۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۰۱
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸

اهداف بلینکن از سفر به عراق

سفر بلینکن به عراق در حالی انجام شد که در پی حمایت واشنگتن از حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، فراخوان‌ها و تحرکات علیه آمریکایی در عراق و درخواست‌ها برای بستن سفارت آمریکا رو به افزایش است با این حال وضعیت آینده روابط آمریکا و عراق به ویژه با حملات و هدف قرارگرفتن منافع و پایگاه‌های آمریکا در عراق مبهم است. همزمان با سفر او به عراق، رهبر جریان صدر عراق از ساکنان بغداد خواست تا با برگزاری تجمع و سفر وزیر خارجه آمریکا به بغداد را محکوم کنند و پایگاه‌های آمریکایی توسط گروه‌های عراقی  مورد هدف قرار گرفتند.
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق اعلام کرد که بلینکن وزیر خارجه آمریکا با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق دیدار و گفت وگو کرده است. در همین رابطه عضو کمیته روابط خارجی مجلس عراق در اظهاراتی سفر بلینکن به بغداد را بسیار مهم ارزیابی کرده بود. عامر الفایز سفر وزیر خارجه آمریکا به بغداد به ویژه اینکه منطقه و جهان در نتیجه جنگ غزه در شرایط حساسی به سر می‌برد و نیز به دلیل پیامدهای خطرناک و بزرگ این جنگ بر منطقه و جهان، این سفر را بسیار مهم ارزیابی کرده بود. وی اظهار کرد: طرف آمریکایی از دولت عراق می‌خواهد که به دلیل وزن منطقه‌ای خود، آرامش کشور را حفظ و از گسترش جنگ جلوگیری کند.

در این دیدار السودانی در دیدار بلینکن بر موضع عراق در محکوم کردن حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه تأکید کرده است. السودانی خطاب به بلینکن گفت: ما تجاوز صهیونیست ها به غزه را رد می کنیم و خواستار آتش بس فوری و باز شدن گذرگاه ها برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی هستیم. السودانی افزود: جامعه بین المللی باید مسئولیت خود را در قبال جنایات اسرائیل و قتل عام زنان و کودکان بی گناه در غزه بپذیرد.

سفر بلینکن به عراق در حالی انجام شد که در پی حمایت واشنگتن از حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، فراخوان‌ها و تحرکات علیه آمریکایی در عراق و درخواست‌ها برای بستن سفارت آمریکا رو به افزایش است با این حال وضعیت آینده روابط آمریکا و عراق به ویژه با حملات و هدف قرارگرفتن منافع و پایگاه‌های آمریکا در عراق مبهم است. همزمان با سفر او به عراق، رهبر جریان صدر عراق از ساکنان بغداد خواست تا با برگزاری تجمع و سفر وزیر خارجه آمریکا به بغداد را محکوم کنند و پایگاه‌های آمریکایی توسط گروه‌های عراقی  مورد هدف قرار گرفتند. ابو علی العسکری مسئول دفتر امنیتی در گردان‌های حزب‌الله عراق با سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به این کشور شدیداً مخالفت کرد.العسکری طی بیانیه‌ای گفت: « مقاومت اسلامی در صورت تداوم تجاوزها [به نوار غزه]، در هفته‌های آینده برای پایان دادن و برهم زدن منافع آمریکا اقدام خواهد کرد». وی با بیان اینکه خروج نظامیان آمریکایی از عراق اجتناب‌ناپذیر است، افزود: « ما به روش غیر صلح‌آمیز خودمان برای بستن سفارت آمریکا و جلوگیری از ورود افراد دارای تابعیت آمریکایی عمل می‌کنیم». در این بیانیه می‌افزاید: از سفر وزیر امور خارجه آمریکا (یا به تعبیر بهتر، وزیر جنگ صهیونیست‌ها) به عراقِ امام علی (ع) و امام حسین (ع) استقبال نمی‌کنیم و اگر وارد کشور شود، ما نیز به نشانه تقابل با او، به‌طوری سطح درگیری را بالا می‌بریم که سابقه نداشته باشد...

نکته حائز اهمیت و قابل تامل این است که آمریکایی‌ها تلاش دارند تا مقاومت عراق را از دولت جدا کنند و این دو را در تقابل با یکدیگر قرار دهند و بلینکن تلاش دارد تا دولت آقای السودانی را برای تغییر مواضع خود درباره غزه تحت فشار قرار دهد و این در حالی است که نخست ‌وزیر عراق در یک سخنرانی در جمع سفرای عراق، بار دیگر بر مواضع خود که در نشست قاهره بر آن تأکید کرده بود، اصرار ورزید. نخست‌وزیر عراق در اجلاس قاهره تنها رهبر عربی بود که از واژه اسرائیل استفاده نکرد و از اقدامات این رژیم در غزه انتقاد جدی کرد.

براین اساس  وزیر خارجه آمریکا از گروه‌های مقاومت عراق خواست که پایگاه‌ها و نظامیان آمریکایی در منطقه را هدف قرار ندهند و مدعی است که تلاش می‌کند تا درگیری فراتر از غزه گسترش نیابد. وزیر خارجه امریکا همچنان در دیدارش با مقام‌های عراقی تلویحاً به ایران پیام داده و گفته است که حملات گروه‌های مقاومت بر نظامیان کشورش در خاورمیانه غیرقابل قبول است. وی پیام داده است: به هر کسی که ممکن است به‌دنبال سوءاستفاده از درگیری در غزه برای تهدید پرسنل ما در این‌جا یا هر جای دیگر باشد، می‌گوییم که این‌کار را نکنید. این دیپلمات ارشد امریکایی در حالی بار دیگر به تهران هشدار می‌دهد که پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس، حملات مقاومت در عراق و سوریه بر پایگاه‌های نظامیان امریکا افزایش یافته است. بلینکن تاکید کرده است که کشورش به دنبال درگیری با ایران نیست.

اما واقعیت میدان این است که دولت آمریکا و چند کشور مشخص غربی زنجیر رژیم صهیونیستی را برای انجام جنایت های جنگی باز گذاشتند و آمریکا بخش مهم و تاثیرگذار این جنگ است و عملاً نشان داده است بخش تعیین کننده استمرار این بحران است نه بخشی از راه حل مورد ادعای آنها و تمام عیار در تمام حوزه‌های سیاسی و نظامی در کنار رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار دارد و به نظر می رسد هدف اصلی سفر مقامات سیاسی برای رایزنی با تهران درباره وجوه سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی تحولات اخیر منطقه است و به تبع آن در تلاش خواهد کرد تا بتواند در سایه رایزنی با جمهوری اسلامی ایران با نگاهی تنش‌زدایانه و برقراری آتش‌بس در نوار غره وارد شود و عملاً از تسری و گسترش دایره ناامنی به عراق بویژه تهدید منافع امریکا در عراق و در کل منطقه جلوگیری کند.

گروه‌های مقاومت مسلح منطقه‌ای به‌خصوص در عراق و سوریه، مستقل از تهران اقدامات ضدآمریکایی را در دستور کار قرار داده‌اند و شرایط منطقه به قدری شکننده شده که بغداد از واکنش احتمالی آمریکایی‌ها و تبدیل شدن عراق به زمین سوخته منازعات نگران شده اند و این نگرانی عراق با مستقل عمل کردن مقاومت در فلسطین و منطقه و عدم تصمیم گیری از تهران نگرانی آنها را تشدید نموده است و در طرف مقابل یعنی رژیم صهیونیستی و غربی ها مدعی است که اقدامات صورت گرفته با ایران مرتبط هستند‌ و به نحوی در حال تولید ادبیات باز کردن پای ایران به یک وضعیت و پرونده جدید در منطقه و سازمان های بین المللی هستند و این در صورتی است که جنگ اخیر غزه با عدم پشتیبانی سلاح های نامتعارف امریکا تاکنون پایان یافته بود.

با‌این‌‌حال، آمریکایی‌ها و همچنین صهیونیست‌ها در کنار برخی کشورهای اروپایی، در رفتاری تقابلی، درصدد هستند هرگونه اتفاقی، چه در فلسطین و چه در کل منطقه را به تهران ارتباط دهند. به همین دلیل شکنندگی وضعیت عراق بسیار پررنگ و حتی بی‌سابقه بوده تا جایی که هر‌لحظه امکان وقوع اقدام گسترده آمریکایی‌ها در عراق و تسری جنگ به غرب آسیا وجود دارد و سفر بلینکن به عراق ممکن است با هدف به‌کارگیری نوعی دیپلماسی فعال با هدف کنترل تنش‌ها و خودداری از درگیری ناخواسته با گروه‌های مقاومت مسلح منطقه با استفاده از ظرفیت دولت بغداد و ارتش آن برای پیشگیری از تهدیدهای منافع امریکا در منطقه بویژه در عراق و سوریه باشد نه برای برقراری آتش بس در نوار غزه.

البته ممکن است سفر محمدشیاع السودانی به ایران به فاصله یک روز بعد از سفر آنتونی بلینکن به بغداد می‌تواند این گزاره را نیز تقویت کند که نخست‌وزیر عراق حامل پیامی از سوی آمریکایی‌ها به تهران باشد. هر چند وضعیت شکننده و بحرانی منطقه به قدری پررنگ شده که منافع آمریکایی‌ها به خطر افتاده است، بنابراین در این شرایط آنها منتظر میانجیگری و ارسال پیام از طریق کشورهای منطقه‌ای مانند عراق، عمان، قطر و... به ایران نیستند و سعی می کنند از طریق نماینده ایران در سازمان ملل و دیگر کانال‌های ارتباطی پیام‌های خود را مستقیم به ایران بدهند زیرا گسترده شدن جنگ به ضرر امریکایی ها در حوزه های مختلف ازجمله قیمت جهانی انرژی در سال انتخاباتی پیش روی آنها است و با احساس خطر جدی منافع خود سعی در برقراری آتش بس در نوار غزه می باشند در غیر اینصورت به نسل کشی در نوازه غزه ادامه خواهند داد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها