۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۱۶
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

2 تهدید محوریِ تسلط رژیم صهیونیستی بر محور فیلادلفیا در نوار غزه

هیچ بعید نیست که اسرائیل بخواهد با تسلط بر محور فیلادلفیا در نوار غزه، به نوعی زمینه را برای تداوم حضور خود در نوار غزه و اعمال فشار بر مردم و مقاومت فلسطینی هموار سازد. در عین حال این احتمال نیز وجود دارد که اسرائیل از این طریق بخواهد زمینه را برای اخراج شمار قابل توجهی از ساکنان نوار غزه این منطقه فراهم کند و آن ها را با استفاده از قوه قهریه و زور به سمت صحرای سینا مصر کوچ دهد.
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
نویسنده : سعیده اسکندری کارشناس مسائل بین الملل

در روزهای گذشته، جریان های سیاسی و رسانه ای منطقه ای و بین المللی، اخبار مختلفی را دال بر اراده اسرائیل جهت تسلط بر محور فیلادلفیای نوار غزه(مناطق مرزی میان نوار غزه با مصر) منتشر کرده اند. در این راستا، حتی اخباری مبنی بر رایزنی های گسترده و فشرده صهیونیست ها با دولت مصر جهت محقق کردن این دستورکار نیز به گوش رسیده است.

با این حال، دولت مصر با این موضوع مخالفت کرده و تاکید کرده که حضور نیروهای اسرائیلی در جوار مرزهای خود با نوار غزه را نمی پذیرد. در این میان، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد ریشه ها و پیام های اصرار اسرائیل و مقام های این رژیم جهت تسلط بر محوریت فیلادلفیا مطرح می شود. با این همه به نظر می رسد جهت تحلیل این موضوع، توجه به دو  نکته ضروری و مهم است.

اول اینکه اسرائیل به واسطه تسلط بر محور فیلادلفیای نوار غزه، سعی دارد تا دستورکار مهم و محوری خود که همان مسدود کردن تمامی مسیرهای ارتباط نوار غزه با جهان خارج است را محقق سازد. مناطق مرزی نوار غزه با مصر، تنها مناطقی هستند که علی رغم اتخاذ سیاست های سخت گیرانه در مورد آن از سوی طرف مصری، امکان ارتباط این منطقه با جهان خارج را فراهم می سازند.

در این چهارچوب، هیچ بعید نیست که اسرائیل بخواهد با تسلط بر این محور، به نوعی زمینه را برای تداوم حضور خود در نوار غزه و اعمال فشار بر مردم و مقاومت فلسطینی هموار سازد. در عین حال، این احتمال نیز وجود دارد که اسرائیل از این طریق بخواهد زمینه را برای اخراج شمار قابل توجهی از ساکنان نوار غزه در این منطقه فراهم کند و آن ها را با استفاده از قوه قهریه و زور به سمت صحرای سینا در مصر کوچ دهد. موضوعی که مصری ها و جامعه بین المللی تاکنون با آن مخالفت های جدی را مطرح کرده اند.

در این رابطه نباید فراموش کرد که در همان نخستین روزهای جنگ غزه اسناد از وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی به رسانه های این رژیم درز کرد که در آن بر طرح اسرائیل جهت کوچاندن مردم غزه به مصر تاکید می شد. حال تاکید مصر بر تسلط به محور مرزی نوار غزه با مصر می تواند مقدمه ای برای اجرای این طرح باشد.

دوم اینکه خودِ مصری ها نیز به هیچ عنوان حاضر نیستند که حضور نیروهای اسرائیلی در مجاورت مرزهای مشترک با خود را بپذیرند. مصر به رغم برخورداری از روابط پر نوسان با جنبش حماس، با این حال، وجود این جنبش و دیگر گروه های مقاومت در نوار غزه نوعی سلاح بازدراندگی برای خود در برابر اقدامات و تمایلات زیاده خواهانه رژیم اشغالگر قدس ارزیابی کرده و می کند.

حال اگر رژیم صهیونیستی بخواهد که کنترل نوار مرزی نوار غزه با مصر را به دست بگیرد، این به معنای این است که یک تهدید امنیتی جدی و بزرگ در جوار مرزهای مشترک مصر با نوار غزه علیه امنیت ملی مصر ایجاد شده است. مساله ای که می تواند حامل هزینه ها و خسارات راهبردی سنگینی برای مصری ها باشد. از این رو مصری ها تسلط رژیم اشغالگر قدس بر محور فیلادلفیا را تا حد زیادی در نقطه مقابل منافع ملی خود ارزیابی می کنند.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها