۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۹۸
۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰

رفتار دوگانه غربی ها

رفتار دوگانه و سرشار از تناقض غرب در برخورد با اغتشاش گران در ایران نشان می دهد که اولاً این کشورها نقش حمایتی از آشوب گران را داشتند و ثانیاً از دمیدن در این اغتشاش ها به دنبال اهداف خود و افزایش فشار بر ایران هستند.
۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
نویسنده : محمدرضا فرهادی تحلیل گر ارشد مسائل منطقه

کشورهای غربی در طول سه ماه گذشته انواع حمایت های خود را از آشوب گران در ایران انجام دادند و در مواضع رسمی خود بارها از اغتشاش گران حمایت کردند. آنها حتی اقدامات اغتشاش گرها در استفاده از سلاح گرم و ایجاد راهبندان و.. را موجه جلوه می دادند، این در حالی است که در همین کشورهای غربی، برخی اقدامات مانند بستن خیابان یا ایجاد راهبندان در اروپا جرم تلقی می‌شود. در این راستا طبق گفته های نخست وزیر انگلیس، پلیس حق دارد هرگونه اعتراض غیرقانونی را سرکوب کند و در این راه از حمایت دولتی برخوردار است. این در حالی است که سوناک در رابطه با اغتشاش های اخیر در ایران گفته بود زنان ایرانی با ایستادن در مقابل دین سالاری، شجاعت بی حدو حصر از خود به نمایش گذاشتند. همچنین واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از پنج هزار و ۶۰۰ شهروند این کشور به ‌واسطه وحشی‌گری پلیس جان باختند که بیش از ۲۵۰ مورد از تلفات را زنان تشکیل می‌دهند. در این راستا نکات ذیل حائز اهمیت است:

۱. غرب همواره سعی نموده آنچه را که خود علیه مردم اجرا می کند، موجه جلوه دهد و آنچه را کشورهای دیگر در مبارزه با اعتراضات انجام می دهند، غیرموجه و در راستای نقض حقوق بشر قلمداد کند. نمود این رفتارهای متناقض موضع گیری نخست وزیر کانادا بود که اعلام کرد؛ معترضان حق بستن و اشغال خیابان را ندارند. اما وی با حمایت و سازمان دهی معاندان در کانادا، راهپیمایی اعتراضی علیه ایران اجرا کرد و خود نیز در این راهپیمایی غیرقانونی شرکت کرد.

۲.  غرب همواره سعی کرده که از تناقض و دوگانگی اعتراضات در سایر کشورها با جوامع غربی به اهداف دیگری برسد. بعد از اغتشاش ها در ایران، آمریکایی ها و اروپایی ها به دنبال دو هدف برای خود بودند: اول؛ افزایش فشار بر ایران در قالب تحریم های مختلف، دوم؛ امتیاز از ایران در موضوعات مختلف به ویژه بحث مذاکرات هسته ای. 

۳. غرب از مواردی حمایت می کند که جوامع و افکار عمومی نسبت به آنها حساس هستند. به عنوان نمونه بحث حقوق زنان یا حقوق بشر. اما همین کشورهای غربی خود اصلی ترین ناقضان حقوق بشر و حقوق زنان هستند.  براساس برخی گزارش ها در انگلستان در سال ۲۰۲۱، ۱۴۱ زن به وسیله یک مرد کشته شده‌اند. این آمارها نشان می دهد که غرب خود ناقض اصلی حقوق زنان است و حمایت از زنان و حقوق آنها صرفاً یک ادعا است.

درمجموع می توان گفت که رفتار دوگانه و سرشار از تناقض غرب در برخورد با اغتشاش گران در ایران نشان می دهد که اولاً این کشورها نقش حمایتی از آشوب گران را داشتند و ثانیاً از دمیدن در این اغتشاش ها به دنبال اهداف خود و افزایش فشار بر ایران هستند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها