۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۸۸
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

آخرین تحولات فلسطین

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

بی‌اعتمادی به سیستم نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی

عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی یک گزاره خیلی مهم را برای شهرک نشینان این رژیم شفاف کرد و آن نیز فریب کاری مقامات نظامی- سیاسی این رژیم بود. در این رابطه نکاتی قابل تأمل است:

  1. 1. براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در سرزمین‌های اشغالی همچون والا و معاریو، اکثریت افراد نتانیاهو را مقصر و عامل شکست اتفاقات کنونی می دانند.
  2. نتانیاهو نیز در جهت مبرا کردن خود از این قضیه توییتی را منتشر کرد و در آن مقامات نظامی- امنیتی را مقصر جلوه داد که بعد از آن توییت خود را حذف کرد و حتی در سخنانی اخیراً گفته بود که باید عامل شکست فعلی بعد از جنگ مورد مواخذه قرار گیرد.
  3. بی اعتمادی به مقامات فعلی سیاسی در این رژیم باعث شده که در آخرین نظرسنجی‌ها، بنی گانتز بیشترین اقبال را داشته باشد و نتانیاهو در رده‌های بعدی قرار گیرد. این نشان می دهد که وضعیت نتانیاهو بعد از جنگ بسیار وخیم خواهد بود.
  4. وضعیت کنونی که در نتیجه فروپاشی سیستم اطلاعاتی و امنیتی این رژیم اتفاق افتاده منجر به این شده که حتی مهاجرت معکوس و وضعیت اقتصادی و اجتماعی این رژیم نیز تحت تأثیر قرار گیرد و این مسأله یک بحران فراگیر برای این رژیم ایجاد کند. اکنون روزانه ۲۵۶ میلیون دلار هزینه روزانه جنگ است که در طول سه هفته چیزی نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار برای این رژیم هزینه داشته است که ادامه وضعیت کنونی برای شهرک‌ نشینان امکان پذیر نیست. اما سیستم سیاسی به علت بحث موجودیتی و اینکه این جنگ به منزله بود و نبود آن است، به ادامه جنگ اصرار دارد و به همین دلیل است که گالانت اعلام کرد که یا باید ما باشیم یا حماس!

این واقعیت‌ها نشان می دهد که بحران‌های رژیم صهیونیستی بعد از جنگ تازه شروع خواهد شد و مسائل کنونی فعلاً آتش زیر خاکستر در سرزمین‌های اشغالی است.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی، درگیری‌ها و نبردها در اطراف نوار غزه ادامه دارد. نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی از سمت جنوب شهر غزه و منطقه جحر‌ الدیک وارد نوار غزه شدند. بر اساس ویدیوهای منتشر شده، تانک‌های رژیم صهیونیستی، جاده صلاح الدین که شهر غزه را به مناطق جنوبی نوار غزه متصل می‌کند به مدت چند ساعت قطع کرد. همچنین نیروهای رژیم صهیونیستی به سمت جنوب شهر غزه و محله الزیتون پیشروی کردند اما با کمین محکم مبارزان فلسطینی مواجه شدند. بر اساس آخرین اطلاعات نیروهای اسرائیلی هنوز در مناطق مذکور حضور دارند و درگیری‌ها و تبادل آتش بین طرفین ادامه دارد. لازم به ذکر است منطقه جحر الدیک منطقه‌ای بسیار کم تراکم و کم جمعیت است و همچنین از نظر استحکامات دفاعی نسبت به دیگر مناطق غزه ضعیف‌تر است و دفاع از آن دشوار و پرهزینه است. از این رو، ارتش رژیم صهیونیستی این منطقه را برای اولین پیشروی به عمق نوار غزه انتخاب کرده است. هدف رژیم صهیونیستی از پیشروی در این محور احتمالاً قطع کامل مسیرهای جنوبی شهر غزه و محاصره این شهر از سمت جنوب است.

در جنوب نوار غزه نیز ارتش رژیم صهیونیستی حملاتی را به منطقه کم تراکم الفخاری در جنوب خان یونس انجام دادند اما با مقاومت رزمندگان مقاومت فلسطین مواجه شدند. نیروهای رژیم صهیونیستی بر خلاف جنوب شهر غزه در این محور موفق به پیشروی نشدند و تمامی حملات دفع شد.

پس از اقدامات فوق، رژیم صهیونیستی حملات زمینی خود را در محور بیت حانون و بیت لاهیا واقع در شمال نوار غزه و محور شرقی شهر غزه شدت گرفته است و درگیری‌ها ادامه دارد. لازم به ذکر است که هدف اصلی رژیم صهیونیستی، نفوذ به مناطق شمالی غزه است و هدف قرار دادن مناطق جنوبی غزه نیز در راستای ایجاد درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین در جهت کشاندن جنگ به چندین نقطه از غزه و تقلیل تمرکز مقاومت فلسطین بر شمال غزه است.

در خصوص آمار شهدای غره نیز باید گفت که مطابق با اعلام وزارت بهداشت، آمار شهدای غزه به بیش از ۸۳۰۶ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان هم به بیش از ۲۱۰۴۸ نفر رسیده است. در کرانه باختری نیز دستکم ۱۱۱ فلسطینی شهید و بیش از ۱۹۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

در جبهه‌ کرانه باختری فلسطین، نیروهای رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین یورش برد و با نیروهای مقاومت فلسطین در این اردوگاه درگیر شدند. در پی این درگیری‌ها دستکم سه فلسطینی شهید و هفت نفر دیگر زخمی و بیش از ۱۰ نفر بازداشت شده‌اند. نیروهای مقاومت نیز چندین بمب در مسیر خودروهای نظامی اسرائیلی منفجر کردند. با توجه به ترس صهیونیست ها از اعلام کشته های خود، از میزان تلفات اسرائیل اطلاعاتی در دسترس نیست. ارتش رژیم صهیونیستی در این درگیری‌ها از پشتیبانی هوایی پهپادهای شناسایی و تهاجمی برخوردار بود. لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی بعد از یورش به شهر جنین در کرانه باختری و درگیری شدید با جوانان فلسطینی که چندین ساعت به طول انجامید، مجبور به عقب‌نشینی از جنین شد.

در جبهه شمالی سرزمین های اشغالی، درگیری‌ها میان حزب الله و رژیم صهیونیستی به‌صورت حملات توپخانه ای و راکتی پیگیری شد. حزب‌الله مانند روزهای گذشته در چندین نوبت مواضع نیروهای رژیم صهیونیستی را در طول خطوط مرزی با راکت و یا موشک هدایت شونده مورد هدف قرار داد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز با استفاده از پهپاد و آتش توپخانه و بمب‌های فسفری آتش زا در چندین نوبت روستاها و مناطق مرزی جنوب لبنان را مورد هدف قرار داد. لازم به ذکر است با توجه به نفوذ محدود رژیم صهیونیستی به غزه، احتمال می رود در روزهای آتی، درگیری‌ها در جبهه شمالی تشدید شود.

در بحث سیاسی نیز باید به توافق بایدن و السیسی درباره عدم کوچاندن اهالی غزه اشاره کرد. در این راستا شبکه المیادین لبنان گزارش داد که رؤسای‌جمهور آمریکا و مصر در تماسی تلفنی بر سر عدم کوچاندن ساکنان نوار غزه به کشور دیگر به توافق رسیده‌اند. در این خصوص باید گفت که السیسی در همان ابتدای جنگ در غزه به صراحت اعلام کرد که رژیم صهیونیستی قصد دارد ساکنان غزه را اخراج کرده و در صحرای سینا اسکان دهد که قاهره شدیداً با این طرح مخالف است.

در خصوص طرح آتش بس نیز باید گفت که بنا به گفته نتانیاهو، رژیم صهیونیستی آتش بس را نمی‌پذیرد چرا که این کار به معنی تسلیم شدن در مقابل حماس است. در این راستا نیز هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا گفته است "افرادی که اکنون خواستار آتش‌بس هستند، هیچ درک و فهمی از حماس ندارند، این امکان پذیر نیست. این آتش‌بس هدیه ای به حماس خواهد بود، زیرا آن‌ها از زمانی که آتش‌بس برقرار شود، برای بازسازی تسلیحات خود استفاده می کنند تا مواضع قوی‌تری ایجاد کنند تا بتوانند دوباره به اسرائیل ضربه بزنند." لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی با توجه به خوی وحشی گری خود، تا زمانی که یک دستاورد بزرگی در این نبرد به دست نیاورد، تن به آتش بس نخواهد داد.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

1- اخیراً ویدیویی از گردان‌های القسام منتشر شد که در آن، پیام اعتراضیِ اسرای رژیم صهیونیستی به نتانیاهو نمایش داده شد. مقاومت فلسطین، تصاویری از ۳ اسیر صهیونیست در زندان‌های خود منتشر کرد که آن‌ها سخنانی علیه نتانیاهو و سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش مطرح کرده و خواهان آزادی هستند. یکی از این اسرا گفت: "همین الان ما را بازگردانید. نتانیاهو از نظر سیاسی و نظامی شکست خورده و ما از او می‌خواهیم که فوراً همه اسرا را بازگرداند. او همچنین خبر داد که اخیراً مذاکراتی درباره آتش‌بس و آزادی همه اسرا صورت گرفت، ولی نتانیاهو عقب‌نشینی کرد". نتانیاهو نیز  در واکنش به این ویدئو که از سوی حماس منتشر شده، آن را یک پروپاگاندا روانی ظالمانه خواند. همچنین رژیم صهیونستی در ادعایی دروغین، آزادی یک اسیر اسرائیلی توسط ارتش رژیم صهیونیستی را اعلام کرد که بنا به گفته عزت الرشق عضو دفتر سیاسی حماس، هدف از طرح چنین ادعایی، کنترل آثار و فشار ناشی از انتشار ویدیوی سخنان سه اسیر اسرائیلی در غزه است که شوک بزرگی به جامعه صهیونیست‌ها وارد کرده است."

2- موضوع مهم دیگر در بحث رسانه‌ای، ساخت پایگاه آمریکا به صورت مخفیانه در صحرای نقب است. در این خصوص، وبسایت آمریکایی اینترسپت نوشت: آمریکا یک پایگاه نظامی مخفی در صحرای النقب در جنوب اراضی اشغالی یعنی در ۳۲ کیلومتری نوار غزه به عنوان پایگاه راداری هشدار اولیه، تأسیس کرده که به موضع «۵۱۲» معروف است. ساخت این پایگاه در بالای کوه «هارکرین» در صحرای النقب درحال انجام است و هزینه اولیه آن و تسهیلات اسکان نیروها ۳۶ میلیون دلار برآورد شده است. قراردادهای دولتی و اسناد بودجه به وضوح حاکی از تقویت حضور نظامی آمریکا در فلسطین اشغالی است. ساخت این پایگاه توسط آمریکایی ها نیز در راستای ادامه حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی در نبرد غزه است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها