۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۸۲
۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷

واکاوی پشت پرده برگزاری مهمترین رزمایش مشترک تاریخ روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا

برگزاری آنچه مهمترین رزمایش مشترک نظامی تاریخ روابط اسرائیل و آمریکا عنوان شده به نظر می رسد که سعی دارد ضعف ها و بحران های دولت نتانیاهو را بپوشاند و از آن تصویری قدرمند نزد رقبا و مخالفانش به ویژه ایران برسازد.
۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
نویسنده : سامان سفالگر کارشناس مسائل بین الملل

به تازگی رزمایشی مشترک میان آمریکا و رژیم صهیونیستی که برخی مقام های ارشد نظامی آمریکایی آن را مهمترین رزمایش مشترک در تاریخ روابط دو طرف توصیف کرده اند، برگزار شده است. در جریان این رزمایش 12 کشتی و همچنین 142 هواپیمای نظامی(که شامل بمب افکن های اتمی نیز می شود) و هزاران نیرو از ارتش‌های دو کشور حضور داشته اند.

اگرچه یک مقام نظامی آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری رویترز هرگونه ارتباط انحصاری این رزمایش با آنچه تهدیدِ ایران ادعا می شود را رد کرده با این حال وی تاکید نموده این رزمایش در بحبوحه تشدید تنش ها با محوریت برنامه اتمی ایران برگزار می شود. با این همه، اینطور به نظر می رسد که در تحلیل ابعاد مختلف رزمایش مذکور بایستی 3 مساله مهم و محوری را مد نظر قرار داد.

1: انحراف افکار عمومی بین المللی از بحران های جاری در اراضی اشغالی

افرادی که با نوع و مدلِ کنشگری های سیاسی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی آشنا هستند به خوبی می دانند که وی همواره مساله ایران و موضوعاتی پیرامونی این کشور را به مثابه دستاویز و بهانه ای جهت پیشبرد سیاست های خود در ابعاد مختلغف داخلی و بین المللی دیده است. از این رو، وی هر زمان خواسته که تصویری یک سیاستمدار قدرتمند را از خود به افکار عمومی نشان دهد، از برخورد قاطع خود با آنچه توسعه نفوذ منطقه ای و برنامه هسته ای ایران می خواند سخن می گوید و گاه و بیگاه برای پوشاندن نقاط ضعف خود و دولتش هم ابایی از مطرح کردن موضوعات مرتبط با ایران ندارد.

از این رو، واقعیت این است که اکنون موقعیت دولت وی در اراضی اشغالی، در فاصله زمانی کوتاهی پس از استقرار در قدرت، به هیچ عنوان خوب نیست و شنبه های اعتراضی در اراضی اشغالی شاهد حضور هزاران معترض صهیونیست در خیابان ها و اعتراض به ابتکار نتانیاهو در پیشبرد اصلاحات در نظام قضایی(که در نوع خود می‌تواند به استقرار دیکتاتوری وی در اراضی اشغالی منتهی شود) و همچنین رویه ها و اقدامات تندرو و غیرقانونی اعضای افراطی دولت نتانیاهو در مواردی نظیر توسعه شهرک سازی های غیرقانونی و یا هتک حرمت مسجد الاقصی است که می تواند هزینه های امنیتی قالب توجهی را متوجه شهروندان صهیونیست کند.

در این فضا، به تازگی هیاتی نیز از لابی آیپک و البته مشاور امنیت ملی آمریکا نیز عازم اراضی اشغالی شده اند و با نتانیاهو دیدار داشته اند. دیدارهایی که در مورد هر دویِ آن ها گفته شده موضوع اصلی مطرح در قالب آن ها معطوف به ایران و مقابله با قدرت اتمی و نفوذ منطقه ای تهران بوده است.

با این حال، منابع آگاه گزارش داده اند که آمریکایی ها به دولت نتانیاهو هشدار داده اند که هر چه سریع تر از رویه های افراطی اعضای تندرو خود جلوگیری کند و از تنش زایی های بی مورد در اراضی اشغالی که می توانند تاثیرات منفی را بر روابط تل آویو با غرب و به ویژه دولت آمریکا بگذارند نیز خودداری کند. حال برگزاری آنچه مهمترین رزمایش مشترک نظامی تاریخ روابط اسرائیل و آمریکا عنوان شده نیز به نظر می رسد که سعی دارد ضعف ها و بحران های دولت نتانیاهو را بپوشاند و از آن تصویری قدرمند نزد رقبا و مخالفانش به ویژه ایران نشان دهد.

2: پیگیری دستورکار تشدید همه جانبه فشارها علیه ایران

در روزها و ماه های اخیر، قدرت های غربی تلاش های گسترده ای را در جبهه های مختلف با هدف تضعیف بنیان‌های قدرت ایران و محدود شدن حوزه کنشگری های بین المللی آن در پیش گرفته اند. در این راستا: پس از به بن بست خوردن مذاکرات احیای برجام، طرح ادعاهای مختلف کشورهای غربی مبنی بر مداخله ایران در جنگ اوکراین، و البته مانور گسترده سیاسی و رسانه ای کشورهای غربی در پی تحولات اخیر کشورمان و متعاقبا اقدام تحریک آمیز پارلمان اروپایی در تصویب قطعنامه گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا، جهان غرب عملا یک جنگ ترکیبی و همه جانبه را علیه ایران با همکاری متحدان منطقه ای خود در دستورکار قرار داده است.

جنگی که جدای استفاده گسترده از ظرفیت های رسانه ای در قالب آن، ابزارهای قدرت به اشکال سخت، نرم و هوشمند نیز علیه کشورمان عملیاتی و فعال شده اند و سعی شده به انحا مختلف، قدرت و منافع ملی ایران تضعیف و ایران تا حد زیادی به یک دولت ورشکسته و ضعیف تبدیل شود. از این رو، برگزاری آنچه مهمترین رزمایش مشترک تاریخ روابط اسرائیل و آمریکا عنوان شده نیز در نوع خود تکه ای از یک پازل و طرحواره کلی است که جبهه مخالفان ایران در قالب آن سعی دارند اهداف کلان خود در رابطه با ایران را به نحوی منسجم و هدفمند دنبال کنند و اساسا تحلیل آن به مثابه یک پدیده جداگانه و منفرد به هیچ عنوان درست نیست.

3: تحقق اهداف خاص حزب دموکرات در چهارچوب معادلات سیاسی آمریکا

در نهایت باید گفت که حزب دموکرات آمریکا و شخص رئیس جمهور این کشور "جو بایدن" نیز از برگزاری مهمترین و بزرگترین مانور نظامی مشترک آمریکا با رژیم صهیونیستی اهداف خاصی را دنبال می کنند. به طور خاص آن ها با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا سعی دارند دست به اقداماتی بزنند تا رژیم صهیونیستی و لابی های قدرتمند وابسته به آن در خاک آمریکا، نگاهی ویژه در بحث حمایت از تداوم ریاست جمهوری بایدن پیشه کنند.

از سوی دیگر، دولت بایدن با برگزاری مانور مذکور بنا بر تصورات خود هم به ایران و هم متحدان منطقه ای اش در خاورمیانه یام های خاصی را می رساند. در این زمینه، واشینگتن به طور خاص سعی دارد تهران این نکته را بفهمد که پنجره تعامل آن با دولت آمریکا برای همیشه باز نیست و در این فضا، دولت بایدن به دنبال کسب امتیازاتی از ایران است که دولت ترامپ با تحمیل سیلی از فشارها علیه ایران نتوانست آن ها را به دست آورد.

در کنار این مساله، دولت بایدن از طریق برگزاری رزمایش مذکور به دنبال آن است که به متحدان منطقه ای واشینگتن این پیام را برساند که طرح زمزمه های مختلف مبنی بر کاهش تعهدات نظامی آمریکا نسبت به منطقه خاورمیانه و متحدان خود در این منطقه، نباید در حالتِ حداکثری‌اش تفسیر شود و بدون تردید دولت آمریکا همچنان ابزاارهای قدرتِ قابل اتکایی را برای کنشگری در خاورمیانه برای خود حفظ می کند. پیامی که به ویژه می تواند بر روابط آمریکا با عربستان سعودی که در مدت اخیر گرایش بیشتری را به سمت همکاری با چین و روسیه، تا آمریکا از خود نشان داده، اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها