۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۱۳
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸

پیامدهای بازگشت نتانیاهو بر کرسی نخست وزیری رژیم صهیونیستی

پیروزی افراد و احزاب افراطی و راستگرا در انتخابات کنست، اساساً حاکی از غلبه «بحران» و «افراط‌گرایی» در فلسطین اشغالی است که به چیزی جز «چشم‌انداز وحشت» و تقویت فضای «ناامنی و بی‌ثباتی» منتهی نمی‌شود. نتانیاهو «مولود» فضای بحران و ناامنی است که به لطف سلاح‌های مقاومت فلسطینی، به ویژه در یک سال اخیر در فلسطین اشغالی گسترش یافته است.
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
نویسنده : حمید خوش آیند تحلیل گر ارشد مسائل بین الملل

انتخابات کنست رژیم صهیونیستی پایان پذیرفت و بنا بر اعلام نتایج، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با کسب 32 کرسی در صدر انتخابات کنست قرار گرفت.  حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید، نخست‌وزیر فعلی کابینه تل‌آویو هم با 24 کرسی در رتبه دوم قرار گرفت. نتایج به‌ دست آمده حاکی از آن است که متحدان و احزاب متمایل به ائتلاف نتانیاهو ۶۹ کرسی به دست آورده‌اند، در حالی که ائتلاف مقابل، به رهبری لاپید مجموعاً ۴۷ کرسی را از آن خود کرده‌اند.

«عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس فلسطین تأکید کرده است این جنبش به نتایج انتخابات رژیم‌صهیونیستی امیدی ندارد و رژیم اشغالگر با فروپاشی داخلی مواجه است. گروه «عرین الاسود» (بیشه شیرها) نیز فارغ از تحولات و نتایج انتخابات در سرزمین‌های اشغالی به جای تحلیل اوضاع و ابراز نگرانی از بازگشت جریان راست افراطی، دوباره دست به تهدید تل‌آویو زده و در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «دشمن اشغالگر صهیونیستی گمان کرد می‌تواند عرین الاسود را از بین ببرد، اما شکست خورد. دشمن هیچ چیزی درباره گروه ما نمی‌داند و در مقابل شدت ضربات و حملات غافلگیرکننده ما شوکه خواهد شد».

راستگرایان افراطی که به خشونت و ضدیت تمام عیار با فلسطینی‌ها معروف‌اند، پیروز این دور از انتخابات کنست هستند؛ این نمی‌تواند خبر خوبی برای رژیم صهیونیستی باشد، چرا که روند بازگشت افراط‌گرایان صهیونیستی به رهبری نتانیاهو به قدرت را هموار و تسهیل می‌کند.

پیروزی افراد و احزاب افراطی و راستگرا در انتخابات کنست، اساساً حاکی از غلبه «بحران» و «افراط‌گرایی» در فلسطین اشغالی است که به چیزی جز «چشم‌انداز وحشت» و تقویت فضای «ناامنی و بی‌ثباتی» منتهی نمی‌شود. نتانیاهو «مولود» فضای بحران و ناامنی است که به لطف سلاح‌های مقاومت فلسطینی، به ویژه در یک سال اخیر در فلسطین اشغالی گسترش یافته است. این نشان می‌دهد که امنیت آنهم در شرایطی که حتی دولت بایدن تمام قد در کنار تل‌آویو ایستاده است و برخی رژیم‌های سازشکار عربی دست دوستی به سوی این رژیم نژادپرست داده‌اند، تأمین نشده و همچنان مسأله اول ساکنان صهیونیستی اراضی اشغالی است!

بازگشت نتانیاهو به قدرت، در وهله نخست زنگ خطری برای رژیم‌صهیونیستی است و مانند چرخه بازتولید بحران در فلسطین اشغالی عمل خواهد کرد؛ با توجه به رویکردهای شدید ضدفلسطینی و نژادپرستانه‌ راستگرایان افراطی مانند نتانیاهو یا «بن غفیر» که بدون توجه به حساسیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در بیت‌المقدس، الحاق کرانه باختری، نقض معاهدات دوجانبه و مسائلی از این دست اعتقاد راسخ دارند، تحریک گسل‌های امنیتی و نظامی در فلسطین اشغالی دور از انتظار نیست؛ مسأله‌ای که آسیب‌پذیری و تضعیف رژیم‌صهیونیستی را تقویت خواهد کرد.

بازگشت افرادی مانند نتانیاهو به قدرت، نمی‌تواند چشم‌انداز خوبی در پیش روی رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار دهد. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی دچار بحران‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی شده است، لذا پیش‌بینی می‌شود، با استقرار نتانیاهو در قدرت، شاهد از سرگیری دور جدیدی از بحران‌های امنیتی در داخل سرزمین‌های اشغالی باشیم.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها