۲۰۲۴ ۰۸ September - يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۳۷
۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹

بالندگی مقاومت در سایه افول استکبار در منطقه

۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
نویسنده : هیئت تحریریه سایت طنین

تحولات اخیر منطقه و به ویژه اقدامات اخیر در سرزمین های اشغالی، این مسأله را روشن کرد که چالش ها و بحران های رژیم صهیونیستی وضعیتی صعودی به خود گرفته است و این را می توان در تحولات اخیر مشاهده کرد که این رژیم در پیام های مختلفی اعلام کرد که به دنبال جنگ گسترده در منطقه نخواهد بود و مقامات صهیونیستی اعلام کردند که توان درگیری در چند جبهه را نخواهد داشت. همین امر منجر به این شد که این رژیم همان لحظات اولیه اعلام پایان عملیات کند و علناً شکست را پذیرفت. باتوجه به روند تحولات اخیر و تشدید درگیری ها بین محور مقاومت و رژیم صهیونیستی بر آن شدیم که مصاحبه ای را با جناب آقای ایرج مسجدی، سفیر سابق ایران در عراق صورت داده و پیرامون تحولات اخیر برخی سوال ها پرسیده شود.

تحولات اخیر در منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

در تحلیل فرآیند تحولات دو دهه اخیر می توان بر اساس قرائن و شواهد گفت که جبهه مقاومت یک سیر صعودی به لحاظ کمی، کیفی، توانمندی های لجستیکی و موشکی، قدرت سیاسی و قدرت فرهنگی داشته است. همچنین نوعی همبستگی و اتحاد بین جریان های مقاومت ایجاد شده است که این را در مواجهه با داعش می توان مشاهده کرد.

در اتخاذ مواضع سیاسی علیه رژیم صهیونیستی و جبهه استکبار نیز این اتحاد جبهه مقاومت قابل مشاهده است. این امر در حالی است که هر یکی از محورهای مقاومت در کشورهای خود، اهداف خاص خود را دارند. ترس رژیم صهیونیستی و آمریکا از این است که قدرت مقاومت روز به روز در حال افزایش است و همه ی این موارد را نشأت گرفته از حمایت های جمهوری اسلامی ایران می بینند. رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیز در اوایل ماه مبارک رمضان فرمودند که ما از جبهه مقاومت حمایت می کنیم که این امر نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران، تکیه گاه مقاومت است.

در مقابل این وضعیت و بالندگی جبهه مقاومت، رژیم صهیونیستی یا به نوعی سیاست های آمریکایی رو به تضعیف است. جبهه استکبار برای غلبه بر چالش خای خود و در جهت تضعیف جبهه مقاومت، به دنبال طرح های سازش رفتند تا نوعی اتحاد علیه محور مقاومت ایجاد کنندکه با بازگشت رویکرد سعودی ها به سمت جمهوری اسلامی ایران از یک سو و همچنین تضعیف رژیم صهیونیستی از درون و گسترش تظاهرات علیه سیاست های نتانیاهو از سوی دیگر، این راهبرد محور عبری- غربی نیز با شکست مواجه شد. بنابراین روند مقاومت رو به رشد و روند استکبار رو به ضعف است.

نظر شما در خصوص درگیری های اخیر بین جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی چیست؟

درخصوص درگیری های اخیر بین جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی باید گفت که این درگیری ها چیز جدیدی نیست. بلکه رژیم صهیونیستی اقدامات خود را علیه گروه های مقاومت به صورت های مختلف انجام می دهد که در سوریه، لبنان، غزه، کرانه باختری و...» و این درگیری ها ادامه همان روند است. از طرفی اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مقاومت را باید ناشی از استیصال داخلی این رژیم، تظاهرات گسترده در داخل اسرائیل و دوقطبی عمیق ایجاد شده در رژیم صهیونیستی و در نهایت فرار از این بحران های داخلی  دانست و این امر نه تنها نمی تواند روند داخلی رژیم صهیونیستی را اصلاح کند بلکه جبهه مقاومت را قدرتمندتر می کند.

باتوجه به اقدامات اخیر در سطح منطقه ای، آیا احتمال درگیری بین جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی به صورت جنگ گسترده وجود دارد؟

درگیری بین نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی به شکل گذشته «حمله، ترور، خرابکاری و ...» امکان دارد اما به شکل یک جنگ گسترده هوایی، زمینی و ...«مثل جنگ 33 روزه لبنان یا جنگ 22 روزه غزه»، احتمال آن ضعیف است چراکه رژیم صهیونیستی و آمریکا می دانند که پیروز از این نبرد بیرون نخواهند آمد. از طرفی شرایط سیاسی منطقه و بین الملل هم برای یک نبرد گسترده، فراهم نیست.

راهبردهای جبهه مقاومت در مقطع کنونی در برابر اسراییل چیست؟

خوشبختانه جبهه مقاومت به این مرحله رسیده است که به جز مقاومت، راهی برای رسیدن به اهداف خود ندارند. لذا خط سازش و گرایش به خط سازش با دشمن که در گذشته توسط برخی از جریانات مقاومت پیگیری می شد، اکنون بسیار ضعیف شده و امید خود را به کشورهایی که به اسرائیل سوق پیدا کرده بودند از دست داده است و جبهه مقاومت را به صورت یک دست مصمم کرده که اگر بخواهند به هدف خود برسند، باید مقاومت کنند. لذا جبهه مقاومت با یک دست شدن با هدف مقاومت در برابر استکبار، در حال پیشبرد اهداف خود هستند.

در مقطع فعلی نقش جمهوری اسلامی ایران چیست؟

جمهوری اسلامی ایران به دلیل پایداری از مواضع خود درمقابل استکبار و صهیونیسم و حمایت از مقاومت، شرایط مساعد و رو به جلویی دارد به طوری که نتایج آن اکنون قابل مشاهده است به طور مثال روی برگردانی عربستان و کشورهای عربی از حوزه خلیج فارس تا شمال آفریقا و... به سمت ایران را می توان شاهد این امر دانست. آمریکایی ها تلاش زیادی کردند تا سعودی را به یک محور علیه ایران جهت ایجاد ایران هراسی، انزوا سازی ایران و ... در منطقه تبدیل کنند ولی اکنون نه تنها این امر محقق نشده، بلکه عربستان نیز به این نتیجه رسید که برای حفظ قدرت و منفعت خود راهی جز گرایش به سمت ایران ندارد و این نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت است.

جمهوری اسلامی ایران روز به روز به لحاظ سیاسی، نظامی، امنیتی و حتی اقتصادی در حالا پیشبرد اهداف خود است و تحریم ها و توطئه های پی در پی دشمن نتوانسته ایران را درگیر بحران کند و مانع از تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران گردد.

نتایج نظرسنجی یک ساله یک گروه مستقل دانشجویی در عراق از میزان نفوذ چهار کشور ایران، آمریکا، عربستان و ترکیه در عراق نشان می دهد که میزن نفوذ و تأثیر ایران در عراق افزایش پیدا کرده است و رتبه اول را دارد و سپس آمریکا با کاهش میزان نفوذ خود در عراق، رتبه دوم را دارد و عربستان و ترکیه نیز میزان ناچیزی نفوذ در عراق دارند. از طرفی میزان آراء مثبت نفوذ ایران در عراق در میان مردم عراق افزایش پیدا کرده و این میزان برای آمریکایی ها به شدت کاهش یافته که این امر بیانگر آن است که تأثیر و نفوذ ایران در بین مردم عراق مثبت و رو به رشد بوده است.

کلام پایانی

در مجموع باید گفت که جمهوری اسلامی ایران و مقاومت در حال پیشرفت در تمامی ابعاد هستند و جبهه استکبار در حال تضعیف است ولی نباید فراموش کرد که کار تمام شده است و هنوز در میانه راه هستیم و دشمن هم تاکتیک و استراتژیک خود را متناسب با شرایط جدید، تغییر خواهد داد و قطعاً نیاز به مجاهدت ها و تلاش های فراوان از سوی جبهه مقاومت خواهیم بود.

  • ارسال نظرات