۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۰۰۲
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
چگونه صبر راهبردی ایران اقتصاد رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است؛

مجازات پیش از انتقام

سیستم‌های ضدهوایی رژیم صهیونیستی از ترس بمباران موشکی و حملات پهپادی مقاومت به کارخانه‌ها، نیروگاه‌های برق، راه‌آهن‌ها، انبارهای سوخت و وارد شدن تلفات سنگین انسانی ضمن اعلام وضعیت آماده باش در بیمارستان‌های شمال فلسطین اشغالی، خواستار تخلیه و رقیق شدن مواد شیمیایی در مراکز صنعتی، مانند انبارهای آمونیاک و پالایشگاه‌های نفت در بندر حیفا شدند. جلسات مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی در پناهگاه‌های زیر زمینی انجام می‌شود و سران کشورهای مختلف جهان خواهان عدم سفر شهروندان‌شان به فلسطین اشغالی هستند. به نظر می‌رسد تهران پیش از تنبیه متجاوز قصد دارد تا ترس از پاسخ مقاومت را در ناخودآگاه صهیونیست‌ها وارد و ایشان را نسبت به امنیت دائمی سرزمین‌های اشغالی دچار تردید کند.
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
نویسنده : محمد بیات کارشناس مسائل بین الملل

تیتر نخست تمام خبرگزاری‌های جریان اصلی جهان گمانه‌زنی در خصوص زمان، مکان و نوع پاسخ متقابل ایران و اعضای جبهه مقاومت به ترور فرماندهان شهید است. تنها با گذشت چندروز از ترور ناجوانمردانه شهید اسماعیل هنیه در قلب تهران همچنان روزنامه نگاران و تحلیلگران به برداشت دقیقی در خصوص مدل انتقامی ایران نرسیدند. برخی از آنها مرتب از پاسخ قریب الوقوع مقاومت می‌نویسند و برخی دیگر از احتمال مصالحه سیاسی میان تهران- واشنگتن می‌گویند. فارغ از صحت هر یک از نگاه‌های مطرح شده آنچه مسلم به نظر می‌رسد آن است که سیاست صبر راهبردی و عدم پیش‌بینی پذیری رفتار ایران سبب پررنگ شدن سایه ترس بر فراز افکار عمومی جامعه اسرائیل شده است. این ترس در قالب آماده باش‌های مستمر، برگزاری رزمایش‌های پر تکرار و توقف فعالیت بخشی از کارخانه‌ها و مراکز پالایش سوخت در شمال فلسطین اشغالی نمایان شده است. حال می‌توان نوع کنشگری اخیر ایران را بخشی از پاسخ انتقامی مقاومت علیه تل‌آویو ارزیابی کرد. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد به بررسی نوع پاسخ انتقامی ایران و به چالش کشیده شدن اقتصاد رژیم صهیونیستی بپردازیم.
ترور کور، به عنوان اقدامی تاکتیکی، با آنکه ضربه‌ای استراتژیک و تغییر دهنده معادلات میدانی محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند سبب ایجاد اخلال در نظام تصمیم گیری طرف مقابل شده و آنها را به سمت گزینه‌های غیرعقلانی و هیجانی هدایت کند. در ماجرای ترور شهیدان زاهدی و هنیه، سران رژیم صهیونیستی قصد داشتند تا با وارد کردن ضربه‌ای به تهران، پای جمهوری اسلامی ایران را به تنش‌های جاری در منطقه باز کنند. در نگاه تحلیلگران نتانیاهو امیدوار است با دنبال کردن این سیاست زمینه تشدید تنش میان سنتکام و اعضای شبکه مقاومت را افزایش دهد. به بیان دیگر نخست وزیر رژیم پس از سفر به واشنگتن و دریافت مجوز ترور رهبر سیاسی حماس، حال امیدوار است تا زمینه تشدید تنش میان ایران و آمریکا را فراهم آورد. درسوی مقابل، اما مقامات ایرانی سعی کردند تا با دقت تحولات میدانی را رصد کرده و بدون افتادن در دام صهیونیست‌ها، برای احیای موازنه تهدید در برابر دشمن خارجی برنامه ریزی کنند.
آماده باش قوای سه گانه در ارتش رژیم و فراهم کردن زمینه لازم برای اسکان و درمان تعداد زیادی از شهروندان و مجروحان صهیونیست در بیایان‌های النقب دیگر هزینه وارده بر رژیم صهیونیستی است. وزارت جنگ رژیم اعلام کرده است هزینه تجهیز سامانه گنبد آهنین به موشک‌های تامیر پنجاه میلیون دلار است. علاوه بر این هزینه هر موشک سامانه پدافندی فلاخن داوود یک میلیون دلار و کمان- ۳ قریب به دو میلیون دلار برآورد شده است. در چنین شرایط سوال پرتکرار در میان کارشناسان صهیونیست آن است که اگر ایران تصمیم بگیرد تا بدون اعلام قبلی، حمله‌ای گسترده‌تر از عملیات «وعده صادق» علیه اهداف راهبردی در فلسطین اشغالی ترتیب دهد، چه هزینه‌ای به اقتصاد تل‌آویو وارد خواهد شد؟ به گزارش «تایمز اسرائیل» یکی از دلایل آغاز پروژه «دفاع لیزری» در سرزمین‌های اشغالی، پر هزینه بودن روند مقابله به حملات موشکی- پهپادی گروه‌های مقاومت اعلام شده است.
سیستم‌های ضدهوایی رژیم صهیونیستی از ترس بمباران موشکی و حملات پهپادی مقاومت به کارخانه‌ها، نیروگاه‌های برق، راه‌آهن‌ها، انبار‌های سوخت و وارد شدن تلفات سنگین انسانی ضمن اعلام وضعیت آماده باش در بیمارستان‌های شمال فلسطین اشغالی، خواستار تخلیه و رقیق شدن مواد شیمیایی در مراکز صنعتی، مانند انبار‌های آمونیاک و پالایشگاه‌های نفت در بندر حیفا شدند. جلسات مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی در پناهگاه‌های زیر زمینی انجام می‌شود و سران کشور‌های مختلف جهان خواهان عدم سفر شهروندان‌شان به فلسطین اشغالی هستند. به نظر می‌رسد تهران پیش از تنبیه متجاوز قصد دارد تا ترس از پاسخ مقاومت را در ناخودآگاه صهیونیست‌ها وارد و ایشان را نسبت به امنیت دائمی سرزمین‌های اشغالی دچار تردید کند.
قریب به ۲۰۰ هزار مسافر صهیونیست در نقاط مختلف جهان به دنبال پرواز‌های جایگزین هستند و گاهاً در این مسیر توفیقی هم به دست نمی‌آورند. به گزارش رسانه‌های عبری بیست‌وپنج شرکت خارجی پرواز‌های خود به مقصد فلسطین اشغالی را به حالت تعلیق درآوردند. تداوم وضعیت بحرانی در فلسطین اشغالی سبب شده است تا میزان سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی به میزان هفتاد درصد کاهش پیدا کند. علاوه بر این به نظر می‌رسد که گروه‌های مقاومت قصد دارند تا علاوه بر بندر ایلات، سایر شاهراه‌های ارتباطی را نیز از مسیر خدمات رسانی خارج کرده و مدیترانه شرقی را تبدیل به پارکینگ کشتی‌های باری کنند.
یکی از ابزار‌های موثر مقاومت برای کنترل رفتار تهاجمی رژیم صهیونیستی و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ به سایر نقاط، بالا بردن هزینه اقدامات تروریستی و غیرقانونی توسط لایحه‌های مختلف جبهه مقاومت با استفاده از ابزار نظامی‌گری، تبلیغات و تحریم اقتصادی است. غیرقابل سکونت کردن شمال فلسطین اشغالی سبب وارد شدن آسیب هفتگی ۱۵۳ میلیون دلار به اقتصاد داخلی صهیونیست‌ها شده است. یکی دیگر از ابزار‌های موثر مقاومت برای زمین گیر کردن نتانیاهو از مدار خارج کردن بنادر اشدود، حیفا و عسقلان است. تکمیل حلقه محاصره اقتصادی رژیم با هدف قرار دادن بنادر واقع در شرق مدیترانه می‌تواند ضمن ایجاد بحران در داخل سرزمین‌های اشغالی سبب فرار سرمایه و اپراتور‌های خارجی از این مناطق شود. مجموعه مثال‌های فوق سبب زمین گیر شدن اقتصاد رژیم خواهد شد و می‌تواند به توقف جنگ غزه و پایان یافتن شرارت‌های رژیم در منطقه کمک کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها