۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۸۳
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

پایه‌های محوری شکایت آفریقای‌جنوبی از اسرائیل به دیوان بین المللی دادگستری

رژیم اشغالگر قدس در جریان حمله به نوار غزه به نحوی سیستماتیک اقدام به هدف قرار دادن بیمارستان ها و مراکز درمانی کرده است. در برخی موارد نظیر بیمارستان المعمدانی غزه، مراکز درمانی به طور مستقیم از سوی صهیونیست ها هدف قرار گرفته اند که در قالب حمله مذکور، 500 نفر شهید شده اند. در برخی موارد دیگر نیز صهیونیست ها به مسوولان بیمارستان ها در نوار غزه هشدار داده اند که باید خیلی زود بیمارستان را تخلیه کنند و البته که به تجهیزات پزشکی نیز آسیب های جدی را وارد کرده اند. مسائلی که همگی جلوه هایی از اراده صهیونیست ها در پیشبرد پروژه نسل کشی در نوار غزه را نمایندگی می کنند.
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین سنتر-به تازگی شکایت دولت آفریقای جنوبی از رژیم اشغالگر قدس به دیوان بین المللی دادگستری به دلیل ارتکاب این رژیم به نسل کشی در نوار غزه و نقض مفاد کنوانسیون نسل‌کشی مصوب سال 1948 میلادی، بازتاب های بین المللی زیادی را پیدا کرده است. در این راستا جمعه گذشته نخستین جلسه دیوان بین المللی دادگستری جهت رسیدگی به شکایت دولت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی نیز برگزار شد و قرار است که جمعه آتی، صهیونیست ها در دیوان بین المللی دادگستری به دفاع از خود بپردازند.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که روند قضایی رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی و صدور حکم نهایی می تواند تا سال ها طول بکشد با این حال دیوان بین المللی دادگستری می تواند یک حکم موقت و فوری را نیز صادر کند. حکمی که به احتمال زیادی به نفع ملت فلسطین خواهد بود و می تواند اجماع بین المللی گسترده ای را علیه رژیم اشغالگر قدس و اصلی ترین حامی آن در بحبوحه جنگ غزه یعنی آمریکا ایجاد کند.

با این حال، باید توجه داشت که طرح شکایت آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی دادگستری علیه صهیونیست‌ها با محوریت ارتکاب به نسل کشی از سوی آن ها، مبتنی بر 3 عنصر محوری است.

اولا، آمارهای رسمی از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون از کشته شدن بیش از 23 هزار فلسطین و زخمی شدن بیش از 60 هزار تن دیگر حکایت دارند. کشتار گسترده ای که ظرف تنها 100 روز اتفاق افتاده و جنگ غزه را از حیث قربانیان روزانه آن، به مرگبارترین جنگِ قرن بیست و یکم تبدیل کرده است. در عین حال، گزارش های مختلفی در مورد ایجاد گورهای دسته جمعی توسط رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه و زیرآوار ماندن هزاران جسد در مناطقی که صهیونیست ها آن ها را بمباران کرده اند نیز منتشر و مطرح شده است.

در این میان باید توجه داشت که حتی به اذعان منابع حقوق بشری غربی نیز بیش از 92 درصد از افراد کشته‌شده در نوار غزه را غیرنظامیان تشکیل می دهند که البته بخش اعظم آن ها نیز زنان و کودکان هستند. کافی است توجه داشته باشیم که تاکنون چیزی در حدود 10 هزار کودک فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده اند. این سطح از کشتار گسترده غیرنظامیان و زیر پا گذاشتن کنوانسیون های متعارف جنگی و زیر پا گذاشتن حقوق غیرنظامیان یکی از عینی ترین جلوه های نسل کشی و جنایت علیه بشریت است.

دوم اینکه رژیم اشغالگر قدس در جریان حمله به نوار غزه به نحوی سیستماتیک اقدام به هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرده است. در برخی موارد نظیر بیمارستان المعمدانی غزه، مراکز درمانی به طور مستقیم از سوی صهیونیست ها هدف قرار گرفته اند که در قالب حمله مذکور، 500 نفر شهید شده اند. در برخی موارد دیگر نیز صهیونیست ها به مسوولان بیمارستان ها در نوار غزه هشدار داده اند که باید خیلی زود بیمارستان را تخلیه کنند و در این رابطه هیچ تسهیلاتی را نیز به آن ها ارائه نکرده اند.

در این چهارچوب شمار زیادی از مجروحان به خارج از بیمارستان ها و به شرایط نامطلوب منتقل شده اند و البته که نظامیان اسرائیل به صورت عامدانه اقدام به تخریب و خسارت زدن به تجهیزات و امکانات پزشکی کرده اند. در این میان، گزارش های مختلفی در مورد به خطر افتادن جان چیزی در حدود 50 هزار زن باردار در نوار غزه به دلیل نابودی زیرساخت های پزشکی نوار غزه نیز منتشر شده است. مسائلی که همه و همه از اراده جدی رژیم اشغالگر قدس در کشتار گسترده و تدریجی مردم غزه حکایت دارند.

و در نهایت سوم اینکه به دلیل اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست ها، تاکنون بیش از 85 درصد از جمعیت 2.3 میلیون نفری نوار غزه از خانه های خود آواره شده اند و اکنون در بخش های جنوبی نوار غزه زندگی می کنند. البته که مقام های ارشد صهیونیست به صراحت از اراده خود جهت اخراج آن ها از نوار غزه و کوچاندنشان به دیگر کشورها نظیر مصر سخن می گویند. جهت محقق کردن این هدف، صهیونیست ها از اهرم کشتار و خونریزی به نحو گسترده ای بهره برده اند. موضوعی که خود، هم در تئوری و هم عمل، جلوه ای عینی از ارتکاب به پاکسازی‌قومیتی و نسل کشی است و بسیاری از سازمان ها و نهادهای حقوق بشری نیز به این مساله اشاره صریح داشته اند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها