۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۰۸
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲

دستاوردهای مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی

بر خلاف پیش بینی آمریکا و رژیم صهیونیستی که تصور می کردند شهادت سردار سلیمانی موجب رکود و ضعف در جبهه مقاومت و در نتیجه عقب نشینی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد، روند تحولات سه سال گذشته نشان می دهد، نه تنها مقاومت دچار خلل و نقصان نشده است، بلکه برنامه هایی که سردار شهید طراحی کرده بود، با قوت توسط جانشین توانمند او و سایر فرماندهان و عناصر جبهه مقاومت تداوم یافته و ضربات سختی به دشمن وارد ساخت.
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
نویسنده : فرزان شهیدی تحلیلگر ارشد مسائل منطقه

    سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همان گونه که حیات پربرکتش منشا خدمات بزرگ و تحولات راهبردی در سطح منطقه و جهان بود، شهادتش نیز آثار و نتایج خجسته ای به ویژه در منطقه و جهان اسلام در پی داشت که همچنان برکات آن پابرجاست.

بیعت با خون شهید سلیمانی که در تشییع جنازه میلیونی در عراق و ایران تجلی یافت، نمادی از تاثیرگذاری عمیق شهادت سردار بر آحاد مردم بود، به طوری که تشییع پیکر پاک سردار در تهران به عنوان یکی از بزرگترین تشییع جنازه‌ های تاریخ معاصر جهان تجلی یافت که از سوی رسانه ‌ها با تشییع پیکر امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۸ به‌عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، مقایسه شد.

همچنین مراسمات بزرگداشت وی در اقصی نقاط جهان نشانگر جوشش خون او و پیوند عمیقی بود که میان پیروان و دلدادگان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت با آن شهید بزرگوار شکل گرفته بود. بسیاری از مردم بدون آن که گرایش سیاسی خاصی داشته باشند، از شهادت سردار دل ها به ‌شدت دچار تألم و اندوه شدند و احساسات خود را هرجا که امکان داشت ابراز کردند.

پس از جنایت ترور سردار شهید سلیمانی و همراهانش توسط آمریکایی ‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد، مقوله «انتقام سخت» از زبان مقام معظم رهبری صادر شد و همین امر دشمن را دچار نگرانی عمیقی کرد، به گونه ای که تا مدت ها ابتکار عمل در محاسبات منطقه ای را از دست داد. دیری نپایید که موشکباران پایکاه عین الاسد در عراق به عنوان یک سیلی اولیه، دشمن را دچار وحشت کرده و از ترس انتقام سخت دچار انفعال شد. به همین دلیل، دونالد ترامپ با آن که تهدید به پاسخ و ضربه متقابل کرده بود، هیچ گونه واکنشی نشان نداد.  

در واقع، واکنش سریع ایران موجب فروریختن قدرت پوشالی تروریست‌های آمریکایی درمنطقه شد و خیزشی علیه آمریکایی‌ها درغرب آسیا ایجاد کرد و مطالبه خروج نیروهای آمریکایی از منطقه را به عنوان مصداق واقعی و نهایی انتقام سخت رقم زد.

 

عراق

نخستین تحول و واکنش مهم در عراق، مصوبه پارلمان این کشور مبین بر اخراج نیروهای آمریکایی از خاک سرزمین رافدین بود. طبق این مصوبه دولت موظف شد با ارائه جدول زمان بندی در خروج آمریکایی ها از عراق تسریع کند.

در سطح مردمی، عراق شاهد حضور گسترده عراقی ها در مقابل سفارت آمریکا در بغداد و برگزاری تظاهرات میلیونی بود که خواستار تسریع قانون پارلمان و اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شدند.

نیروهای مقاومت نیز ضمن تهدید و دادن اولتیماتوم به آمریکا، خواستار خروج فوری نظامیان آمریکایی از خاک کشورشان شدند. شلیک چندین موشک به لانه جاسوسی آمریکا در منطقه سبز بغداد و حمله به پایگاه القیاره عراق از دیگر مواردی بود که خشم عراقی ها را نسبت به جنایت آمریکا در این کشور به نمایش گذارد.

بالاخره روند مذاکرات راهبردی عراق و امریکا آغاز شد و مساله خروج در دستور کار این جلسات قرار گرفت. هر چند آمریکا تمایلی به خروج از عراق نداشت، اما با توجه به فضای سنگین به وجود آمده پس از شهادت سردار سلیمانی، مساله کاهش و خروج تدریجی نیروهای آمریکایی رقم خورد.

از طرفی در روند سیاسی، برگزاری انتخابات زودهنگام در مهرماه 1400 و نهایتا ظهور دولت همسو با مقاومت و جمهوری اسلامی ایران پس از وقفه یک ساله، نمادی از پیروزی گفتمان مقاومت و دستاورد عملی تلاش های شهید سلیمانی در پرونده پیچیده عراق محسوب می شود.

سوریه

پاسخ قاطعانه ایران پس از شلیک چند موشک به پایگاه عین‌الاسد در عراق علاوه بر تاثیرگذاری در شکست‌های پی‌درپی آمریکایی‌ها در عراق، در سوریه نیز دنبال شد و ارتش و محور مقاومت سوریه با تأسی از رشادت‌های سردار شهید سلیمانی و همرزمانش توانستند مواضع زیادی از حومه حلب و ادلب را که در تصرف تروریست‌ها بود آزاد سازند که خان طومان یکی ازاین مناطق بود. همچنین رزمندگان حزب‌الله توانستند 17‌تروریست را در حلب به اسارات در آورند و شهرها و روستاهای زیادی را پی ‌در پی در استان ادلب از تصرف تروریست‌ها آزاد سازند.

پیروزی های مستمر مقاومت در سوریه علیه تروریست ها، در واقع با الهام از شهادت سردار سلیمانی و انتقام از خون او انجام شد و معادلات جنگ بار دیگر به نفع نظام بشار اسد و محور مقاومت تغییر یافت.

افغانستان

احساسات ضدآمریکایی در سایر کشورهای منطقه از جمله افغانستان نمود یافت و طالبان در اقدامی منحصر به فرد موفق شد یک هواپیما و یک بالگرد نظامی آمریکا را سرنگون کند. ناامنی در افغانستان موجب شد مقامات کاخ سفید نسبت به خروج و یا کاهش نیرو از این کشور تصمیمات تازه ای اتخاذ کنند. از طرفی، یک جاسوس عالی ‌رتبه سیا که تحت پوشش پیمانکار در افغانستان فعالیت می‌کرد دستگیر شد که ضربه امنیتی سختی به آمریکا زد. روند مذاکرات آمریکا با طالبان نیز تسریع شد، چرا که آمریکا نگران تبعات امنیتی ترور سردار سلیمانی از جمله ضربه به منافع خود در منطقه و به ویژه افغانستان بود.

یمن

مقاومت مردم یمن و به ویژه انصارالله به دنبال شهادت سردار سلیمانی آرام ننشستند و ضربات سختی را به نیروهای ائتلاف سعودی در مناطق همجوار خود وارد ساختند. انصارالله دوعملیات بی ‌سابقه انجام داد و در عملیات موسوم به «بنیان مرصوص» حدود 2500 کیلومتر اراضی تصرف شده توسط نیروهای مقاومت آزاد شد و مقادیر زیادی غنایم جنگی و صدها کشته و اسیر از عربستان سعودی گرفتند.

 تاسیسات نفتی آرامکو نیز یکی از دیگر نقاطی بود که بار دیگر مورد حمله موشکی انصارالله یمن قرار گرفت و موجب کاهش صادرات نفت عربتسان سعودی شد. در ادامه تن دادن عربستان سعودی به آتش بس در فروردین ماه 1401 ازدیگر دستاوردهای غلبه گفتمان مقاومت در منطقه و به ویژه یمن بود.

فلسطین

مقاومت فلسطین که خود را مدیون کمک های سردار سلیمانی خصوصا در جنگ غزه از طریق دریافت موشک از جمهوری اسلامی ایران می دانست، پس از شهادت سردار تبدیل به موجی از خشم شد و پاسخ ‌های متعددی به سران رژیم صهیونیستی داد که می‌ توان به شلیک چندین راکت و خمپاره از غزه و کرانه باختری به اراضی اشغالی نام برد. همچنین یک یک جنگنده اسرائیلی در کرانه باختری سرنگون شد که موجب فروریختن هیمنه نظامی رژیم صهیونیستی شد.

از دیگر برکات شهادت سردار سلیمانی وحدت میان محمود عباس، حماس و سایر گروه‌های فلسطینی بود و اراده مردم فلسطین در مقابله با رژیم غاصب بیش از پیش مستحکم شد. به ویژه آنکه منطقه شاهد پیشبرد طرح موسوم به «معامله قرن» از طرف ترامپ بود که هدف آن قربانی کردن آرمان فلسطین بود.

عملیات سیف القدس در خرداد 1400 و موج حملات فلسطینی ها علیه اشغالگران صهیونیست و افزایش قابل ملاحظه عملیات های استشهادی از جمله نقاط عطفی است که پس از شهادت سردار سلیمانی در صحنه فلسطین نمود عینی یافت.

ارزیابی و تحلیل

بر خلاف پیش بینی آمریکا و رژیم صهیونیستی که تصور می کردند شهادت سردار سلیمانی موجب رکود و ضعف در جبهه مقاومت و در نتیجه عقب نشینی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد، روند تحولات سه سال گذشته نشان می دهد، نه تنها مقاومت دچار خلل و نقصان نشده است، بلکه برنامه هایی که سردار شهید طراحی کرده بود، با قوت توسط جانشین توانمند او و سایر فرماندهان و عناصر جبهه مقاومت تداوم یافته و ضربات سختی به دشمن وارد ساخت.

پیش بینی می شود روند ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی در منطقه همچنان استمرار یابد، به ویژه آن که وصیت و هدف مهم سردار سلیمانی اخراج آمریکایی ها از منطقه است و تلاش ها و مجاهدت های زیادی که وی در این راه به خرج داد، باید ادامه یافته و به نتیجه نهایی خود برسد.

این در حالی است که دشمن مشغول طراحی های تازه و پیچیده ای در منطقه است که همچنان حضور و نفوذ خود را حفظ کند.

برای نمونه آمریکایی ها سعی می کنند اوضاع عراق را آشفته و آشوب زده کنند تا پروژه عقب نشینی دچار تاخیر شود. اعمال فشار بر گروه های مقاومت حشدالعشبی و نیز سنگ اندازی در روند تشکیل دولت جدید پس از انتخابات مهرماه 1400 در این راستا قابل تفسیر است.

در سوریه نیز آمریکایی ها در صدد تقویت حضور نظامی خود از طریق ساخت پایگاه های جدید هستند و به نظر می آید دولت جدید «جو بایدن» تمایلی به عقب نشینی از سوریه ندارد.

در یمن وضعیت مقاومت کاملا رضایت بخش است و انصارالله همچنان برتری و اقتدار خود را از نظر سیاسی و نظامی حفظ کرده و ائتلاف سعودی دچار انفعال و ناکامی سختی شده است.

پیشبرد طرح استعماری معامله قرن پس از شهادت سردار سلیمانی از دیگر تلاش های آمریکا و اسرائیل است و تاکنون موفق شده اند چهار کشور امارات، بحرین، سودان و مراکش را وارد چرخه سازش کنند.

با این حال موج تنفر از رژیم اشغالگر در داخل اراضی اشغالی و نیز منطقه و نیز تزلزل دولت های مستعجل در این رژیم نشانگر ناکامی طراحان عادی سازی در منطقه و غلبه گفتمان مقاومت است که شهید سلیمانی پرچم آن را با اقتدار در دست گرفته و این پرچم همچنان در اهتزاز می باشد. 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها