۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۱۲
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶

انتخابات کنست رژیم صهیونیستی با رنگ و بوی دوقطبی

انتخابات کنست در سرزمین های اشغالی برگزار شد و ائتلاف راست افراطی به رهبری نتانیاهو توانست ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی را به دست آورد و به این ترتیب نتانیاهو خود را برای تشکیل دولت آینده آماده کند. این انتخابات نشان دهنده عمق شکاف های سیاسی در رژیم صهیونیستی است که احزاب در آن هیچ گونه هماهنگی و همراهی با یکدیگر ندارند و این امر اکنون خود را در عرصه های دیگر نشان داده است.
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

انتخابات کنست در سرزمین های اشغالی برگزار شد و ائتلاف راست افراطی به رهبری نتانیاهو توانست ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی را به دست آورد و به این ترتیب نتانیاهو خود را برای تشکیل دولت آینده آماده کند. در این راستا بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اذعان کرده که «این اتفاق برای من دشوار است. من فکر می‌کنم که اسرائیل به سمت تفرقه و افراط گرایی حرکت می‌کند و در چنین حالتی به یک حزب میانه‌رو نیاز است». همچنین روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مطلبی نوشته: « تصمیم نتانیاهو این‌بار برای متحد شدن تنها با احزاب یهودی افراطی راست و افراطی ارتدوکس، (که توسط هیچ نیروی میانه‌‌رو مهار نشده است)، اسرائیل را به قلمروی بدون نقشه (ناشناخته) می‌کشاند.»

پیرامون نتایج این انتخابات، ذکر چند نکته الزامی است:

۱. این انتخابات پنجمین انتخابات در طول ۴سال گذشته است که در سرزمین های اشغالی برگزار شود و این نشان می دهد که عمق شکاف های سیاسی در این رژیم آنچنان زیاد است که به طور متوسط در طول این چهار سال عمر هر دولتی ۹ ماه بوده است.

۲. بسیاری پیروزی نتانیاهو را نشات گرفته از عدم حزب یا افراد قوی در سرزمین های اشغالی می دانند و معتقدند که شهرک نشینان از روی ناچاری و به دلیل نبود یک شخصیت دیگر و خسته بودن از انتخابات مکرر به سمت و سوی نتانیاهو رفته اند.

۳. ائتلاف نتانیاهو با سایر احزاب همچون بن غفیر و تشکیل یک ائتلاف افراطی نشان دهنده آن است که دولت آینده این رژیم دارای گرایش های افراطی است و از هم اکنون مواضع آنها نشان می دهد که در بحث فلسطینیان، شهرک سازی ها و... آماده تنش آفرینی هستند. این در حالی است که نتانیاهو خود نیز بارها در رقابت های انتخاباتی اعلام کرده بود که در صورت پیروزی توافق نامه اخیر این رژیم با لبنان را در بحث ترسیم مرزهای دریایی را ملغی خواهد کرد.

۴. نتانیاهو در داخل سرزمین های اشغالی مخالفان جدی دارد. این مخالفان بخشی از بدنه جریان های سیاسی و به اصطلاح ائتلاف چپ گرایان هستند و بخش دیگر شهرک نشینانی که خواستار محاکمه وی به دلیل پرونده های فساد هستند. این امر موجب می شود که نتانیاهو در رابطه با بسیاری از موضوعات داخلی و منطقه ای دست به عصا حرکت کند.

درمجموع می توان گفت این انتخابات نشان دهنده عمق شکاف های سیاسی در رژیم صهیونیستی است که احزاب در آن هیچ گونه هماهنگی و همراهی با یکدیگر ندارند و این امر اکنون خود را در عرصه های دیگر نشان داده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها