۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۰۸
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

آخرین تحولات فلسطین

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

بازی چندگانه آمریکا در جنگ غزه

آمریکایی ها در بحث تحولات اخیر غزه یک بازی چندگانه با اغراض و اهداف خاصی شروع کرده اند که در این رابطه نکاتی قابل ذکر است:

۱. آمریکایی ها از یک طرف پیام کاهش تنش و عدم توسعه جنگ را دنبال می کند و از سوی دیگر حمایت تام و کاملی از صهیونیست‌ها انجام می دهند و هربار حمایت های خود را نیز گسترش می دهند. این حمایت ها در ابعاد نظامی و مادی است.

۲. از سوی دیگر آمریکا تهدید می کند و در سفر بلینکن به منطقه این گزاره وجود داشته که در صورت ادامه حملات به پایگاه های آمریکایی، واشنگتن اقدام متقابل انجام خواهد داد. حتی آمریکا برای اینکه تهدید خود را معتبر کند زیردریایی هسته ای اوهایو را به آب‌های مدیترانه فرستاده و سی ان ان اعلام کرد که آمریکایی ها قصد دارند حملاتی محدود را در سطح منطقه ای انجام دهند. این همان گزاره معتبرزایی تهدیدات است که آمریکا در سطح منطقه ای در پیش گرفته است.

  1. این اقدامات آمریکایی ها با این هدف صورت می گیرد که واشنگتن به دنبال آن است که فضا را برای عملیات های رژیم صهیونیستی در نوار غزه فراهم کند و مانع از وقوع حملات چند جبهه ای علیه این رژیم شود و با این اقدامات و پیام ها سعی در آرام سازی فضای منطقه دارد. به همین جهت است که بارها تهدید و حتی اعلام کرده که حزب الله نباید وارد جنگ شود.

۴. هدف دیگر آمریکا این است که هم در عرصه نظامی و هم در عرصه سیاسی فضا را به طور کامل در اختیار خود بگیرد. یعنی از یک سو شرایط میدانی را برای انجام عملیات های رژیم صهیونیستی فراهم می کند و از سوی دیگر فضای سیاسی را به سمت و سویی سوق خواهد داد که گزاره های موردنظر آمریکا و رژیم صهیونیستی به نتیجه برسد. البته آمریکا در عرصه سیاسی نیاز به یک اجماع عربی نیز دارد. سفر مقامات این کشور و به ویژه بلینکن به همین منظور صورت گرفت و تاکنون این اجماع عربی در رابطه با طرح های یک طرفه آمریکا شکل نگرفته است، زیرا مخالفت های جدی نسبت بهع مساله طرح های آمریکا در رابطه با غزه وجود دارد.

آخرین تحولات نظامی و سیاسی

در ابعاد نظامی، درگیری‌ها میان گروه های مقاومت فلسطین و نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در داخل نوار غزه ادامه دارد. پیشروهای ارتش رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه به کندی انجام می‌شود و مبارزان فلسطینی به‎رغم امکانات بسیار محدود، در حال دفع حملات دشمن هستند.

نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی حمله سنگینی را به سمت اردوگاه الشاطی آغاز کردند. بر اساس اطلاعات موجود، نیروهای رژیم صهیونیستیی از خیابان صلاح الخلف عبور کردند و اکنون در ورودی محله الشاطی هستند. بنابراین درگیری‌های زمینی به الشاطی رسیده است. در غرب و شمال بیت لاهیا نبردها در عطاطره، سلاطین و اطراف التوام و در نزدیکی محله شیخ رضوان ادامه دارد. مقاومت فلسطین به خودروی نظامی و زرهی رژیم صهیونیستیی در جبهه اردوگاه شاطی و محله شیخ رضوان ضربه سهمگینی وارد کرده است. در جنوب شهر غزه، درگیری‌ها در نزدیکی منطقه تل الهوا و شیخ عجلین ادامه دارد. بر اساس اطلاعات میدانی، نیروهای رژیم صهیونیستی در امتداد خط ساحلی و خیابان الرشید پیشروی کرده و وارد محله شیخ العجلین شده اند. به نظر می‌رسد ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد با استفاده از خط ساحلی و پشتیبانی دریایی کاملی که در امتداد ساحل در اختیار دارد، محاصره غزه را از سمت غرب و ساحل غزه نیز انجام دهد. آنچه که مشخص است، رژیم صهیونیستیی‌ها از جنگ گذشته و شکست در شرق غزه و در محله الشجاعیه درس گرفته اند و این بار با احتیاط بیشتر و با تاکتیکی متفاوت اقدام به عملیات و پیشروی کرده اند. انتخاب خطوط ساحلی برای پیشروی، قدرت مانور مبارزان فلسطینی را برای دفع حملات رژیم صهیونیستی تا حد محسوسی کاهش می‌دهد. در محور جنوب نوار غزه و مناطق اطراف خان یونس نیز پیشروی خاصی صورت نگرفته است.

در مقابل نیز گروه‌های مقاومت ضمن مقابله با حملات دشمن، دستکم هفت مرتبه مناطق شمالی فلسطین اشغالی و شهرک‌های ‎صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه را هدف حملات راکتی قرار دادند.

همچنان بمباران سنگین مناطق مختلف نوار غزه ادامه دارد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای غزه تا این لحظه به بیش از ۱۰۳۲۸ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان هم به بیش از ۲۵۹۵۶ نفر رسیده است. در کرانه باختری نیز دستکم ۱۶۳ فلسطینی شهید و بیش از ۲۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

مقاومت اسلامی عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه آمریکایی در میدان گازی کونیکو در حومه شمالی دیر الزور در سوریه را هدف قرار داد. پیشتر نیز مقاومت اسلامی عراق از هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی الشدادی در جنوب شهر الحسکه در شمال شرق سوریه خبر داد.

در جبهه شمالی درگیری‌های توپخانه ای و موشکی بین حزب الله و رژیم صهیونیستی ادامه دارد و تغییر خاصی در خطوط تماس ایجاد نشده است. نیروهای مقاومت مواضع و توپخانه رژیم صهیونیستی مستقر در بلندی های جولان را هدف حملات راکتی قرار دادند. بر اثر این حملات توپخانه رژیم رژیم صهیونیستی در جولان دچار آتش سوزی شد. ارتش رژیم صهیونیستی در طول ساعات گذشته، مناطق یارین، بستان و لبونه در جنوب لبنان را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد. همچنین دو موشک سامانه گنبد آهنین در نزدیکی بنت جبیل و مارون الرأس سقوط کرد. نیروهای حزب الله نیز در پاسخ به این حملات، روستای شومرا و پاسگاه برکه ریشا در شمال فلسطین اشغالی را با موشک ضد زره هدایت شونده مورد حمله قرار دادند.

در بحث سیاسی نیز سخنان مقامات رژیم صهیونیستی از جمله نخست وزیر این رژیم حکایت از ادامه جنگ غزه دارد. در این راستا نتانیاهو گفته است:« غزه هم‌اکنون محاصره شده و ارتش اسرائیل درحال انجام عملیات‌هایی در این شهر است. زمانی که تمامی اسرا به خانه‌های‌شان بازنگردند این رژیم با هیچ آتش‌بسی موافقت نخواهد کرد. ما تمام توان حماس برای هدایت غزه را از بین خواهیم برد. اسرائیل متوقف نخواهد شد.» از طرفی نیز در یک بازی روانی- سیاسی، مقامات آمریکا با نقش پلیس خوب به طور مداوم حرف از آتش بس می زنند ولی در عمل نیز از ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه غزه حمایت می کنند. در این راستا آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی آورده است: «بایدن از نتانیاهو خواسته برای پیشبرد آزادی اسرا، جنگ را به مدت سه روز متوقف کند. آمریکا، اسرائیل و قطر در حال بررسی پیشنهادی هستند که بر اساس آن حماس ۱۰ تا ۱۵ گروگان را آزاد می‌کند.» حمایت های آمریکا در وتوی قطعنامه های سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی در شورای امنیت نیز حائز اهمیت است. این امر مسبوق به سابقه بوده و ایالات‌متحده طی ۷۰ سال گذشته، ۳۴ بار از حق وتوی خود برای جلوگیری از محکوم شدن رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرده است.

از طرفی دیگر در ادامه حمایت های مردم عراق از مقاومت فلسطین، «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق با استناد به آیات قرآن کریم «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به فرعون زمانه تشبیه و با تشریح جنایات این رژیم، تاکید کرد که پایان «بنی‌اسرائیل» نزدیک است.

گزاره های تحلیلی رسانه‌ای

1- در بعد رسانه‌ای، سخنان اسامه حمدان از رهبران حماس مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. وی در خصوص طرح بلینکن بیان کرد: «بلینکن یک ایده کلی درباره خروج تمام گروه‌های مقاومت از معادله مدیریت باریکه غزه ارائه داد؛ این یک امید آمریکایی است که محقق نخواهد شد. یا باید رژیم صهیونیستی بدون قید و شرط  خارج شود و یا با  یک ساختار سیاسی که به عقب‌نشینی‌اش منجر شود، موافقت کند. دولت آمریکا از عملکرد ضعیف رژیم صهیونیستی آشفته و از عملکرد مقاومت فلسطین شگفت‌زده شده است.»

2- موضوع مهم دیگر در بحث رسانه‌ای، گزارش رسانه عبری زبان هاآرتص است که نوشته است: «جنگی که ما به راه انداخته‌ایم، با پیروزی تمام نمی‌شود و نمی‌توانیم پیروز شویم. اصلاً چه چیزی از نظر ما پیروزی محسوب می‌شود؟ ۲٠ هزار کشته ساکن غزه؟ اما بیش از دو میلیون نفر در آنجا زندگی می کنند. آیا «سینوار» و «هنیه» (رهبران حماس) کشته شدند؟ قبلاً ما چندین بار همه رهبران حماس را کشتیم و همیشه جایگزینی برای آنها ظاهر می شد و این بار هم این اتفاق خواهد افتاد و بعد چه خواهد شد؟ آیا شما کل بخش را اشغال می کنید؟ کدام رهبر جهانی اینقدر احمق است که سربازانش را برای تصرف غزه شلوغ و محاصره شده با جمعیت دو میلیون نفری بفرستد؟ آیا پیروزی بدون بازگشت همه اسرا ممکن است؟ دقیقا چگونه بازگردانده می شوند؟ آیا یک عملیات نظامی مشترک جسورانه بین «الله» و «شین بت» وجود دارد؟ بنابراین، این بار نیز جنگ با توافق آتش بس پایان خواهد یافت.» این اعترافات از سوی رسانه های رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که این رژیم در وضعیت بغرنجی به سر می برد و جنایات این رژیم نیز قابل کتمان نیست.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها