۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۴۹
۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

پشت پرده تحرکات اخیر آمریکا در مرز عراق و سوریه

هر چند آمریکا طی سال های اخیر در منطقه دچار ضعف و انفعال و عقب نشینی شده است؛ با این حال سعی دارد با بازآرایی نیروهای خود در مناطقی چون عراق و سوریه، به زعم خود اقتدار از دست رفته را احیا نموده و با هدف حفظ امنیت رژیم غاصب صهیونیستی، حتی الامکان حلقه فشار بر محور مقاومت را تنگتر کند.
۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

  تحرکات اخیر آمریکایی ها در مرزهای عراق و سوریه توجه محافل مختلف به ویژه در داخل عراق را به خود جلب کرده است. طبق مشاهدات میدانی کاروان های بزرگی از خودروهای نظامی آمریکا در مرزهای عراق و سوریه و همچنین پایگاه های نظامی در داخل خاک عراق رصد شده است. این تحرکات با تغییر آرایش نظامی برخی یگان‌ های ائتلاف بین المللی در پایگاه عین الاسد در استان الانبار و پایگاه این نظامیان در استان اربیل (اقلیم کردستان عراق) مرتبط بوده است.

البته واشنگتن مطابق معمول هر گونه تحرکات نظامی گسترده خود را به عنوان «بخشی از جایگزینی معمول نیروها» توجیه و اعلام کرده که مطالب منتشر شده توسط رسانه ها و سایت های خبری در عراق مبنی بر وجود تحرکات نظامی با هدف تقویت نیروهای آمریکایی برای انجام عملیات نظامی در مرز مشترک سوریه و عراق واقعیت ندارد.

پنتاگون نیز با صدور بیانیه‌ ای انتشار اخبار درباره تحرکات نظامی آمریکا در عراق را تکذیب کرده و اعلام کرده که نیروهای آمریکا در روزهای اخیر هیچ گونه تحرک نظامی در عراق نداشته ‌اند و تصاویر منتشر شده جعلی بوده و ارتباطی با نیروهای آمریکایی ندارد.

همچنین برخی رسانه های غربی مدعی شدند این خبرسازی ها از سوی محور مقاومت و به طور خاص سپاه پاسداران انجام شده و هدفش انجام عملیات روانی علیه آمریکایی هاست.

دولت عراق درمقابل لشکرکشی آمریکا موضع گیری خاصی نکرده و ظاهراً سیاست تجاهل در پیش گرفته است؛ شاید به این دلیل که جریاناتی در داخل دولت تمایلی به تقابل با آمریکا ندارند. لذا سرلشکر یحیی رسول سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در سخنانی تلویزیونی وجود هرگونه تحرکات نظامی آمریکا را رد کرد.

به دنبال سکوت دولت عراق، محافل سیاسی و مردمی عراق از وزارت دفاع و دولت این کشور خواسته اند تا بیانیه رسمی درباره تحرکات نظامی آمریکا صادر کند و واقعیت های میدانی را توضیح دهد؛ به ویژه این که مأموریت نیروهای آمریکایی طبق توافقنامه راهبردی امضا شده بین بغداد و واشنگتن فقط در قلمروی مشاوره و آموزش است. محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز بارها تأکید کرده عراق نیازی به نیروهای نظامی خارجی در عراق ندارد.

پیش از این پارلمان عراق در سال 1398 مصوبه ای مبنی بر خروج نیروهای خارجی از این کشور صادر کرده است؛ با این حال ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن همچنان به تقویت حضور نظامی و جابه‌جایی خودروهای زرهی و خودروهای سنگین به ویژه در غرب و شمال عراق ادامه می دهد.

کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز از تحرکات نظامی آمریکا در داخل پرده برداشت و اعلام کرد این تحرکات به دستور وزارت دفاع آمریکا انجام می ‌شود. از طرفی، این کمیسیون چند روز پیش میزبان «ثابت العباسی»، وزیر دفاع عراق بود و برخی از موضوعات مهم از جمله تحرکات نظامی آمریکا داخل عراق مخصوصا در استان ‌های غربی و شمالی و نیز سفر هیات امنیتی عراق به ریاست وی به واشنگتن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این راستا، رسانه‌های عراقی با انتشار تصاویری از تحرکات نظامی آمریکا در این کشور، از احتمال دخالت نظامی جدید آمریکایی‌ها در عراق خبر داده و گروه های مقاومت نسبت به هر گونه تحرکات و حملات احتمالی آمریکا هشدار داده اند. یکی از رهبران «چارچوب هماهنگی شیعه» نیز گفته سران این چهارچوب اخیراً در خصوص اطلاعاتی درباره تحرکات آمریکا و همچنین پیام ایران مبنی بر این که آنچه آمریکایی‌ ها انجام می ‌دهند جای نگرانی ندارد، بحث و بررسی کردند.

ائتلاف الفتح از اعضای چارچوب هماهنگی شیعه بر این باور است که هدف از تحرکات نظامی آمریکا ایجاد بحران برای دولت فعلی عراق است و متأسفانه تصمیم اخراج نیروهای نظامی آمریکا از کشور هنوز اجرایی نشده است.

آمریکا در تحرکات اخیر نظامی خود در مرزهای عراق و سوریه حداقل دو هدف را دنبال می کند:

نخست آمادگی برای اقدام عملیات علیه روسیه در سوریه؛

دوم تلاش برای قطع ارتباط زمینی ایران بین سوریه و لبنان با تمرکز بر گذرگاه بوکمال؛

برخی منابع منطقه ای مانند روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به این امر تأکید کرده اند سوریه هدف احتمالی حملات آمریکا بوده و روسیه و همچنین ایران هدف اینگونه حملات خواهند بود.  

برخی منابع عراقی هم گفته اند آمریکایی ‌ها آماده مقدمات عملیات نظامی می شوند، اما این گونه عملیات ها داخل عراق نخواهد بود. در عین حال این منابع تاکید دارند پیش بینی اتفاقات آینده دشوار است، زیرا آمریکایی‌ ها بسیاری از اقدامات و عملیات های نظامی خود را به بغداد اطلاع نمی‌ دهند.

انتقال یکی از تیپ‌ های نظامی مهم سوریه به فرماندهی برادر بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور به منطقه دیرالزور در مجاورت مرزهای عراق نیز حاکی از جدی بودن اقدامات نظامی احتمالی آمریکا در سوریه می باشد.

درباره هدف دوم (قطع ارتباط مسیر مقاومت از ایران تا عراق و سوریه و لبنان) نیز باید گفت این طرح تازگی ندارد و آمریکایی ها از ابتدا تلاش داشته اند اگر موفق به بستن و کنترل مرز بوکمال نشوند، حداقل حلقه فشار بر این گذرگاه را تنگ کنند و حتی گاه به بمباران این منطقه و پایگاه های مقاومت در این محدوده اقدام کرده و تعدادی از نظامیان عراق از جمله نیروهای حشد الشعبی و مرزبانان را به شهادت رسانده‌ اند.

تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به مواضعی از خاک سوریه نیز در این راستا انجام می شود و در واقع حملات اسرائیل با اهداف آمریکا در شرق سوریه مبنی بر مهار مقاومت و جلوگیری از نقل و انتقال تسلیحات از ایران همپوشانی دارد.

در مجموع باید گفت هر چند آمریکا طی سال های اخیر در منطقه دچار ضعف و انفعال و عقب نشینی شده است؛ با این حال سعی دارد با بازآرایی نیروهای خود در مناطقی چون عراق و سوریه، به زعم خود اقتدار از دست رفته را احیا نموده و با هدف حفظ امنیت رژیم غاصب صهیونیستی، حتی الامکان حلقه فشار بر محور مقاومت را تنگتر کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها