۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۵۹
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

تأثیر عملیات طوفان الأقصی بر آینده سیاسی رژیم صهیونیستی

به نظر می رسد مساله جدیدی که نتانیاهو پس از پایان جنگ درگیر آن خواهد شد، موضوع شکست اطلاعاتی رژیم و ناتوانی در پیش‌بینی و جلوگیری از وقوع عملیات طوفان الاقصی خواهد بود. او متهم است که به رغم هشدارهایی که از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی درباره احتمال انجام عملیاتی از سوی جنبش جنبش حماس داده شده، نسبت به این موضوع توجه و اهتمام لازم را نداشته است. موضوعی که روی آینده سیاسی نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاثیرگذار خواهد بود
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

در شرایطی که از جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیش از 50 روز می‌گذرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به شدت محبوبیت خود را از دست داده است و حزب تحت رهبری او (لیکود) نیز تا حد زیادی قدرت خود را برای پیروزی در انتخاباتی دیگر از دست داده است. این درحالی است که درباره آینده سیاسی نتانیاهو هم دیدگاه‌های متعددی مطرح  شده است و او متهم است که در خصوص جلوگیری از عملیات طوفان الاقصی شکست خورده است.

نتانیاهو درحالی که در حال جنگیدن علیه مقاومت اسلامی حماس در غزه است، در داخل هم با درگیری‌های سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند و نظرسنجی‌های انجام شده حاکی از افزایش محبوبیت و مقبولیت بنی گانتس، رئیس تشکل موسوم به «اردوگاه ملی» است و چنانچه انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به صورت زودهنگام برگزار شود، این احزاب مخالف نتانیاهو هستند که دولت آینده را تشکیل خواهند داد.

براساس نتایج این نظرسنجی‌ها، فاصله بین احزاب مخالف و ائتلاف تشکیل دهنده دولت تحت رهبری نتانیاهو از زمان آغاز جنگ غزه افزایش قابل توجهی یافته است؛ به نحوی که مخالفان 78 کرسی و احزاب تشکیل دهنده دولت 42 کرسی را به دست آورده‌اند.

 این نتایج برخلاف وضعیت موجود در دوره قبل از جنگ است که افکار عمومی نتانیاهو را «پادشاه اسرائیل» می‌نامیدند و اکثریت قابل توجهی از شرکت کنندگان در نظرسنجی‌ها از نخست‌وزیری او حمایت می‌کردند. اما اکنون تنها 29 درصد از پرسش شوندگان نتانیاهو را گزینه مناسبی برای نخست وزیری رژیم می‌دانند و از نگاه 50 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این بنی گانتس است که گزینه مناسب‌تری برای نخست وزیری به حساب می‌آید و 21 درصد باقی مانده هم شخصیت مناسبی را برای این پست نمی‌شناسند.

دغدغه‌های نتانیاهو

نخست وزیر رژیم صهیونیستی علاوه بر چالش‌هایی که در مدیریت جنگ غزه با آن مواجه است، در زمینه روند جنگ و محقق شدن اهداف او در این جنگ نیز با دغدغه‌های متعددی مواجه است؛ او هدف خود از جنگ را از بین بردن حماس اعلام  کرده است که به باور صاحب نظران امری غیرممکن است. همچنانکه موضوع آزادی اسرای اسرائیلی هم محدودیت‌های بسیاری را در این زمینه برای نتانیاهو ایجاد کرده است.

به نظر می رسد مساله جدیدی که نتانیاهو پس از پایان جنگ درگیر آن خواهد شد، موضوع شکست اطلاعاتی رژیم و ناتوانی در پیش‌بینی و جلوگیری از وقوع عملیات طوفان الاقصی خواهد بود. او متهم است که به رغم هشدارهایی که از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی درباره احتمال انجام عملیاتی از سوی جنبش جنبش حماس داده شده، نسبت به این موضوع توجه و اهتمام لازم را نداشته است. موضوعی که روی آینده سیاسی نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاثیرگذار خواهد بود و اولین نشانه آن هم انتشار نتایج نظرسنجی‌هایی است که حاکی از تضعیف موقعیت نتانیاهو است.

طبیعی است که در مقابل تمام اتهام‌ها و هجمه‌هایی که در آینده به نتانیاهو وارد خواهد شد، او تلاش خواهد کرد تا این موضوع را سیاسی کند و اینکه هدف منتقدان کنار زدن وی از عرصه قدرت است. ضمن اینکه عملکرد وی در خصوص پرونده‌های فسادی که در سال‌های اخیر برای او باز شده است، موید همین رویه از سوی نتانیاهو است.

نتانیاهو و رقبای داخلی در لیکود

با توجه به کاهش مداوم محبوبیت نتانیاهو و حزب لیکود، انتظار می‌رود که در داخل این حزب رقابت بین نتانیاهو و یوسی کوهن، رئیس سابق موساد که رویای نخست وزیر شدن را در سر می‌پروراند، تشدید شود. ضمن اینکه از نگاه نتانیاهو، کوهن خطری واقعی برای رهبری اوست که باید برای خنثی کردن تلاش‌هایش اقدامی فوری انجام دهد.

البته تجارب گذشته ثابت کرده است که در داخل حزب لیکود کمتر کسی است که حاضر است تا آخرین لحظه با نتانیاهو رقابت کند و در نهایت مجبور شده است رویای ریاست بر لیکود را به فراموشی بسپارد. با این حال با توجه به تضعیف جایگاه لیکود درپی عملیات طوفان الاقصی، شاید این بار رئیس سابق موساد بتواند نتانیاهو را از صحنه خارج کند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها