۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۲۹
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳

واکاوی پشت پرده عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از خان یونس

«شرایط میدانی حاکی از این مساله است که عقب نشینی اخیر نیروهای ارتش اسرائیل از نوار غزه و به طور خاص شهر خان یونس، بیش از آنکه از موضع قدرت و آماده سازی برای تحرکات تازه باشد، در وضعیتی انجام شده که صهیونیست ها به شدت دچار ضعف و رکود هستند.»
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

طنین‌سنتر-به تازگی گزارش های جدیدی از تحرکات ارتش رژیم اشغالگر قدس در میدان های جنگ غزه مخابره شده و همچنان نیز می شود. در این راستا، به طور خاص به این مساله اشاره شده که بخش قابل ملاحظه ای از نظامیان اشغالگر اسرائیلی از نوار غزه خارج شده اند. در این میان، بر اساس آنچه منابع صهیونیستی اعلام کرده‌اند، فقط تیپ ناحالِ ارتش اسرائیل در نوار غزه باقی مانده است.

رویدادی که مافل اسرائیلی دلیل اصلی آن را ممانعت از بازگشت مردم جنگ زده غزه به خانه و کاشانه خودشان در شمال نوار غزه عنوان کرده اند. با این حال، برخی تحلیلگران به این مساله اشاره داشته اند که عقب نشینی مذکور در راستای کسب آمادگی بیشتر برای انجام حمله ای سراسری و گسترده به شهر رفح است. با این همه، حداقل به 3 دلیل عمده و محوری، بایستی آنچه اخیرا از تحرکات ارتش اسرائیل در نوار غزه شاهد بودیم را به مثابه سیگنالی عینی از ضعف این رژیم ارزیابی کنیم.

اولاً، رزیم اشغالگر قدس در 6 ماه گذشته، هیچ دستاوردی را در میدان های جنگ غزه نداشته است. این رژیم حتی نتوانسته به اهداف اعلامی خود که نابودی حماس و همچنین آزادسازی اسرای اسرائیلی بوده نیز دست یابد. در این راستا، تنها دستاورد قابل ذکر صهیونیست ها در جنگ غزه، کشتار بیش از 33 هزار فلسطینی بوده که موجی از انزوای بین المللی را به این رژیم نامشروع تحمیل کرده است.

این در حالی است که نوار غزه نیز به معنای واقعی کلمه به یک باتلاق برای اشغالگران صهیونیست تبدیل شده و گاه و بی گاه از وقوع اتفاقات و رویدادهایی مرگبار برای نظامیان اسرائیلی در نوار غزه پرده برداری می شود. در این میان، نکته قابل تامل اینکه برخلاف موضع گیری های صهیونیست ها، در شرایطی که آن ها از تسلط خود بر شمال نوار غزه سخن می گویند، شاهدیم که نیروهای حماس در همین مناطق نیز علیه اشغالگران صهیونیست دست به عملیات می زنند. موضوعی که سطح چالش های نظامی و امنیتی را برای اسرائیل افزایش داده و تردید ها در مورد تداوم جنگ غزه از سوی تل اویو را بالا برده است.

دوم اینکه دولت نتانیاهو در شرایط کنونی با چالش ها و مشکلات جدی در عرصه سیاست داخلی اراضی اشغالی رو به رو است و اعتراضات گسترده ای از سو طیف های مختلف ساکن در فلسطین اشغالی علیه این دولت و نوعِ مدیریت جنگ غزه توسط آن مطرح می شود.

جاب اینکه به تازگی شاهد بوده ایم که جریان های اپوزیسیون در اراضی اشغالی نیز به نحو جدی تری را وارد میدان شده و خواستار برگزاری انتخابات زودرس و خروج نتانیاهو و طیف متحدان افراطی وی از صحنه قدرت سیاسی رژیم اشغالگر قدس شده اند.

حال در این وضعیت، هیچ بعید نیست که به اوج رسیدن فشارهای داخلی، گزینه های تازه ای را پیش روی صهیونیست ها قرار داه باشد که این مساله یکی از نمودهای عینی خود را در قالب عقب نشینی از میدان های جنگ غزه به نمایش گذاشته باشد.

و در نهایت سوم اینکه در بحبوحه طرح گمانه زنی های مختلف در مورد پاسخ و واکنش قریب الوقوع ایران به حمله اخیر صهیونیست ها به کنسولگری کشورمان در دمشق و ایجاد موجی از وحشت و هراس در اراضی اشغالی، هیچ بعید نیست که صهیونیست ها با هدف تمرکز بیشتر برای مقابله با واکنش ایران و اوج گیری جنگ و درگیری‌های تازه، اقدام به عقب کشیدن نیروهای خود از میدان های جنگ غزه داشته باشند تا به زعم خود بتوانند آمادگی بیشتری را برای مقابله با ایران و محور مقاومت داشته باشند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها