۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۱۷
۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵

2 دستورکار سفر اخیر وزیر دفاع آمریکا به منطقه غرب آسیا

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در سفر منطقه ای اخیر خود تا حد زیادی معطوف به پیشبرد ابتکار جدید دولت آمریکا در قالب تشکیل یک ائتلاف بین المللی دریای سرخ و تنگه باب المندب و مقابله با اقدامات نیروهای ارتش یمن در هدف قرار دادن کشتی های تجاری رژیم اشغالگر قدس و یا آن دسته از کشتی های که عازم اراضی اشغالی هستند، بوده است.
۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به تازگی در سفری عازم بحرین، قطر و فلسطین اشغالی شد و رایزنی های گسترده‌ای را با همتایان خود در کشورهای مذکور انجام داده است. در این راستا، بسیاری نسبت به طرح این سوال اقدام می کنند که وزیر دفاع آمریکا در این سفر، عمدتاً در پیِ تحقق چه اهدافی بوده است؟ به نظر می‌رسد جهت پاسخ به این پرسش، به طور خاص توجه به 2 نکته ضروری است.

اول اینکه همانطور که خود لوید آستین و جریان های رسانه ای نزدیک به دولت آمریکا گفته اند، سفر اخیر منطقه ای وزیر دفاع آمریکا معطوف به حمایت از رژیم اشغالگر قدس و تحرکات آن در بحبوحه جنگ غزه بوده است.

بر کسی پوشیده نیست که مدیر و چهره اصلی پشت پرده جنگ کنونی غزه نه صهیونیست ها بلکه دولت آمریکا هستند و واشنگتن از همان نخستین ساعات آغاز جنگ غزه، با ارسال سیل قابل توجهی از تسلیحات و کمک‌های اطلاعاتی و میدانی به رژیم اشغالگر قدس، عملاً نشان داد که در معادله جنگ غزه، برخلاف مواضع ظاهری خود، به هیچ عنوان بازیگری بی طرف نیست و منافع خود را با قدرت تمام و در قالب حمایت از اصلی ترین متحد راهبردی خود در غرب آسیا دنبال می کند.

 از این رو، لوید آستین در سفر اخیر منطقه ای خود، در چندین نوبت بر این استدلال کلیشه ای و بی پایه که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد تاکید کرد و به نظر می رسد در رایزنی با مسوولان قطری سعی داشته شرایط را برای تحقق معادلاتی نظیر دور تازه مبادله اسرا میان حماس و رژیم صهیونیست فراهم کند.

معادله ای که می تواند تا حدی فشار افکار عمومی صهیونیستی را از روی دوش رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه بردارد و البته که بعید نیست وزیر دفاع آمریکا از مجرای قطر، حامل پیام هایی برای ایران و دیگر طرف های منطقه ای نیز بوده باشد.

نکته دوم اینکه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در سفر منطقه ای اخیر خود تا حد زیادی معطوف به پیشبرد ابتکار جدید دولت آمریکا در قالب تشکیل یک ائتلاف بین المللی دریای سرخ و تنگه باب المندب و مقابله با اقدامات نیروهای ارتش یمن در هدف قرار دادن کشتی های تجاری رژیم اشغالگر قدس و یا آن دسته از کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی هستند، نیز بوده است. کما اینکه در جریان همین سفر بود که وزیر دفاع آمریکا خبر تشکیل ائتلاف دریایی مذکور را اعلام کرد و به نظر می رسد در این زمینه با طرف های منطقه ای سعی داشته تا این ایده را در ابعاد مختلف، به پیش ببرد. ایده ای که البته در نوع خود حامل یک تحریف بزرگ نیز است.

در این راستا، آمریکایی ها اعلام می کنند که ابتکار مذکور معطوف به حمایت از امنیت کشتیرانی بین المللی است. این در حالی است که انصار الله یمن به صراحت اعلام کرد که حافظ امنیت کشتیرانی بین المللی است و صرفا معطوف به کشتی های تجاری است که عازم اراضی اشغالی هستند و یا به صهیونیست ها تعلق دارند.

منطق و استدلال اصلی یمنیَ ها نیز این است که بایستی از این طریق بر صهیونیست ها فشار وارد کرده تا هر چه سریعتر به جنایات خود علیه مردم و مقاومت غزه خاتمه دهند. نکته قابل تامل اینکه آمریکایی ها از شرکت 10 کشور در ائتلاف مذکور خبر دادند که به تازگی دولت اسپانیا که نام آن در میان طرف های شرکت کننده در این ائتلاف ذکر شده بود اعلام کرده که بنا ندارد در این ائتلاف شرکت کند از طرفی نیز عربستان و امارات نیز از پیش از شرکت در این ائتلاف خودداری کرده بودند. موضوعی که نشان می دهد تا چه اندازه موضع واشنگتن در تقابل با نیروهای ارتش یمن و منطق اقدامات آن ها در دریای سرخ سُست است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها