۲۰۲۴ ۱۶ September - دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۸۴
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

واکاوی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به کرانه باختری

روی کار آمدن دولت جدید نتانیاهو و کابینه متشکل از سیاستمداران تندرو صهیونیست از یک طرف و از طرف دیگر بحران کنونی در درون رژیم صهیونیستی نشان می دهد که در هفته ها و ماه‌های آینده شاهد تداوم و حتی افزایش درگیری ها بین جریان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی خواهیم بود.
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
نویسنده : پیمان بهمن پور کارشناس مسائل بین الملل

یورش بی‌سابقه نیروهای رژیم صهیونیستی به عناصر مقاومت در پایگاه «جنین» در شمال کرانه باختری منجر به شهادت بیش از 9 نفر و زخمی شدن 16 نفر شد. همچنین صهیونیست‌ها با استفاده از ماشین‌های سنگین و بولدوزر به خانه فسلطینی‌ها حمله و اقدام به تخریب آنها کردند. در پاسخ به این حمله، سراسر فلسطین اشغالی به حالت آماده باش درآمد. به عنوان مثال مردم در رام الله برای مقابله با صهیونیست‌ها دست به اعتصاب عمومی زدند. اما کوبنده‌ترین پاسخ به این تجاوز از سوی نوار غزه اتفاق افتاد که جهاد اسلامی با موشک‌های خود، منطقه آسمان عسقلان را به تسخیر خود درآورد. پس از پاسخ مقاومت، صهیونیست‌ها طی حملات هوایی جنوب غزه را هدف قرار دادند از طرفی رزمندگان فلسطینی با ورود به بخش اشغالی شهر قدس، با اقدام خود موفق شدند تعداد زیادی از شهرک نشینان صهیونیست را به هلاکت رسانده یا زخمی کنند که بنابر اعلام منابع صهیونیستی، دست کم ۸  اسرائیلی به هلاکت رسیده و ۱۵ نفر زخمی شده اند. در خصوص دلایل این اقدامات رژیم صهیونیستی ذکر نکات ذیل حائز اهمیت است:

1- رژیم صهیونیستی در طول سال‌های اخیر دچار بحران های متعدد و روز افزونی به‌ویژه در زمینه سیاسی بوده است. برگزاری پنج انتخابات زودهنگام پارلمانی به خاطر ناتوانی نخست وزیر در تشکیل کابینه یا فروپاشی آن تنها در طول سه سال گذشته، خود گواه این بحران و بی ثباتی سیاسی است که اثر خود را بر دیگر جنبه های زندگی صهیونیست‌ها برجای گذاشته است.

2- یکی از محوری ترین ویژگی های دولت نتانیاهو این است که این دولت به زعم بسیاری از کارشناسان مسائل اسرائیل، در نوع خود جز تندروترین دولت ها در تاریخ این رژیم جعلی است. از این رو شاهدیم که افرادی در این دولت حضور دارند که بعضاً مواضع عجیب و غریبی در مورد مسائل مهم و راهبردی به ویژه در قالب منازعات فلسطین و اسرائیل اتخاذ کرده و می کنند.

به عنوان مثال، "بزالِل اسموتریچ"، از چهره های مهم همراه با نتانیاهو در دولت جدید وی، از جمله افرادی است که پیشتر به صراحت گفته "فلسطینی ها یا باید تسلیم در برابر اسرائیل را بپذیرند و یا بمیرند". "اوفیر سافر" از دیگر متحدان نتانیاهو که اکنون در دولت او نیز حضور دارد از جمله مشهورترین افرادی است که خواستار یهودی‌سازیِ کامل اراضی فلسطینی ولو با استفاده از زور و اخراج تمامی فلسطینی ها از خانه و کاشانشان است.

"آلماگ کوهن" نیز ازجمله افرادی است که در راه مقابله با ملت فسلطین، به‌رغم اینکه در سازوکارهای سیاسی رسمی رژیم اسرائیل حضور دارد، اقدام به تشکیل گروه های شبه نظامی برای هدف قرار دادن فلسطینی ها و منافع آن ها کرده است. بدتر از همه اینکه "سیمها راتمن" و "ایتامار بن گویر" هم از جمله کسانی هستند که شدیداً خواستار نابودی مسجد الاقصی به عنوان یکی از مهمترین مکان های مقدس برای مسلمانان جهان هستند. جالب اینکه ایتامار بن گویر تشکیلاتی را با نام "اتحادیه دفاع یهودی" ایجاد کرده که خودِ دولت آمریکا نیز آن را در زمره سازمان های تروریستی ارزیابی می کند. این ها تنها نمونه های کمی از چهره ها و شخصیت های افراطی هستند که در دولت جدید بنیامین نتانیاهو کرسی و سِمت گرفته اند. از این رو، شاهدیم که اکنون عوامل وابسته به رژیم صهیونیستی به صورت آشکارا به مسجد‌الاقصی و کرانه باختری حمله می کنند.

3- تعدد سفر مقامات آمریکایی به سرزمین های اشغالی در مدت اخیر به ویژه سفر ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای مذاکره با همتایان صهیونیست خود در تل آویو را می توان مرتبط با حوادث امنیتی جنین و همچنین هماهنگی امنیتی میان واشینگتن- تل‌آویو برای مقابله با توان اتمی ایران ارزیابی کرد.

4- کشانده شدن درگیری ها به قدس غربی که صهیونیست ها سکونت دارند، نشان از روند تازه ای از انتفاضه فلسطینی‌ها می دهد چراکه تنها امسال بیش از ده هزار اقدام با سلاح توسط فلسطینی ها علیه رژیم اشغالگر قدس انجام شده است که صهیونیست ها به بیش از شش هزار آن اقرار کرده اند.

5- نابلس یکی از شهرهای کرانه باختری، قلب تپنده مبارزات ضد صهیونیستی محسوب می گردد چراکه در مرکز کرانه باختری واقع شده است و مرز بین جنین و کرانه باختری است لذا یکی از مناطق اصلی انتقاضه فلسطینی ها این شهر خواهد بود و در یورش‌های اخیر صهیونیست ها، 19 شهید از 31 شهید آن اهل نابلس بوده اند.

6- هماهنگی بین گروه های فلسطینی در سال‌های اخیر و به ویژه پس از روی کار آمدن مجدد نتانیاهو، بسیار زیاد شده است به طوری که عملیات اخیر قدس توسط یک جوان 23 ساله عضو گروه فتح بود. اخیراً نیز محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر از پایان مذاکرات امنیتی با این رژیم داده است که نشان از یک‌دستگی گروه‌های مقاومت می دهد.

7- خوی توسعه طلبی صهیونیست ها را نیز می توان به عنوان یک دلیل اصلی و همیشگی آنها برشمرد که تل‌آویو را واداشته است تا بر مبنای چنین خویی که برای دهه های متمادی یکی از اولویت های اصلی رهبران رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه ای به‌ویژه در زمینه دست اندازی به اراضی مسلمان نشین و مناطق پیرامونی آن بوده است، به تهاجم وحشیانه به کرانه باختری و نوار غزه دست زند.

8- بحران‌سازی چه در اراضی اشغالی و چه در سطوح منطقه‌ای همواره یکی از راهبردهای اصلی رژیم صهیونیستی برای حیات و بقاء خود بوده است. در واقع حیات رژیم صهیونیستی بیش از آنکه در امنیت و آرامش جاری باشد، ارتباط تنگاتنگی با پدیده بحران دارد که از دید سران این رژیم،  این پدیده بیش از هر عامل دیگری می تواند منجر به بقاء و فاصله گرفتن از فروپاشی این رژیم شود.

در مجموع باید گفت که روی کار آمدن دولت جدید نتانیاهو و کابینه متشکل از سیاستمداران تندرو صهیونیست از یک طرف و از طرف دیگر بحران کنونی در درون رژیم صهیونیستی نشان می دهد که در هفته ها و ماه‌های آینده شاهد تداوم و حتی افزایش درگیری ها بین جریان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی خواهیم بود. لازم به ذکر است سران صهیونیستی با چنین اقداماتی، نخواهند توانست بر بحران های داخلی و بیرونی خود سرپوش گذشته یا آن را خاموش کنند.

 

  • ارسال نظرات
  • پربازدیدترین ها آخرین اخبار
  • پربحث ترین ها پرطرفدارترین ها