۲۰۲۴ ۲۷ July - شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۶۴
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
پیدا شدن اسناد محرمانه در دفتر بایدن؛

آیا رئیس جمهور آمریکا به سرنوشت ترامپ دچار می‌شود؟

اسناد مربوط به بایدن به مسائل مربوط به برخی کشورها مثل ایران، اوکراین و انگلستان است. اما ترامپ بیش از 100 سند که بالغ بر 700 صفحه بود در اختیار داشت که به موضوعاتی بسیار مهم و از آن جمله توان هسته ای کشورهای همپیمان ایالات متحده می پرداخت.
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
نویسنده : محمدرضا بلوردی کارشناس مسائل منطقه

در روزهای اخیر در دو نوبت اخباری مبنی بر کشف اسناد محرمانه در دفتر و خانه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، منتشر شد که مربوط به زمان فعالیت بایدن در دوران معاونت ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق، است و به موضوعات مختلفی از جمله اوکراین، ایران و انگلستان می پردازد. طبق اعلام رسانه های آمریکایی، تاریخ این اسناد طبقه بندی شده، مربوط به سال های 2013 تا 2016 است.

پیدا شدن این اسناد در شرایطی کنونی که کنترل کنگره آمریکا به دست جمهوری خواهان افتاده است، می تواند به چالشی برای رئیس جمهور آمریکا تبدیل شود. به ویژه اینکه پس از انتشار این موضوع، واکنش های متعددی از سوی جمهوری خواهان کنگره نسبت به این موضوع ابراز شد.

بایدن که در گذشته و در موضوع کشف اسناد محرمانه نزد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، او را فردی بی مسئولیت توصیف کرده بود، اکنون خود در وضعیت مشابهی گرفتار شده و این فرصت را به رقبای سیاسی اش داده است تا انتقادات تندی را به او وارد کنند.

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در یک مصاحبه تلویزیونی بر پیگیری کشف اسناد محرمانه در خانه جو بایدن تاکید کرده و متعهد شد تحقیقات فراگیری درباره نقش وزارت دادگستری در پیگیری ماجرای کشف این اسناد محرمانه انجام دهد. وی البته از معرفی رابرت هور به عنوان بازرس ویژه در این پرونده انتقاد کرد و گفت، او پیشتر درباره موضوع دخالت فرضی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحقیق کرده بود.

وی خاطر نشان کرد: از بین هزاران نفری که در اداره تحقیقات فدرال کار می‌کنند، چرا هر بار که قرار است تحقیقاتی صورت گیرد، یک عده خاص مامور این کار می‌شوند. آیا نمی‌توان برای تحقیقات، فردی را از این اداره انتخاب کرد که هیچ ارتباطی به هیچ مسئله‌ای نداشته باشد؟ چرا هر بار بازرس ویژه از بین یک گروه کوچک که از حمایت دوستان‌شان برخوردار هستند، انتخاب می‌شود؟ به همین علت، قصد داریم کمیته جدیدی تشکیل دهیم که از استقلال سیاسی برخوردار باشد. هر چقدر هم که طول بکشد، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

انتقادات تندی که از سوی جمهوری خواهان به سمت بایدن روانه شده، درحالی است که رئیس جمهور آمریکا در سخنانی ضمن اظهار بی اطلاعی از محتوای اسناد به دست آمده، تاکید کرد که در این زمینه همکاری لازم را خواهد داشت.

رسانه ای شدن موضوع یافته شدن اسناد محرمانه در دفاتر بایدن، برای مخاطبان یادآور ماجراهای مشابهی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا داشت. در آگوست 2022 نیروهای اف بی آی در اقدامی غیرمعمول وارد خانه ترامپ شده مجموعه ای از اسناد محرمانه را به دست آورند. این درحالی بود که شخص ترامپ نیز مورد بازجویی قرار گرفت اما از پاسخگویی به سوالات سرباز زد.

اگرچه چالشی که بایدن با آن مواجه شده، خوشحالی جمهوی خواهان و شخص ترامپ – که برای شرکت در انتخابات آینده آماده می شود – را درپی داشته است، اما نسبت به پیامدهای این چالش برای بایدن و مقایسه آن با شرایطی که ترامپ داشت، دیدگاه های متفاوتی وجود دارد.

به باور کارشناسان، موضوع بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا کاملاً متفاوت است؛ این وکلای بایدن بودند که 10 سند را پیدا کرده و ظرف 24 ساعت آن را تحویل مقامات ذیصلاح دادند. درحالی که دونالد ترامپ سعی در مخفی کردن اسناد داشت و پس از 4 ماه نیروهای اف بی این مدارک را به دست آوردند.  

نکته دیگر اینکه بایدن به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار در سخنانی به احتمال محرمانه نبودن این اسناد نیز اشاره کرد. از سوی دیگر بخشی از این اسناد مهر و موم شده توسط وکلای بایدن پیدا شده است، اما ترامپ آگاهانه اسناد را به خانه خود منتقل کرده و از تحویل آنها خودداری می کرد.

یکی دیگر از تفاوت هایی که پرونده های ترامپ و بایدن دارد، مربوط به حجم اسناد مورد بحث است؛ ترامپ 325 سند را نزد خود نگهداری می کرد که از این تعداد 160 سند محرمانه و 60 سند هم خیلی محرمانه بود. اما آنچه که مربوط به بایدن است، بیش از 10 سند است که بخشی آنه خیلی محرمانه است.

محتوای این اسناد مورد مقایسه نیز قابل تامل است؛ اسناد مربوط به بایدن به مسائل مربوط به برخی کشورها مثل ایران، اوکراین و انگلستان است. اما ترامپ بیش از 100 سند که بالغ بر 700 صفحه بود در اختیار داشت که به موضوعاتی بسیار مهم و از آن جمله توان هسته ای کشورهای همپیمان ایالات متحده می پرداخت.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها