر یک سناریوی از پیش تعیین شده صهیونیستی-‌ غربی علیه ایران است.

3- سناریوی صهیونیست ها در بحبوحه ترس از احیای توافق هسته‌ای ایران، سرمایه گذاری بر سلسله اقداماتی است که با اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحکیم فشار بین‌المللی علیه تهران باشد. از طرفی کشورهای غربی با تکمیل کردن پازل با حمایت از این گونه اقدامات، مترصد  اعمال فشار حداکثری در جهت گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات احیای برجام می باشند.

4- حامیان غربی- صهیونیستی گروهک تروریستی منافقین با اتهام زنی بی اساس به جمهوری اسلامی ایران به دنبال تطهیر چهره منافقین در نظام بین الملل هستند تا با پاک کردن چهره ی منافقین(که دستش به خون حدود ۱۷ هزار ایرانی آلوده است) از ذهن مردم، این گروهک را برای حضور در ایران و لیدری اغتشاشات آماده کنند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها