۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۷۸
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
بازگشت سایه جنگ؛

چرا احتمال حمله اسرائیل به لبنان افزایش یافته است؟

در جدیدترین ارزیابی نهادهای اطلاعاتی- امنیتی آمریکا حملات اخیر رژیم صهیونیستی به عمق خاک لبنان مقدمه‌ای برای لشگرکشی گسترده به خاک این کشور عربی خواهد بود. آغاز جنگ بزرگ میان حزب الله و رژیم صهیونیستی نه تنها سبب بازگشت موازنه به حوزه شامات نخواهد شد بلکه می‌تواند فرضیه ناامنی دائمی سرزمین‌های اشغالی را تایید کند. مقاومت لبنان با داشتن بیش از 200 هزار موشک در بردهای مختلف این امکان را دارد تا مراکز نظامی- استراتژیک رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد.
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

مهم‌ترین ابهام کارشناسان از ابتدای جنگ طوفان الاقصی تا امروز سرنوشت جبهه شمالی و احتمالی حمله رژیم صهیونیستی به مقاومت اسلامی لبنان بوده است. با آنکه حزب الله از نخستین ساعات جنگ غزه، عملیات هدفمند علیه سرزمین‌های اشغالی را آغاز کرد، اما سید حسن نصرالله در سخنرانی تاریخی خود ضمن تاکید بر حمایت لبنان از جنبش حماس؛ اما بنا بر مصحلت دولت- ملت لبنان هرگونه برنامه برای آغاز جنگ فراگیر در منطقه را رد کرد. با این حال تداوم عملیات نظامی ارتش رژیم در باریکه غزه و در عین حال کشتار وسیع غیرنظامیان سبب شده است دامنه و عمق حملات حزب الله علیه اشغالگران افزایش پیدا کند. در سوی مقابل ارتش رژیم علاوه بر استقرار قریب به یک‌سوم از استعداد‌های نظامی خود در مرز مشترک با لبنان، کمپین ترور فرماندهان حزب الله را با هدف تضعیف مقاومت در جبهه شمالی دنبال می‌کند. اکنون سوال کلیدی آن است که با فرارسیدن فصل گرما و در عین حال تداوم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، آیا تل‌آویو خواستار باز شدن جبهه جدیدی هست یا آنکه قصد دارد تا با استفاده از ابزار «تهدید نظامی» زمینه عقب نشینی نیرو‌های رضوان را از «مرز آبی» فراهم آورد؟
تا پیش از سفر نتانیاهو به سرزمین‌های شمالی و بازدید میدانی وی از وضعیت مرز مشترک با لبنان، گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال جنگ بزرگ با حزب الله کاهش یافته بود. با این حال انتشار تصاویر حضور میدانی نخست وزیر و در عین حال وعده او مبنی بر غافلگیر کردن مقاومت سبب تغییر محاسبات شد. هم‌اکنون جنگنده‌ها و نیرو‌های توپخانه رژیم به صورت روزانه اقدام به بمباران اهداف نظامی- غیرنظامی در جنوب لبنان کرده و ماشین ترور این رژیم به دنبال حذف فرماندهان میدانی حزب الله است. در سوی مقابل واحد‌های آفندی حزب الله نیز بیش از گذشته حمله به سرزمین‌های شمالی را در دستور کار خود قرار دادند. به عنوان مثال در دوازدهم ژوئن پس از شهادت ۴ فرمانده ارشد مقاومت، حزب الله به وسیله ۱۶۰ موشک پایگاه میرون و بخش‌هایی از شهر صفد را هدف قرار داد.
در جدیدترین ارزیابی نهاد‌های اطلاعاتی- امنیتی آمریکا حملات اخیر رژیم صهیونیستی به عمق خاک لبنان مقدمه‌ای برای لشگرکشی گسترده به خاک این کشور عربی خواهد بود. پیش از این واشنگتن از برنامه‌ریزی تل‌آویو برای حمله همسایه شمالی در اواخر بهار یا اوایل تابستان سال جاری میلادی خبر داده بود. نکته جالب توجه آن است که گزارش‌های منتشر شده از سوی سرویس‌های انگلیس- فرانسه نیز این ادعا را تایید می‌کند. برخی تحلیلگران معتقدند انتشار چنین گزارشی نشان دهنده عدم تمایل دولت بایدن برای آغاز بحران جدید در منطقه شرق عربی است، زیرا اگر واشنگتن واقعاً به دنبال همراهی با تل‌آویو بود به جای انتشار چنین گزارشاتی روند ارسال سلاح به فلسطین اشغالی را شدت می‌بخشید. به گزارش شبکه ۱۳ اسرائیل لوید آستین به گالانت اطلاع داده است که آمریکا علاقه‌ای به تشدید تنش در جبهه شمالی ندارد.
در حالی که نشانه‌های میدانی حاکی از استقرار انواع تجهیزات نظامی در شمال فلسطین اشغالی جهت آغاز حمله نظامی به لبنان است، در میدان دیپلماسی صهیونیست‌ها سیاست «دوگانه‌ای» را اتخاذ کردند. در حالی که مقامات ارشد اسرائیلی مانند نتانیاهو یا گانتز در فرصت‌های مختلف سعی داشتند تا از ترجیح گزینه «دیپلماسی» نسبت به «جنگ» سخن بگویند، اما اظهار نظر اخیر یوآو گالانت نیت واقعی تل‌آویو را در قبال مسئله شمال آشکار کرد. وزیر جنگ اسرائیل در واکنش به تلاش‌های پاریس برای ایجاد کمیته مشورتی جهت پایان دادن به بحران در مرز فلسطین اشغالی- لبنان در شبکه اجتماعی «X» نوشت: «زمانی که اسرائیل در عادلانه‌ترین جنگ تاریخ در حال مبارزه است، فرانسه خصومت و دشمنی خود علیه ما را به اثبات رساند.» این مقام صهیونیست در ادامه تهدید کرد که در صورت تشکیل این کمیته، نمایندگان رژیم صهیونیستی در آن شرکت نخواهند کرد. طی چند ماه اخیر عاموس هوخشتاین- استفان سژورنه سعی کردند تا با ارائه راه‌وحل‌های مختلف به بیروت- تل‌آویو زمینه مهار تنش در شرق مدیترانه را فراهم آورند، اما تاکنون توفیقی در این زمینه به دست نیاوردند.
آغاز جنگ بزرگ میان حزب الله و رژیم صهیونیستی نه تنها سبب بازگشت موازنه به حوزه شامات نخواهد شد بلکه می‌تواند فرضیه ناامنی دائمی سرزمین‌های اشغالی را تایید کند. مقاومت لبنان با داشتن بیش از ۲۰۰ هزار موشک در برد‌های مختلف این امکان را دارد تا مراکز نظامی- استراتژیک رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد. علاوه بر این نیرو‌های نخبه رضوان با نفوذ به عمق خاک صهیونیست‌ها می‌توانند سناریو هفتم اکتبر را تکرار کرده و بسیاری از سربازان دشمن را به اسارت خود درآورند. علاوه بر تهدیدات نظامی آغاز جنگ بزرگ در لبنان هزینه بسیار زیادی به اقتصاد رژیم وارد خواهد کرد و می‌تواند سبب منفی شدن شاخص‌های اقتصادی شود. مخالفت آمریکا با آغاز جنگ جدید در منطقه، سومین مانع بزرگ بر سر راه برنامه‌های نتانیاهو جهت شعله ور نگه داشتن آتش جنگ در محیط پیرامونی فلسطین اشغالی است. حال باید منتظر ماند و دید که صهیونیست‌ها به وعده حمله به لبنان عمل خواهند کرد یا آنکه متغیر‌های خارجی مانع این امر خواهند شد؟

  • ارسال نظرات