۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۰۰
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲

چالش‌های صهیونیست‌ها در آستان برگزاری انتخابات کنست

رژیم صهیونیستی درحالی پنجمین انتخابات خود را در سه ونیم سال گذشته برگزار می کند که به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای است که هیچ کدام از دو جریان رقیب (حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب آینده‌ای هست به رهبری یائیر لاپید) توان به دست آوردن اکثریت اعضای پارلمان (61 کرسی) را ندارند.
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

درحالی که مقامات رژیم صهیونیستی خود را برای برگزاری بیست و پنجمین دوره انتخابات کنست (پارلمان) آماده می‌کنند، مجموعه‌ای از چالش‌های داخلی و خارجی از سوی سوی احزب و گروه‌های سیاسی اسرائیلی مطرح می‌شود و هرکدام درتلاش هستند تا با مقصر جلوه دادن رقیب در تشدید این چالش‌ها، موقعیت خود را برای انتخابات پیش رو تقویت کنند.

در سطح منطقه‌ای، بیشتر از یک دهه است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، از «پروژه هسته‌ای ایران» به عنوان ابزاری برای ایجاد نگرانی و وحشت در بین اسرائیلی‌ها استفاده کرده و این موضوع را در دستور کار انتخاباتی خود قرار داده است؛ امری که تضمین کننده نخست وزیری او برای یک دوره 14 ساله بوده است.

این درحالی است که در برآورد مرکز پژوهش‌های امنیت ملی دانشگاه تل آویو تصریح شده است پرونده ایران و به طور مشخص پروژه هسته‌ای، موقعیت ایران در سوریه و نفوذ ایران در خاورمیانه، به موضوعی تأثیرگذار در انتخابات کنست تبدیل شده است و آنچه که پیشتر از سوی نتانیاهو مورد استفاده قرار می‌گرفت، اکنون در اردوگاه رقیب او به رهبری یائیر لاپید هم دنبال می‌شود و اوست که از زمان به قدرت رسیدن برای جلوگیری از احیای برجام تلاش می‌کند. لاپید همچنین مدعی داشتن دستاوردهایی در این زمینه است؛ اینکه به خیال خود توانسته است با به تاخیرانداختن توافق هسته ای، خطرات امنیتی برای اسرائیل را برطرف کند، مانع از دستیابی تهران به بمب اتم شود و در عین حال گزینه اقدام نظامی را به گزینه‌های پیش روی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا وارد کرده است.

این اندیشکده بر این باور است که دولت لاپید که مدعی دستاوردهایی در این پرونده با دولت آمریکا است، او را نیز در دستور کار انتخاباتی خود نه به عنوان مترسک، بلکه به عنوان پرونده ای که در آن خطرات امنیتی از بین رفته است، به کار می گیرد. توافق به تعویق افتاد، تهران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ممانعت به عمل آمد و گزینه نظامی مطرح شد و حمله به تأسیسات ایران در دستور کار دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا است.

درخصوص اوضاع داخلی نیز لازم به ذکر است در شرایطی که پرونده هسته‌ای ایران درسطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با شدت کمتری دنبال می‌شود؛ بار دیگر این فعالیت مقاومت فلسطینیان است که در آستانه انتخابات، مورد توجه مقامات صهیونیست قرار گرفته و تلاش می‌کنند تا آن را در سطح یک بحران داخلی جلوه دهند. به ویژه اینکه در هفته‌های اخیر فعالیت گروه‌های مقاومت درکرانه باختری شدت گرفته است و گروه موسوم به «عرین الاسود» (بیشه شیران) با انجام عملیات‌های متعدد به چالشی جدی صهیونیست‌ها در صحنه داخلی اراضی اشغالی تبدیل شده است. هرچند که رقیبان انتخاباتی در تلاش هستند تا از این موضوع برای تقویت موقعیت خود در انتخابات آتی بهره‌برداری کنند.

درچنین فضایی، رژیم صهیونیستی درحالی پنجمین انتخابات خود را در سه ونیم سال گذشته برگزار می کند که به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای است که هیچ کدام از دو جریان رقیب (حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب آینده‌ای هست به رهبری یائیر لاپید) توان به دست آوردن اکثریت اعضای پارلمان (61 کرسی) را ندارند. ضمن اینکه اکثر نظرسنجی‌ها حاکی از این است عرب‌های داخل اسرائیل (اعراب 48) که لاپید امیدوار به جلب نظر آنهاست، در انتخابات پیش رو مشارکت کمتری خواهند داشت. همچنانکه ائتلاف های سیاسی عربی که در انتخابات شرکت می‌کنند نیز برخلاف گذشته دچار اختلاف شده‌اند.

به همین دلیل، اردوگاه راست افراطی (بنیامین نتانیاهو) امیدوار است که بتواند کرسی‌های بیشتری برای تشکیل دولت را به دست آورد. اما با توجه به شخصیتی که نتانیاهو دارد و عملکرد همراه بافساد او در دوره‌های قبل، گروه‌های سیاسی تمایل کمتری برای ائتلاف با او خواهند داشت و هرگونه دولتی احتمالی که توسط او تشکیل شود، خروج از بحران سیاسی تلقی نخواهد شد و ادامه بی ثباتی و برگزاری انتخاباتی دیگر نیز گزینه‌ای قابل انتظار خواهد بود.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها