۲۰۲۴ ۲۰ May - دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۸۸
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴

بررسی احتمال محاکمه سران رژیم صهیونیستی در دادگاه لاله

نکته قابل‌توجهی که در تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور حکم بازداشت مقامات رژیم صهیونیستی وجود دارد، این است که فارغ از صدور یا عدم صدور این حکم، صرف اتخاذ همین تصمیم در کنار سایر تحولات جهان و واکنش افکار عمومی به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیانگر یک بیداری بی‌سابقه در سطح جهانی است و هم‌زمان افزایش زمزمه‌ها درباره احتمال صدور حکم بازداشت شماری از سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری به خاطر جنایت‌های آن‌ها علیه مردم فلسطین، نشانه‌هایی از ترس و وحشت در «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر نمایان شده است.
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
نویسنده : دکتر جواد معصومی کارشناس مسائل بین الملل

رژیم صهیونیستی بر این باور است که دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه در شرف طرح اتهام جنایات جنگی علیه بنیامین نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی است. به نظر می‌رسد محتمل‌ترین هدف کریم‌خان، دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری، استراتژی نتانیاهو برای گرسنگی دادن به غیرنظامیان فلسطینیان و همچنین سایر جنایات جنگی مانند بمباران بی‌رویه مناطق غیرنظامی و شلیک به اهداف نظامی و غیرنظامی در غزه است.
ازآنجایی‌که رژیم صهیونیستی از اجازه ورود کارکنان دیوان بین‌المللی کیفری به غزه امتناع کرده است، مدتی طول می‌کِشد تا گروه کریم‌خان تحقیقات دقیق موردنیاز دیگر را تکمیل کند؛ اما حقایق مربوط به ممانعت رژیم صهیونیستی از کمک‌های بشردوستانه به‌آسانی در دسترس است. بر همین اساس کریم‌خان در دو سفر اخیر خود به منطقه تأکید کرده که بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، غیرنظامیان فلسطینی در غزه باید بدون تأخیر بیشتر و با سرعت به غذا، آب و تجهیزات پزشکی که به‌شدت موردنیاز هستند دسترسی داشته باشند.
آکسفام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، متشکل از ۱۵سازمان در ۹۸کشور جهان تحقیقات دقیقی را در مورد وضعیت فلسطینیان نموده است و بر اساس گزاش آکسفام در حال حاضر صد‌ها هزار نفر در شمال غزه به‌طور متوسط تنها ۲۴۵ کالری در روز دریافت می‌کنند که حدود یک‌دهم نیاز عادی است و متأسفانه بیش از ۲۸ کودک زیر ۱۲ سال تا ۱۷ آوریل براثر سوءتغذیه جان خود را ازدست‌داده‌اند؛ بنابراین بر اساس تحقیقات انجام‌گرفته از سوی دادگاه لاهه، جای تعجب نیست که بنا بر گزارش‌ها، کریم‌خان ابتدا نتانیاهو و همچنین یوآو گالانت، وزیر دفاع و هرزی هالوی، رئیس ستاد نیرو‌های دفاعی رژیم صهیونیستی را متهم به «کشتار عمدی فلسطینیان در غزه با روش‌های مختلف ازجمله گرسنگی» خواهد کرد.
پیش‌ازاین نتانیاهو در پستی در توییتر ایکس به مزخرفات پرداخته و گفته است: «اسرائیل هرگز هیچ تلاشی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی برای تضعیف حق ذاتی خود در دفاع از خود را نمی‌پذیرد». غافل از اینکه اتهامات بنیامین نتانیاهو در دیوان بین‌المللی کیفری تمرکز بر ارتکاب جنایات جنگی علیه غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان است.
مهم‌ترین تحولی که این روز‌ها در سایه ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در سطح جهان مشاهده می‌شود، خیزش دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکاست. این جنبش دانشجویی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی ضد مردم فلسطین که از دانشگاه‌های آمریکا آغاز شد، به‌مرور به دانشگاه‌های سراسر جهان کشیده شده و همه این حقایق نشان می‌دهد که جهان بعد از جنگ غزه دیگر مانند قبل از آن نیست؛ بنابراین نکته قابل‌توجهی که در تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور حکم بازداشت مقامات رژیم صهیونیستی وجود دارد، این است که فارغ از صدور یا عدم صدور این حکم، صرف اتخاذ همین تصمیم در کنار سایر تحولات جهان و واکنش افکار عمومی به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیانگر یک بیداری بی‌سابقه در سطح جهانی است و هم‌زمان افزایش زمزمه‌ها درباره احتمال صدور حکم بازداشت شماری از سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری به خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین، نشانه‌هایی از ترس و وحشت در «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر نمایان شده است.
جمع‌بندی اینکه نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ترس صدور حکم بازداشتش توسط دیوان بین‌المللی کیفری به‌شدت نگران و آشفته است چراکه تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری یک سونامی برای رژیم صهیونیستی تلقی می‌گردد که همه‌چیز را با خود خواهد بُرد و تنها کسی که می‌تواند آن را متوقف کند، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا است، به همین دلیل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماس‌های گسترده‌ای با مقامات آمریکایی به‌منظور جلوگیری از صدور حکم بازداشتش برقرار کرده است.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها