۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۶۸
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴

چشم انداز اعمال محدودیت برای حضور مسلمانان در مسجدالاقصی

طی سال های گذشته، اشغالگران صهیونیست مسجد الاقصی را به میدانی برای تقابل با فلسطینیان تبدیل کردند؛ به ویژه در ماه رمضان که در صحن‌های آن درگیری‌های خشونت آمیزی رخ داده است و علت آن مصادف شدن این ماه مبارک با عید «پسح» یهودیان بوده است و درحالی که مسلمانان برای اعتکاف در مسجدالاقصی در طول ماه رمضان تلاش می‌کنند، سعی رژیم صهیونیستی بر این است که این اعتکاف تنها به دهه پایانی این ماه محدود شود.
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، دولت  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و مشخصا وزیران تندرویی همچون ایتامار بن گویر و بتسالل اسسموتریچ طرحی را درپیش گرفته‌اند که براساس آن ورود فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی 1948 و کرانه باختری به مسجد الاقصی محدود خواهد شد. به گونه‌ای که فلسطینیان کرانه باختری در طول ماه رمضان به طور کلی اجازه ورود به مسجدالاقصی را نخواهند داشت و برای فلسطینیان اراضی اشغالی 1948 این محدودیت برای افراد زیر 70 سال در نظر گرفته شده است

از نگاه کارشناسان مطرح شدن این طرح که پیشنهاد آن از سوی بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی، بوده است، به چالشی مهم و حساس برای رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد. به همین دلیل و به رغم اینکه نتانیاهو موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کرده است، اما دولت او هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده است. به ویژه اینکه ارتش و سرویس امنیت داخلی رژیم (شین بت) هم به دلیل ترس از دامن زدن به درگیری‌ها بین فلسطینیان و اشغالگران، از پذیرش چنین پیشنهادی خودداری کردند. ارتش و شین بت پیشنهاد کرده‌اند که به فلسطینیان 45 سال به بالا اجازه ورود به مسجد الاقصی داده شود، در حالی که پلیس پیشنهاد کرد فقط به افراد بالای 60 سال اجازه ورود داده شود.

احتمال تنش منطقه‌ای

همانگونه که ارتش، پلیس و سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی نیز نگرانی خود را از اجرایی شدن چنین طرحی ابراز داشته‌اند، این احتمال وجود دارد که تصمیم برای محدود کردن ورود فلسطینیان به الاقصی در ماه رمضان واکنش‌های گسترده مردمی در بین فلسطینیان درپی داشته باشد؛ امری که ممکن است نتیجه آن شعله ور شدن آتشی دیگر در سطح منطقه و بسیار بزرگ‌تر از آنچه که در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم باشد.

در طول سال‌های گذشته دولت‌هایی که در اسرائیل روی کار آمده‌اند، تلاش کرده‌اند چنین تصمیمی را علیه فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی 1967 اتخاذ کنند و معمولاً با توجه به توصیه‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و ارزیابی‌های مربوط به جدی بودن وضعیت، هرگز چنین طرح‌هایی به مرحله اجرا نرسیده است. همچنانکه زمانی که آریل شارون در سال 2000 به مسجد الاقصی یورش برد، فلسطینیان سال 1948 در انتفاضه معروف خود که به «انتفاضه الاقصی» شناخته شد علیه رژیم صهیونیستی قیام کردند که سراسر اراضی اشغالی را دربرگرفت.

این احتمال وجود خواهد داشت که تصمیم دولت افراطی نتانیاهو، در صورت اجرا، به اقدامات بعدی برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی منجر شود (امری که خواسته احزاب مذهبی و افراطی صهیونیستی است) و این خود جرقه حوادث و حرکتی در بین فلسطینیان خواهد شد که عواقب آن قابل پیش‌بینی نخواهد بود. اما قطعا فعال شدن جبهه‌های دیگری در سطح جهان اسلام علیه رژیم صهیونیستی از پیامدهای اولیه‌ای است که می‌توان برای پروژه جدید صهیونیست‌ها متصور بود.

 

خطر ورود منطقه به جنگی مذهبی

پیشنهاد وزیر افراطی امنیت ملی رژیم صهیونیستی برای محدود کردن حضور مسلمانان به مسجدالاقصی که با توجه به محدودیت سنی 70 سال اکثر آنها را شامل می‌شود، این نگرانی را ایجاد می‌کند که صهیونیست ها طبق رویه معمول خود، این محدویت را پس از ماه رمضان نیز حفظ کرده و به امری دائمی تبدیل کنند. تردیدی نیست که چنین چیزی با واکنش تند مسلمانان مواجه خواهد شد؛ چرا که با این اقدام صهیونیست‌ها آنها حق طبیعی خود برای حضور در مکان مذهبی که متعلق به آنان است را از دست می دهند.

آنچه که در این زمینه باعث نگرانی است اینکه از ابتدای تشکیل دولت کنونی نتانیاهو که با ائتلاف کردن با افراطیونی مثل اسموتریچ و بن گویر ایجاد شده است، مسجدالاقصی یک موضوع اصلی برای این افراطیون بوده است و آنها پیوسته به پیروان خود وعده بنای معبد ادعایی خود را داده‌اند و گروه‌های افراطی موسوم به «سازمان‌های معبد» به دنبال این هستند تا با تحمیل طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی، شرایط را به نفع خود تغییر دهند. بنابراین، آنچه که از سوی بن گویر برای محدویت حضور مسلمانان در مسجدالاقصی پیشنهاد شده است، در راستای همین پروژه قابل ارزیابی است.

لازم به ذکر است که طی سال های گذشته، اشغالگران صهیونیست مسجد الاقصی را به میدانی برای تقابل با فلسطینیان تبدیل کردند؛ به ویژه در ماه رمضان که در صحن‌های آن درگیری‌های خشونت آمیزی رخ داده است و علت آن مصادف شدن این ماه مبارک با عید «پسح» یهودیان بوده است و درحالی که مسلمانان برای اعتکاف در مسجدالاقصی در طول ماه رمضان تلاش می‌کنند، سعی رژیم صهیونیستی بر این است که این اعتکاف تنها به دهه پایانی این ماه محدود شود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها