۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۲۱
۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
هیاهو در فلسطین اشغالی؛

ترس صهیونیست‌ها از پاسخ ایران

۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

طی پانزده سال اخیر شاید هیچگاه به اندازه امروز تهران- تل‌آویو در آستانه نبرد مستقیم و آشکار قرار نداشتند . «جنگ سایه‌ها»، «جنگی در میان نبردها»، «راهبرد هزار خنجر»، «ویتنام سازی سوریه برای ایران»، «ایجاد محور امنیتی- نظامی اسرائیل با خاورمیانه عربی» و در نهایت «نشست‌های امنیتی النقب» مجموعه سیاست‌های رژیم صهیونیستی بود که پیش از این در قبال ایران و محور مقاومت در سطح نزاع دوجانبه و منطقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که پس از حمله طوفان الاقصی این معادله به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده و اکنون رژیم مجبور است تا در هفت جبهه مختلف از امنیت و حیات خود در برابر حملات بی‌امان مقاومت دفاع کند. در زمانی که دولت نتانیاهو درگیر نبرد فرسایشی یا مقاومت و در عین حال کم‌سطح ترین پشتیبانی عمومی است، حمله غیرعقلانی و تروریستی نیرو هوایی رژیم صهیونیستی علیه بخش کنسولگری ساختمان سفارت ایران قابل فهم و تحلیل خواهد بود. با توجه به کاهش اقبال افکار عمومی صهیونیست نسبت به «آقای امنیت» و در عین حال افزایش فشار جامعه جهانی به تل‌آویو برای خودداری از حمله به رفح و پایان دادن به جنگ در غزه به نظر می‌رسد کابینه راست‌گرای رژیم به این جمع بندی رسیده است که وارد جنگ کنترل شده با ایران شود. به عبارت دیگر رژیم صهیونیستی برای آنکه پای ایران را به صورت مستقیم در درگیری‌های حوزه شامات باز کند، دست به قمار خطرناکی زده است.

تنها ساعتی پس از انتشار خبر شهادت دو تن از سرداران و پنج تن از مستشاران نظامی نیرو قدس سپاه پاسداران در دمشق؛ رهبر معظم انقلاب وعده انتقام و پاسخی پشیمان کننده به عاملان این جنایت تروریستی دادند. انتشار رسمی پیام مقام معظم رهبری در فضای عمومی کافی بود تا میزان آماده باش صهیونیست‌ها در داخل و خارج از فلسطین اشغالی به سطحی قابل توجهی افزایش پیدا کند. نخستین اقدام ارتش اسرائیل برای مقابله با تهاجم احتمالی ایران لغو تمام مرخصی‌های نیروهای مسلح این رژیم در روزهای آتی بود. به گزارش روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت مقامات اسرائیلی به دلیل نگرانی نسبت به واکنش احتمالی ایران، اقدام به تخلیه 29 سفارتخانه و کنسولگری در کشورهای مختلف کردند که از جمله آنها می‌توان به مقرهای دیپلماتیک در بحرین، مصر، اردن، مراکش و ترکیه اشاره کرد. شامگاه پنجشنبه چهارم آوریل 2024 شبکه یازده رژیم صهیونیستی با انتشار خبر فوری اعلام کرد بیمارستان ایچیلف در وضعیت آماده باش قرار دارد و مرکز پزشکی شبا و بیمارستان بیلینسون در مرکز سرزمین‌های اشغالی نیز مشغول آماده کردن تیم‌های اضطراری در صورت افزایش تلفات در جبهه شمالی است.

علاوه بر افزایش سطح آمادگی و ترس نیروهای نظامی- امنیتی رژیم صهیونیستی از پاسخ احتمالی ایران، شهرک‌نشین‌ها نیز در وضعیتی نادر و عجیبی به سر می‌برند. به گزارش رسانه‌های عبری صهیونیست‌ها از ترس پاسخ ایران در حال نخلیه فروشگاه‌ها و ذخیره آذوقه برای ماندن در پناهگاه‌ها هستند. در واکنش به هجوم بی‌سابقه شهرک‌نشین‌ها به فروشگاه‌ها، دانیل هاگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیاز به خرید ژنراتور؛ ذخیره غذا یا برداشت پول از  عابربانک‌ها نیست! سطح آمادگی ساکنان سرزمین‌های اشغالی یرای ورود به جنگ فراگیر با ایران به قدری پایین است که به نظر می‌رسد با نبرد مستقیم میان تهران- تل‌آویو باید آماده مهاجرت معکوس حداقل بخشی از جامعه اسرائیل باشیم.

با افزایش نگرانی میان دولتمردان، فرماندهان نظامی و حتی افرادی عادی در فلسطین اشغالی، تل‌آویو تصمیم گرفته است تا با فعال کردن گروهک‌های تروریستی اطراف ایران تمرکز نیروهای امنیتی کشور را برهم زده و اصطلاحا برای خود زمان بخرد. به عبارت دیگر یکی از بازوهای عملیاتی رژیم برای مقابله با ایران جریان‎‌های تجزیه‌طلب در چهار گوشه کشور است که در بزنگاه خطر به یاری تل‌آویو می‌شتابند. با قوت گرفتن احتمال پاسخ ایران به حمله تروریستی اسرائیل، شبکه دولتی «کان» به بررسی سناریوهای حمله ایران و محور مقاومت پرداخته است. در سناریو نخست متحدان منطقه‌ای ایران به وسیله حملات موشکی، پهپادی و راکتی مراکز حساس در اسرائیل را هدف قرار خواهند داد. در سناریو دوم جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم ماموریت پاسخ بازدارنده را دنبال و به وسیله موشک‌های بالستیک فلسطین اشغالی را هدف قرار خواهد داد و در سناریو آخر اعضای مقاومت با تکرار سناریو هفتم اکتبر وارد سرزمین‌های 1948 شده و از طریق نفوذ زمینی به صهیونیست‌ها ضربه می‌زنند. پراکندگی ذهن صهیونیست‌ها برای حدس اقدام احتمالی ایران نشان می‌دهد که میزان اضطراب و در حال افزایش سطح هوشیاری در میان تحلیلگران و فرماندهان نظامی اسرائیل در بالاترین سطح خود قرار دارد. حال باید منتظر ماند و دید که طی ساعات آینده جمهوری اسلامی ایران چه زمان و مکان مناسبی را برای پاسخ به جنایت تروریستی دمشق انتخاب خواهد کرد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها